Lagom inför årets motorcykelsäsong lanserade BMW sina nya maxiskotrar C600 Sport och C650 GT, där motorn trots namnskillnaden är en 647 kubiks, bränsleinsprutad parallelltwin som erbjuder 60 hästkrafter vid 7500 varv, och max vridmoment på 66 Nm vid 6000 varv. Johan Ahlberg begav sig till den spanska huvudstaden, Madrid, för att utvärdera de två modellerna i den hektiska storstadstrafiken.

Efter ett mycket framgångsrikt år 2011 har BMW valt att lansera två nya maxi-skotrar, byggda i BMW-fabriken i Berlin, som i första hand är ämnade för dagligt pendlande och storstadskörning, den lite sportigare C600 Sport och lite lyxigare och komfortablare C650 GT.

BMW C_600_SPORT_C_63E5E2E7

Som jag redan nämnt är motorerna identiska, trots sifferskillnaden i modellnamnet. Den bränsleinsprutade, tvåcylindriga motorn med sina fyrventilstoppar och dubbla överliggande kamaxlar, är tiltad framåt med 70 grader, vilket gör det möjligt att placera motorn lågt, vilket i sin tur bland annat bidrar till låg tyngdpunkt.

BMW C_ENGINE001

Avgassystemet är tillverkat av rostfritt, och är med katalytisk avgasrening och lever upp till framtidens Euro4-normer.

 BAL4653

Ramen är tillverkad av stål medan svingen är av aluminium. Framgaffeln är en 40-millimeters upp-och-ner-vänd modell som precis som bakdämparen erbjuder 115 millimeters fjädringsväg.

BMW C600 Sport och C650 GT är kedjedrivna, där drivkedjan är inkapslad och löper i ett oljebad, för maximal livslängd). Genom att placera utgående axeln i höjd med svingarmens axel förblir avståndet mellan fram- och bakdrevet konstant, oberoende av svingarmens rörelse, vilket minskar slitaget av drivkedja och drev ytterligare.

BMW C_600_SPORT_013

Båda versionerna har ABS-bromsar som standard, med dubbla tvåkolvsok och 270-millimeters bromsskivor fram samt enkolvsok och 270 millimeters bromsskiva bak.

C600 Sport har en sadelhöjd på 810 millimeter medan C600GT har tre centimeter lägre sadelhöjd (780 millimeter), justerbart ryggstöd åt föraren, större kåpglas och aningen högre styre. Medan passageraren hos sport-modellen får finna sig att vila fötterna på fotpinnar så erbjuder C650GT fotbrädor. GT-modellen har även elmanövrerad höjdreglering av kåpglaset, medan C600 Sport har manuell dito enkelt åtkomliga vridreglage.

BMW C_600_SPORT_040

Båda modellerna erbjuder även eluppvärmda handtag och sadel (med separat justering för förare och passagerare) som tillval. Och i tillbehörssortimentet har BMW redan fyllt på med rikligt mycket olika prylar som ska öka såväl prestanda som komfort.

Medan C650GT har sina främre blinkers integrerade hos sidospeglarna återfinns dessa infällda i sidokåporna hos C600 Sport. Utseendemässigt skiljer de två modellerna sig en del åt. Samtidigt har C600 Sport två runda strålkastare med parkeringsljus på i respektive yttre sida, medan C650 GT har två runda strålkastare med ett "tre-radigt" parkeringsljus mellan dessa. Baklyset är av LED-modell.

BMW C_650_GT_090

Fram, hos kåpan finns två mindre handskfack medan ett större bagageutrymme döljer sig under sadeln. 

 

Att flyga från Stockholm på morgonen för att några timmar senare svepa fram med en helt ny motorcykel, eller som i det här fallet BMW:s nya maxi-skoter C650GT kräver att man är ordentligt på sin vakt. Här är trafiken oerhört hektisk och felaktiga spårval och smärre misstag straffas obönhörligen med ilsket signalhorns-tutande från andra stressade förare. Även om det å ena sidan kan verka som extremt stressande så trivs jag mycket bra här. Att köra skoter känns helt rätt i denna storstad, och enklare kan det knappast bli.

 DKK1630

Trots att BMW C650 GT är en tämligen stor skoter är den mycket lättkörd, lättsvängd och samtidigt trygg. Motorn är pigg, och tack vare den automatiska CVT-transmissionen är accelerationen steglös och snabb, och det enda jag måste hålla koll på är att gasa och bromsa. Ja, bortsett från att svänga, "bevaka mitt territorium", inte köra över någon gångtrafikant som går mot röd gubbe, hålla koll på alla andra som byter fil kort och tvärs från alla tänkbara och otänkbara håll, samtidigt som jag ska försöka välja rätt fil och rätt väg. Allt i ett hissnande tempo, där Stockholmstrafiken känns som rena rama sömnpillret i jämförelse.

 

Senare söker jag mig norröver, ut ur storstaden, för att följa motorvägen innan jag svänger in på de snirklande bergsvägarna norr om Madrid. Under provkörningen slår jag fast att C650 GT fungerar mycket bra som pendlarmaskin, och att surfa fram i motorvägstempo (mellan 110-170 kilometer i timmen) känns helt rätt samtidigt som komforten är imponerande. Med kåpglaset i högsta läget sitter jag väl skyddad från den jobbiga fartvinden, utan en massa turbulens kring huvudet. När jag sedan byter till C600 Sport slås jag av att komforten fortfarande är bra, men inte riktigt så bra som hos GT-versionen. Bland annat är vindskyddet inte lika bra, och kåpglasets upphängning verkar vara aningen vekare vilket gör att det fladdrar en del i högre hastigheter.

BMW C_650_GT_089

Bagagutrymmet under sadeln hos C650 GT.

 

Även om utseendet skiljer sig en hel del mellan de två versionerna, så är körupplevelsen tämligen lika. Visserligen är komforten snäppet bättre hos GT-versionen samtidigt som C600 Sport är tio kilo lättare och smidigare då det nalkas aktiv körning på de snirklande bergsvägarna. Dessutom erbjuder 650GT snäppet mer tilltaget bagageutrymme (60 liter). Hos C600 Sport finns ett flexibelt bagageutrymme, som kallas FlexCase. Genom ett enkelt knapptryck växer bagageutrymmet och ger plats för exempelvis två intergralhjälmar. Dock går detta extra utrymme endast att använda då skotern står parkerad, eftersom botten vilar mot bakdäcket.

BMW C_600_SPORT_028

BMW C_600_SPORT_029

"Flex Case" bagageutrymmet hos C600 Sport.

 

Som jag redan nämnt är båda modellerna med ABS-bromsar som standard. Både fram och bak sitter 270-millimeters bromsskivor (dubbla fram). Bromsverkan finns det gott om och känslan i bromsgreppet för frambromsen är riktigt bra. Däremot anser jag att slaget hos bakbromsens reglage är alldeles för kort och okänsligt, vilket gör det ytterst svårt att findosera bromsmängden utan att bakhjulet låser sig. Som tur är fungerar ABS-systemet suveränt och trygghetskänslan är på topp. Plus även för att bromsreglagens grundposition går att justera.

 BAL4875

Totalt sett har BMW lyckats imponerade bra med att framställa sina första maxi-skotrar och jag gissar att det här kommer bli storsäljare världen runt. Samtidigt som BMWs nya maxiskotrar är motorcykelmässigt stabila, och känns trygga även i riktigt hög hastighet, är de mycket smidiga att hantera och att snirkla fram i tät storstadstrafik går som en dans. Även om C650 GT tål att pressas extremt hårt på de kurviga bergsvägarna är C600 Sport snäppet rappare och roligare då det nalkas hårdkörning på kurvig väg.

 DDK3093

Skulle jag köpa någon av dessa versioner skulle jag tveklöst välja eluppvärmda handtag och eluppvärmd dyna, för att på så vis förlänga säsongen och göra körningen betydligt behagligare regniga och kylslagna dagar.

BMW C600 Sport och C650GT är helt klart två riktigt bra maxiskotrar, som stortrivs inne i tät storstadstrafik. Jag som bor i Vallentuna, några mil norr om Stockholm, skulle gissa på att jag skulle spara mellan 5-7 timmar i veckan på att köra skoter till och från Stockholms innerstad varje vardag, mot att köra samma sträcka med bil under rusningstid. Till detta kan vi lägga besparingar i form av lägre fordonsskatt, drivmedelskostnader och att du slipper betala eventuell trängselavgift och att du kommer till och från jobbet med ett leende på dina läppar. •

+ lättsvängd. Stabil. Pigg motor. Bra komfort. Gott om bagageutrymme.

- Aningen okänslig bakbroms

= Roliga pendlarmaskiner som stortrivs i hög fart och hektisk storstadstrafik

 

Snabba Fakta C600 Sport och C650 GT:

Motor: 2-cyl parallelltwin, DOCH, 4 vent/cyl, 647 cm3, 60 hk/7500 varv, 66 Nm/6000 varv.

Sadelhöjd: 810 (C600 Sport)/795 mm (C650 GT)

Pris: 107 800 (C600 Sport)/ 111 000 (C650GT) kronor

Importör: BMW Motorrad Sverige, www.bmw-motorrad.se

C600 Sport  – Svart, silver, blå

C650 GT – Röd, svart, brons (beige)