I och med lanseringen av senaste versionens Z1000 hoppas Kawasaki kunna återskapa effekten av när den sexiga nakenmodellen introducerades under succéartade former år 2003. Här kan du läsa den första provkörningen av den senaste versionen av Z1000.

 

(Dessvärre får vi inte använda bilderna från vår utländske frilansare, men vi hoppas att det är "innehållet" som är det viktigaste, inte vem som är på bilderna).

 

Efter en tids rykten om att nya Z1000 skulle få motorn från sportmotorcykel ZX10 dök så den nya versionen av nakna Kawasaki Z1000 upp lagom till den internationella motorcykelmässan EICMA i Italien. Fortfarande är motorn i grunden samma som hos dess föregångare. Det första jag slås av är att modellen fått ett nytt utseende med sin nya LED-belysning i fronten. Kawasaki själva menar att Z-modellen fått ta del av företagets Sugomi-design-filosofi, något som resulterat i det betydligt aggressivare stuket, som de menar har en kattdjursliknande karaktär. Personligen avskyr jag katter, som jag anser är nyckfulla kryp som är svåra att komma överens med, men efter den här provkörningen kanske det är något som kommer att ändras för alltid. Jag gillar i alla fall Z1000 vid första ögonblicket.

2014-Kawasaki-Z1000-03

 

Den 1043 kubikcentimeter stora radmotorn erbjuder 142 hästkrafter och 111 Newtonmeter vridmoment som bäst, precis som Z1000SX. Andra nya funktioner inkluderar, en fullt justerbar Big Piston-framgaffel från Showa, ett brett och rakt aluminiumstyre och radiellt monterade monoblock bromsok som ska leverera ännu bättre bromskraft. Nya lättare aluminiumhjul sitter på plats, liksom en ny bränsletank som vuxit till 17 liter. Med en sina 221 kilogram är Z1000 tyngre än många av sina konkurrenter, men 10 kilogram lättare än Kawasakis egen Z800.

Z1000-Special-Edition-P3

 

När vi synar den tekniska specifikationen finner vi att modellen har fått en del nyheter som inte syns på "ytan". Några av modellens nyheter har vi redan nämnt. Cool Air-systemet leder kall "fart-vind" till luftburken, något som ska minska effektförlusterna till följd av uppvärmd luft. Förutom att optimera prestandan har Kawasakis ingenjörer även fokuserat på att insugsljudet ska låta rätt, för optimal förarnjutning. Dessutom döljer sig en "för-ljuddämpare" under motorn som medverkar till en lägre tyndpunkt, och att slutljuddämparna har minimal volym. Snyggt och bra!

2014-Kawasaki-Z1000-05

 

Den fyrcylindriga radmotorn har en trivsam karaktär, och erbjuder gott om kraft, där växellåda och koppling fungerar mjukt och städat utan strul. Motorn svarar bra redan från 2000 varv/minut och drar sedan starkt hela vägen upp till rödstrecket vid 11.300 varv. Och precis som Kawasaki önskat så är insugsljudet så där härligt att jag kommer på mig med att okynnesgasa titt som tätt.

2014-Kawasaki-Z1000-04

 

Precis som tidigare har motorn en städad gång utan några överraskningar på repertoaren. Det kan säkert låta lite tråkigt, men för egen del anser jag att fördelarna är många. Inte minst att det ger en suverän förarkontroll, där jag alltid vet vad jag kan förvänta mig av motorn. För effekt finns så att det räcker för att ha rejält med skoj, oavsett om det handlar om körning med två eller ett hjul i backen...

Z1000-Special-Edition-P6-1

 

Framgaffeln från Showa är av Big Piston-modell som har en fastare dämpning än den tidigare modellen. Även stötdämparen bak har uppdaterats, bland annat har fjädringsvägen minskats. Resultatet är ett stadigt, men samtidigt lättmanövrerat chassi som erbjuder helt okej komfort. Genom böjarna tar den sig utan konstigheter, den håller spåret bra och känns trygg och neutral, även då jag pressar den till min yttersta gräns.

2014-Kawasaki-Z1000-06

 

Bromsarna är imponerande, tack vare nya Tokico Monobloc ok fram och större 310 millimeters bromsskivor. Bromskraften är brutal, och kräver minimalt med handkraft. Även om systemet är mycket lätt att handskas med, är det standardmonterade ABS-systemet extra välkommet.

Z1000-Special-Edition-P18

 

Den nya kompakta instrumenteringen är monterad direkt på styret, med LED-varvräknare och LCD-skärm som informerar om hastighet, klockslag, och en hel del annat. Däremot saknar jag växellägesindikator, något som börjar kännas allt mer som en standarddetalj hos nya motorcyklar.

Du som väljer en naken motorcykel köper den antagligen inte i första hand för dess mångsidighet, men trots allt är den faktiskt ganska praktiskt lagd. I synnerhet om det är en bra och samtidigt superrolig pendlarmaskin du är på jakt efter.

2014-Kawasaki-Z1000-10

 

Hos Z1000 har det breda aluminiumstyret placerats tämligen lågt, vilket ger en aningen sportigare, mer framåtlutad körställning än tidigare. Jag sitter fortfarande bekvämt, tämligen upprätt i den komfortabla men sportiga sadeln, med händerna vilandes på det breda styret.

2014-Kawasaki-Z1000-24

 

Inne i stadstrafiken är upplevelsen att jag har stenkoll på läget, och när det nalkas sportigare körning på välkurvade vägar eller ren buskörning känns körningen självklar utan konstigheter. Det märks även att Kawasaki lagt ner en del möda på att få ner tyngdpunkten och skapa en välbalanserad motorcykel.

2014-Kawasaki-Z1000-21

De nya backspeglarna har fått en skarp design, och bakåtsikten är helt okej, så länge du inte är allt för bred mellan axlarna.

Z1000-Special-Edition-P16

 

För långkörningar är den inte lika bra, även om det givetvis är fullt möjligt att slänga på packning även på den här modellen och ge sig ut på långresa. Det handlar bara om att planera in liter fler stopp än om du körde en mer praktisk touringmaskin. I gengäld har du säkert mycket roligare på vägen...

Nya Kawasaki Z1000 är minst sagt underhållande, och tar sig snabbt från en punkt till en annan. Ju snabbare desto bättre, tycker jag det verkar. I jämförelse med sin föregångare är den totalt sett en snabbare, trevligare, bättre, mer komplett motorcykel, men framförallt är det en stor designmässig skillnad. Med den större bensintanken ökar aktionssträckan en aning i jämförelse med föregångaren, och du bör sikta på att uppsöka en bensinmack var 20:e mil, självklart beroende på vilken körstil du har.

Z1000-Special-Edition-P12

 

Om nu Kawasaki Z1000 är att likna med ett kattdjur, så kanske det finns en chans att jag kommer att bli katt-vän framöver. Men först ska jag ta en till sväng med den vilda "naken-katten", som alltid lyder och gör precis som jag vill...

2014 års Kawasaki Z1000 kostar 122.900 kronor. Modellen finns även i "Special Edition" utförande med grön-silver lackering för 124.900 kronor.

Z1000-Special-Edition-P14

 

LÄNK TILL TEKNISKA FAKTA FÖR KAWASAKI Z1000 - 2014

 

FILMER MED KAWASAKI Z1000