Under mitten av september presenterade spanska GasGas sina 2012-modeller i Barcelona. Fastbikes.se var på plats i Barcelona och kollade in nyheterna och minglade med världsmästarna Ivan Cervantes, Adam Raga och Dougie Lampkin. Nu har Jörgen "Gson" Gustafsson haft äran att provköra modellerna.

Spanska motorcykeltillverkaren GasGas har efter några tuffa år gjort en slags nystart och tillsammans med flerfaldige endurovärldsmästaren Ivan Cervantes har en helt ny modellkollektion skapats. 2012 års GasGas-modeller är helt nya i jämförelse med tidigare versioner, och det är inte bara designmässigt. Det är uppdaterats rakt igenom och resultatet uppges vara lägre vikt, och framförallt att modellerna ska vara ännu mer lättkörda än någonsin tidigare, i synnerhet då det nalkas extremtkörning i riktigt bökig terräng. GasGas uppger även att de nya maskinerna ska svänga betydligt lättare och samtidigt med större exakthet och känsla.

 EC300r-action2

Chassit är helt nytt, med en ny ram av krom-molybden medan bakramen är en unik konstruktion av plast, där tre olika typer av material ska göra ramen hållfast och samtidigt tålig mot stötar och slag. Vidare noteras en helt ny slimmad luftburk med en ny typ av luftfilter av cartridgemodell. Hos motorn finner vi en helt ny koppling som bland annat ska vara mer lättjobbad och tåligare än tidigare. Dessutom sägs den nya utformningen bidra till bättre kylning.

Alla plastdetaljer är nya, bakbromsens pedal har fått ett nytt stuk, medan nya fotpinnar är på plats. Bränsletanken av transparent plast rymmer numera 10,5 liter, vilket är cirka 15 procent mer än tidigare.

gasgas ec250_2012_09

Det enda som skiljer tåvtaktsmodellerna EC 250 och EC300 åt är motorerna, där slagvolym och motorstyrka skiljer dem åt en aning. Alla annat är identiskt, såsom hjulbas, vikt, fjädringskomponenter och så vidare. I båda fallen finner vi alltså fullt justerbar framgaffel och stötdämpare från Sachs, hydrauliskt manövrerad koppling och sexstegad växellåda samt Keihin förgasare (FCR MX-37). Totalt sett uppges vikten ha bantats med 2 kilogram.

 


 

EC250

Först ut är EC250, som till skillnad mot racingversionen bland annat är med Sachs-fjädring istället för Marzocchigaffel och Öhlinsdämpare. Det första intrycket är att elstart fortfarande känns lite ovant på en tvåtaktsmaskin. Bortsett från 4 kilos viktökning är det en mycket positiv detalj som underlättar, i synnerhet vid start i lite bökiga lägen. Dessutom är viktökningen inte något som hämmar körningen i någon märkbar utsträkning, men förare som tävlar på riktigt hög nivå lär sannolikt skippa den. Motorn är mycket tystgående, och med en "skönt" ljud.

gasgas ec250_2012_03

Väl ute i spåret upplevs den som lättsvängd och med en rolig karaktär som gillas. Smidigheten gör att den känns mer som en 125-kubikare, med en livlig och lättkörd karaktär.

 ec250-action

Motorn har en fin effektkurva som jag gillade. Man kan smyga upp för branta backar (vilket det fanns gott om på den extremt tuffa testbanan). Registret utnyttjades till fullo, och trotteln var i topp vid flertalet tillfällen. Det är stor skillnad mellan de två olika tändkurvorna som finns att välja mellan. Det "snälla" läget är lika stark som vid fulleffektläget, men med lite mer städad karaktär, då kraften levereras på ett snällare och mjukare vis.

gasgas ec250_2012_04

Apropå mjuk, så var fjädringens grundinställningen i mjukaste laget för mina dryga 100 kilogram.

Sadel och knäslut var bra, däremot tycker jag att styrets gummihandtag för aningen för korta och tjocka, vilket gör att en del av körkänslan tappas. Jag märke dessutom flera gånger att hälen hos min vänstra stövel fastnade mot sidostödet fjäder, vilket var lite irriterande. Detta problem upphör givetvis vid demontering av stödet.

 gasgas ec250_2012_05

Bromsarna är effektiva, exakta och med en distinkt och "stum" känsla. Den hydrauliskt manövrerade kopplingen är mycket skön och bra. Som redan nämnts är modellen med elstart och dubbla tändkurvor, något som gillas skarpt.

 

gasgas ec250_2012_10

gasgas ec250_2012_11

FAKTA EC 250

Motor 1-cyl, 2-takts, vätskekyld

Slagvolym 249,3 cc

Borrning x slag 66,4 x 72 mm

Växellåda 6-växlad

Koppling Hydraulisk, flerskivig i oljebad

Förgasare Keihin FCR-MX37

Ram Krom-molybden

Fjädring fram: Inverterad Sachs-gaffel Ø48, 315 mm fjädringsväg,

Justerbar returdämpning och kompression

Bakfjädring: Sachs stötdämpare, 320 mm fjädringsväg

Justerbar retur, kompression (hög- och lågfart) och fjäderförspänning

Framhjul / framdäck: 1,6 x 21 / 90/90 - 21

Bakhjul / Bakdäck: 2,15 x 18 / 140/80 -18

Frambroms 260 mm -2st Wave-skivor, 2-kolvsok

Bakbroms 220 mm -Wave: 1 skiva, 1-kolvsok

Bränsle 10,5 l (2-taktsolja / bränsle blandat 1:50)

Torrvikt 102 kg

Mått Längd x bredd x höjd: 2,200 x 1,260 x 830 mm

Hjulbas 1475 mm

Sadelhöjd 966 mm

Generalagent: kgk motor

Mer info: www.gasgas.se


 

EC300R

Racingversionen är utan elstart, vilket betyder att du snällt får kicka igång motorn, men i normalfallet är detta inget problem, utan snarare en lätt match.

 Ec300r-action

Till skillnad mot basversionen som har Sachs-fjädring är racingversionen med Marzocchi-gaffel och Öhlinsdämpare. Förutom att dessa komponenter är exklusivare och aningen dyrare än standardversionens dito är de även med en hårdare, mer aggressiv grundinställning som passar ett lite högre tempo och en mer hårdsatsande förare. Däremot anser jag att framgaffeln är i hårdaste laget efter halva slaget, och man får hålla i den ordentligt vid inbromsningarna.

ec 300_racing_2012_02

Motorn är grym, det finns kraft så det räcker samtidigt som leveransen sker städat och snällt och inte slösar på förarens energi i onödan. Även här finns två tändkurvor, en lite snällare och en lite häftigare. Faktum är att den här motorn har så pass mycket fyrtaktskaraktär i sig att jag skulle vilja kalla den för en tretaktare, vilket i det här fallet betyder att det är en tvåtaktare med en supersnäll fyrtaktares karaktär.

 ec300r-action3

Precis som hos EC250 dras det höga helhetsbetyget ner av styrets gummihandtag som är alldeles för korta och tjocka och att vänsterfoten gärna hakar fast i stödets fjäder. Inga stora saker, men något som enkelt kan ändras för att göra detta till ännu bättre motorcykel.

ec 300_racing_2012_03

Totalt sett är EC300R en mycket potent enduromaskin som är en fullfjädrat vinnarämne direkt ur lådan.

 ec 300_racing_2012_06

ec 300_racing_2012_07

FAKTA EC 300R

Motor 1-cyl, 2-takts, vätskekyld

Slagvolym 299,3 cc

Borrning x slag 72,5 x 72,5 mm

Växellåda 6-växlad

Koppling Hydraulisk, flerskivig i oljebad

Förgasare Keihin 38 mm

Ram Krom-molybden

Fjädring fram: Inverterad Marzocchi-gaffel Ø48 – Closed Cartridge, 315 mm fjädringsväg

Justerbar returdämpning, kompression och fjäderförspänning

Bakfjädring: Öhlins stötdämpare, 320 mm fjädringsväg

Justerbar retur, kompression och fjäderförspänning

Framhjul / framdäck: 1,6 x 21 / 90/90 - 21

Bakhjul / Bakdäck: 2,15 x 18 / 140/80 -18

Frambroms 260 mm -2st Wave-skivor, 2-kolvsok

Bakbroms 220 mm -Wave: 1 skiva, 1-kolvsok

Bränsle 10,5 l (2-taktsolja / bränsle blandat 1:50)

Torrvikt 102 kg

Mått Längd x bredd x höjd: 2,200 x 830 x 1,260 mm

Hjulbas 1475 mm

Sadelhöjd 960 mm

Generalagent: kgk motor

Mer info: www.gasgas.se


 

EC250F

Precis som racingversionerna av tvåtaktsmodellerna EC250R och EC300R är GasGas fyrtaktsenduro EC250F kittad med fullt justerbar Marzocchigaffel och Öhlinsdämpare direkt från fabrik. Och det här är fjädringskomponenter som inte går av för hackor och erbjuder mängder av inställningsmöjligheter samtidigt.

 EC25F-action2

Omedelbart slås jag av hur pass lättkörd och supertrevlig denna fyrtaktare är, och Faktum är att det stundtals kändes som om motorcykeln skötte det mesta på egen hand, i positiv bemärkelse. Man behövde bara titta åt det håll man ville så kom man dit. Samtidigt var chassit mycket bra och fjädringen svalde och jämnade ut gropar och andra ojämnheter perfekt.

 gasgas 2012_ec250f_02

Rakt igenom är detta en mycket trevlig enduro-fyrtaktare. En negativ detalj är dock att trottelfjädern är i hårdaste laget och gashandtaget känns aningen tung och en liten detalj som kan bli jobbig i längden.

EC250F-action2

 

Totalt sett är det här en mysig enduromaskin som är lurigt mycket snabbare än det kan verka. Faktum är att det här är en motorcykel som antagligen gör i stort sett alla förare till en ännu snabbare sådan. Det här är inte en enduromaskin som du behöver "bråka" med, utan det känns mycket lätt och smidig, och i slutändan är den mycket snabb.

EC250F-action

Slutbetyget är att detta är en imponerande bra enduromaskin, och nog den bästa 250-kubiks fyrtaktsenduro jag någonsin kört. Starka ord, jag vet, men dagens sanning.

gasgas 2012_ec250f_03

 

gasgas 2012_ec250f_05

gasgas 2012_ec250f_06

gasgas 2012_ec250f_09

gasgas 2012_ec250f_10

gasgas 2012_ec250f_11

 

FAKTA EC250F

Motor 1-cyl, 4-takts, vätskekyld

Start: Elstart och kick

Slagvolym 249,6 cc

Borrning x slag 77 x 53,6 mm

Växellåda 5-växlad

Koppling Hydraulisk, flerskivig i oljebad

Förgasare Keihin FCR-MX37

Ram Krom-molybden

Fjädring fram: Inverterad Marzocchi-gaffel Ø48 – Closed Cartridge Justerbar returdämpning, kompression och fjäderförspänning

Bakfjädring: Öhlins stötdämpare, 298 mm fjädringsväg

Justerbar retur, kompression och fjäderförspänning

Framhjul / framdäck: 1,6 x 21 / 90/90 - 21

Bakhjul / Bakdäck: 2,15 x 18 / 140/80 -18

Frambroms 260 mm -2st Wave-skivor, 2-kolvsok nissin

Bakbroms 220 mm -Wave: 1 skiva, 1-kolvsok nissin

Bränsle 6,3 liter

Torrvikt 110 kg

Mått Längd x bredd x höjd: 2,200 x 830 x 1,260 mm

Sadelhöjd 940 mm

Generalagent: kgk motor

Mer info: www.gasgas.se


 

PRISER

ENDURO 2T
EC125 Racing GG-E1212-R 74 900 kr
EC200 Racing GG-E2012-R 76 900 kr
EC250 GG-E2512 74 900 kr
EC250 Elstart GG-E2512-E 76 900 kr
EC250 Sixdays GG-E2512-SIX 77 900 kr
EC250 Racing GG-E2512-R 80 900 kr
EC250 REPLIKA GG-E2512-C 99 900 kr
EC300 GG-E3012 77 900 kr
EC300 Elstart GG-E3012-E 79 900 kr
EC300 Sixdays GG-E3012-SIX 78 900 kr
EC300 Racing GG-E3012-R 83 900 kr
EC300 REPLIKA GG-E3012-N 99 900 kr


ENDURO 4T
FSE250 GG-EC2512-Y
FSE250 Sixdays GG-EC2512-SIX 83 900 kr
FSE250 Racing GG-EC2512-R 86 900 kr
FSE300 Racing GG-EC3012-YR 88 900 kr
FSE450 GG-EC4512-Y
FSE450 Racing GG-EC4512-R 89 900 kr

RANDONEE 4T
TX Randonne 125 4T 39 900 kr