Till i år presenterar KTM få helt nya modeller på enduro och motocrossfronten. Till skillnad mot flera andra motorcykeltillverkare fortsätter KTM att satsa stenhårt på tvåtaktarna. Samtliga modeller har setts över och uppdaterats på flera olika punkter.

Foto: G.Freeman, J.Ahlberg och H.Mitterbauer

Till i år presenterar KTM få helt nya modeller på enduro och motocrossfronten. Till skillnad mot flera andra motorcykeltillverkare fortsätter KTM att satsa stenhårt på tvåtaktarna. Samtliga modeller har setts över och uppdaterats på flera olika punkter.


Till vår hjälp att utvärdera crosshojarna har vi Jörgen Gustavsson. Han har stor erfarenhet av den här typen av motorcyklar. Under åren 1983-1993 tävlade Jörgen i motocross-VM. 1984 blev han svensk mästare i 125-klassen i motocross. 1986 blev han sexa på sin 250 i junior-VM. År 1991 körde Jörgen hem en silverplats i svenska 500-klassen. Vidare har Jörgen vunnit NM och ett stort antal andra motocrosstävlingar under årens lopp.

På årets motocrossmodeller från KTM har många av komponenterna bytits ut eller uppdaterats på ett eller flera sätt. Samtliga modeller har fått en ny typ av motorkåpor med ny logga. Dessutom sägs den nya lacken vara extra motståndskraftig mot repor.

Klicka för större bild


Hos tvåtaktscrossarna
finner vi två tändkurvor (hög och låg) som du kan välja mellan. Med hjälp av styrreglaget som du finner i KTMs tillbehörs-sortiment (Power Parts) kan du ändra tändkurva smidigt och enkelt när som helst.

Trots att KTM själva ställer sig frågande till varför man ska kickstarta en motocrosshoj är 250SX-F enbart med kickstart. 450 SX-F och 505 XC-F är däremot med elstart.

Enligt KTM är det de kraftiga ovalformade rören av krom-molly som gör deras ramar på crosshojarna till några av marknadens stadigaste och lättaste. En hasplåt av aluminium och ramskydd av plats skyddar effektivt den pulverlackerade ramen.

Klicka för större bild


Framgafflarna från WP är av senaste snitt med den senaste versionen av "Hydro-Stop" och en ny stjärnformad justerskruv på gaffelbenens övre täcklock. Resultatet lär vara bättre dämpning och mer finavstämd och känsligare funktion. De CNC-frästa gaffelkronorna erbjuder justering av offset.


Stötdämparna av PDS-modell
(separat länkage saknas) från WP har fått ny grundinställning och erbjuder numera ännu progressivare utväxling och är bättre rustade för att hantera krafterna vid extrem belastning.

Den senaste generationen av Excel-fälgar har blivit lättare. Naven är CNC-frästa och bromsskivorna vågformade. Fram sitter en ny typ av tvåkolvsok på plats (med reducerad kolvdiameter) vilket är en av orsakerna till suverän bromskänslan och extremt kraftig bromsverkan.

Klicka för större bild


Sadeln är av ny modell
som ska bidra till bättre komfort och framförallt ökad slitstyrka. Dessutom är den nya sadeln 150 gram lättare än föregångaren. Många bäckar små...

Precis som tidigare går det att byta luftfilter snabbt och enkelt utan behov av verktyg.

Grafiken är ny, och alla plastdetaljer har modifierats för optimal ergonomi och rörlighet åt föraren. Plasten är numera av "två-komponents-modell" vilket betyder att olika typer av plast (med olika hårdhet) har använts, vilket gör det möjligt att stärka plastdetaljerna exakt där det är nödvändigt.

De nya kylarvingarna har reducerat vidden med 10 millimeter. Dekalerna skyddas av ett slitstarkt plastlaminat. Hålen hos kylarvingarna fungerar som ventilation åt kylarna. Samtliga SX-modeller av 2009 års modell kommer med vit nummerskyltsbotten.



NYTT FÖR 2009:


125/150SX

Klicka för större bild


Ny cylinder med optimerade prestanda som bland annat har resulterat i en effektivare avgasventil som i sin tur lär bidra till bättre effekt på låga varvtal. En ny typ av kolv som ska erbjuda en fördelaktigare funktion under inkörningsperioden och bättre livslängd. Den nya förgasaren av PWK-modell från Keihin har minskat från 39 till 39 millimeter. Det ska bidra till bättre gasrespons och utökat effektuttag.

125/150SX, 450 SX-F, 505 XC-F

Den nya huvudcylindern (från Magura) för den hydrauliska manövreringen av kopplingen medverkar till bättre känsla.
Dessutom är reglaget av den nya "Flex-modellen" som betyder att kopplingshandtaget fritt kan föras närmare 90 grader framåt vilket minskar risken för att det bryts av vid en omkullkörning.

250SX

Klicka för större bild


Förutom möjligheten att välja mellan två olika tändkurvor finns även möjligheten att fritt välja mellan någon av de två olika modellerna av fjädrar till avgasporten för att på så vis styra över motorkaraktären (snäll eller aggressiv). Det uppskattade kopplingssystemet av hydraulisk modell från Brembo har i det här fallet anpassats särskilt för 250SX vilket är en av orsakerna till den lättjobbade och exakta kopplingsfunktionen.

250 SX-F

Klicka för större bild

De nya kamaxlarna har förändrad form vilket ska bidra till bättre respons och ännu mer kraft på låga varvtal. Enligt KTM betyder kombinationen av de nya "vikt-optimerade" vipparmarna, de nya titanventilerna och nya ventilfjädrarna samt ventilstyrningarna minimal svängmassa, suverän slitstyrka och prestanda. Hos växellådan finner vi en ny typ av drev (hos trean och fyran) som ska medverka till bättre hållbarhet.




250/450 SX-F och 505 XC-F

Klicka för större bild
Hos alla fyrtaktscrossar finner vi Keihin FCR MX förgasare som, med sin accpump och sensor för trottelns position (TPS), säkerhetsställer god gasrespons och prestanda. Nu har förgasaren fått nya inställningar som ska underlätta vid kallstart, i synnerhet vid riktigt låga temperaturer, vilket bådar gott för vårt klimat.

450 SX-F och 505 XC-FNya kamaxlar med nya kamtider tillsammans med nya ventilfjädrar ska medverka till bättre effekt över hela registret, från riktigt låga varvtal hela vägen tills varvtalsstoppet säger ifrån. De fyra ventilfjädrarna av titan styrs av kamaxlarna via DLC-härdade (Diamond like Carbon) vipparmar.

450 SX-F

Det nya avgassystemet av titan är inte bara lätt. I kombination med enheten HPRS ( Header Pipe Resonator System) och ljuddämparen av aluminium lär avgasbullret ha minskat kraftigt.


Klicka för större bild
505 XC-F

 

Här har växellådan anpassats särskilt för det tänkta användningsområdet, en blandning av enduro och motocross.
De nya kamaxlarna har förändrad form vilket ska bidra till bättre respons och ännu mer kraft på låga varvtal. Enligt KTM betyder kombinationen av de nya "vikt-optimerade" vipparmarna, de nya titanventilerna och nya ventilfjädrarna samt ventilstyrningarna minimal svängmassa, suverän slitstyrka och prestanda. Hos växellådan finner vi en ny typ av drev (hos trean och fyran) som ska medverka till bättre hållbarhet.

 



Jörgen Gustavsson tycker till:

150 SX

Klicka för större bild
KTM 150 SX 2009

150 SX är en mycket lätt hoj. Motorn är kraftfull med betydligt mer kraft på botten än hos 125 SX. På typiskt tvåtaktsmanér är den lite instabil på avslag. 150 SX är en mycket stark och lätt crosshoj som lämpar sig bra för den som ska lära sig köra motocross. Den borde räcka till i kampen mot 250 SX-F.






250 SX
Klicka för större bild
KTM 250 SX 2009

En trevlig och lätthanterlig crosshoj. Det här är en tvåtaktare som är så nära en 450-kubiks fyrtaktare en tvåtaktscross kan komma. Däremot tror jag inte att den rår på 450:n riktigt. Mycket bra med två olika tändkurvor (hög och låg). På den lite hala jordbanan var Jörgens förstahandsval den "snälla" kurvan, vilket passade som hand i handsken. Motorn erbjuder gott om kraft på låga varvtal. På minussidan noteras en del vibrationer. Bromsarna är mycket effektiva och lätta att dosera rätt.



KTM 450 SX-F
Klicka för större bild
KTM 450 SX-F 2009

Det här är favoriten. Den är jätteskön att köra. Fjädringen är mjuk och följsam men ändå progressiv. Motorn är helt underbar. Den är snäll med en linjär kurva. Inga märkbara och störande vibrationer finns. 450 SX-F har bra fjädring och är jätteskön att köra. Vidare får den pluspoäng för att den är så lättsvängd. Den känns som min egen racehoj, så som jag skulle vilja ha den. Efter körpasset var inte Jörgen direkt överlycklig över att behöva lämna den ifrån sig

 






KTM 250 SX-F
Klicka för större bild
KTM 250 SX-F 2009

Under de första morgontimmarna var banan oerhört hal efter nattens regn som föll efter en längre tids torka. Under det körpasset ansåg Jörgen att den här modellen var lättsvängd. Däremot tyckte han att fjädringen var i hårdaste laget, i synnerhet bak. Bromsarna är fina liksom den trevliga växellådan med sina täta lägen. Motorn erbjuder bra kraft på botten och mellanregistret. Däremot vänder toppkurvan väl fort. Dessutom saknas elstart.

Lite senare under dagen tog Jörgen en ny testrepa med 250 SX-F. Den här gången på en betydligt torrare bana som erbjöd avsevärt bättre grepp åt däcken. Nu blev resultatet lite annorlunda. Fjädringen kändes mycket bättre och upplevelsen blev mycket trevligare. Totalt sett är 250 SX-F trevlig att köra samtidigt som den känns "rejsig". Dagens "test-tvåa".




505 XC-F
Klicka för större bild
KTM 505 XC-F 2009

En maskin för de med hår på bröstet. Den är fruktansvärt snäll samtidigt som den är väldigt grym. Man kan smyga med den, men samtidigt finns det så det räcker och blir över om man så önskar. Det är en crosshoj för lite av varje... Lite mjuk i fjädringen i jämförelse med 250 och 450 SX-F. För tävlingsföraren är den i mjukaste laget däremot bör den fungera bra för motionären. Den är snäll, men man känner samtidigt att den har muskler. Den bjuder upp till kamp. När man tror att det tar slut, finns med mycket mer pulver att tillgå. Här är det inte hojen som sätter gränserna...






PRISLISTA KTM 2009

Klicka för större bild
KTM 125 SX 2009 kostar 66.900 kronor.

125 SX 66900
150 SX 68900
250 SX 72900
250 SX-F 79500
450 SX-F 81900
505 XC-F Ej klart

 

MX Models 2009 125 SX 150 SX 250 SX
ENGINE      
Engine type Single cylinder, 2-stroke Single cylinder, 2-stroke Single cylinder, 2-stroke
Displacement 124.8 cc 143.6 cc 249 cc
Bore/stroke 54/54.5 mm 56/58.4 mm 66.4/72 mm
Compression ratio - - -
Starter/battery Kickstarter Kickstarter Kickstarter
Transmission 6 gears 6 gears 5 gears
Carburetor Keihin PWK-S 38 AG Keihin PWK-S 38 AG Keihin PWK 36 S AG
Control Exhaust control Exhaust control Exhaust control TVC
Lubrication Mixture oil lubrication 1:40 Mixture oil lubrication 1:40 Mixture oil lubrication 1:40
Transmission oil Motorex, SAE 15W-50 Motorex, SAE 15W-50 Motorex, SAE 15W-50
Engine oil - - -
Primary ratio 23:73 23:73 26:76
Final drive 13:50 14:50 13:48
Cooling Liquid cooling Liquid cooling Liquid cooling
Clutch Wet multi-disc clutch, hydraulically operated Wet multi-disc clutch, hydraulically operated Wet multi-disc clutch, hydraulically operated
Ignition Kokusan Kokusan Kokusan
CHASSIS
Frame Central double-cradle-type 25CrMo4 Central double-cradle-type 25CrMo4 Central double-cradle-type 25CrMo4
Subframe Aluminium Aluminium Aluminium
Handlebar Renthal, Aluminium Ø 28/22 mm Renthal, Aluminium Ø 28/22 mm Renthal, Aluminium Ø 28/22 mm
Front suspension WP-USD Ø 48 mm WP-USD Ø 48 mm WP-USD Ø 48 mm
Rear suspension WP-PDS shock absorber WP-PDS shock absorber WP-PDS shock absorber
Suspension travel front/rear 300/335 mm 300/335 mm 300/335 mm
Front/rear brakes Disc brake 260/220 mm Disc brake 260/220 mm Disc brake 260/220 mm
Front/rear rims 1.60 x 21"; 2.15 x 19" Excel 1.60 x 21"; 2.15 x 19" Excel 1.60 x 21"; 2.15 x 19" Excel
Front/rear tires 80/100-21"; 100/90-19" 80/100-21"; 100/90-19" 80/100-21"; 110/90-19"
Chain Chain 5/8 x 1/4" Chain 5/8 x 1/4" Chain 5/8 x 1/4"
Silencer Aluminium Aluminium Aluminium
Steering head angle 63° 63° 63.5°
Wheel base 1,471 ± 10mm 1,471 ± 10mm 1,475 ± 10mm
Ground clearance 390 mm 390 mm 385 mm
Seat height 985 mm 985 mm 985 mm
Tank capacity approx. 8 litres approx. 8 litres approx. 8 litres
Weight (ready to race) approx. 90.8 kg (without fuel) approx. 90.8 kg (without fuel) approx. 95.4 kg (without fuel)

 

 

 

 

 

 

MX Models 2009 250 SX-F 450 SX-F 505 XC-F
ENGINE      
Engine type Single cylinder, 4-stroke Single cylinder, 4-stroke Single cylinder, 4-stroke
Displacement 248.6 cc 449.3 ccm 477.5 ccm
Bore/stroke 76/54.8 mm 97/60.8 mm 100/60.8 mm
Compression ratio 12.8:1 12.5:1 12.5:1
Starter/battery Kickstarter Electric starter/12V 4 Ah Electric starter/12V 4 Ah
Transmission 6 gears 4 gears 5 gears
Carburetor Keihin FCR-MX 39 Keihin FCR-MX 41 Keihin FCR-MX 41
Control 4 V/DOHC with finger followers 4 V/DOHC with finger followers 4 V/DOHC with finger followers
Lubrication Pressure lubrication with 2 oil pumps Pressure lubrication with 3 oil pumps Pressure lubrication with 3 oil pumps
Transmission oil - - -
Engine oil Motorex, SAE 10W-50 Motorex, SAE 10W-50 Motorex, SAE 10W-50
Primary ratio 22:68 29:74 29:74
Final drive 13:48 14:52 14:52
Cooling Liquid cooling Liquid cooling Liquid cooling
Clutch Wet multi-disc clutch, hydraulically operated Wet multi-disc clutch, hydraulically operated Wet multi-disc clutch, hydraulically operated
Ignition Kokusan Kokusan Kokusan
CHASSIS
Frame Central double-cradle-type 25CrMo4 Central double-cradle-type 25CrMo4 Central double-cradle-type 25CrMo4
Subframe Aluminium Aluminium Aluminium
Handlebar Renthal, Aluminium Ø 28/22 mm Renthal, Aluminium Ø 28/22 mm Neken, Aluminium Ø 28/22 mm
Front suspension WP-USD Ø 48 mm WP-USD Ø 48 mm WP-USD Ø 48 mm
Rear suspension WP-PDS shock absorber WP-PDS shock absorber WP-PDS shock absorber
Suspension travel front/rear 300/335 mm 300/335 mm 300/335 mm
Front/rear brakes Disc brake 260/220 mm Disc brake 260/220 mm Disc brake 260/220 mm
Front/rear rims 1.60 x 21"; 2.15 x 19" Excel 1.60 x 21"; 2.15 x 19" Excel 1.60 x 21"; 2.15 x 18" Excel
Front/rear tires 80/100-21"; 100/90-19" 80/100-21"; 110/90-19" 80/100-21"; 110/100-18"
Chain Chain 5/8 x 1/4" Chain 5/8 x 1/4" Chain 5/8 x 1/4"
Silencer Aluminium Aluminium Aluminium
Steering head angle 63.5° 63.5° 63.5°
Wheel base 1,475 ± 10mm 1,475 ± 10mm 1,475 ± 10mm
Ground clearance 380mm 380mm 380mm
Seat height 985 mm 985 mm 985 mm
Tank capacity approx. 8 litres approx. 8 litres approx. 9 litres
Weight (ready to race) approx. 98 kg (without fuel) approx. 104.6 kg (without fuel) approx. 108.3 kg (without fuel)