Snabbast!

Syndigt svart täcker maskineriet medan oskuldsfullt vitt toppar den vidunderligt vackra skapelsen. Big bore-versionen av F4 ser inte bara snabb ut, den känns snabb och den är snabb. 190 hästar är inget för mesproppar – den här hojen har nått mer än 309 blås vid toppfartstester…

År 1997 var MV Agusta inte mycket mer än ett namn. Cagiva, med chefen Claudio Castiglioni i spetsen, hade just sålt Ducati (i deras ägo 1985-1996). Sex år tidigare (1991) hade Cagiva köpt rätten till namnet MV Agusta.
Medan Ducatis nya ägare som lät presentera 999, hade MV Agusta redan den ”sanna” 916, 996 och 998-ersättaren i F4 750. Den designen har levt vidare och nu återfinns den i F4 1078 RR312 – 11 år senare…
Klicka för större bild
Fortfarande sexig efter 11 år...

Inte ens en vackert komponerad bild kan göra F4 fullständig rättvisa. Du måste den öga mot öga och iaktta de mjukt flödande linjerna i 3D.

När jag tittar på den glänsande, perfekt polerade F4 1078 RR ackompanjeras upplevelsen av klassisk musik inuti mitt huvud. Jag trycker på startknappen, sätter på mig hjälmen. Jag känner en stark iver att rugga de nya Pirelli Supercorsa Pro-däcken och musiken i mitt huvud övergår plötsligt till hårdrock.

"Come crawling faster - Obey your Master - Your life burns faster - Obey your Master - Master, Master of Puppets I'm pulling your strings” – Metallicas gamla goding får mig att tända på alla cylindrar medan 1078 kvickt hettas upp under mig.
Klicka för större bild


Körställningen är ”old school-sporthoj” på ett bra vis, min bak är högt upp och överkroppen tynger hårt på mina armar som sträcks ner till det låga styret. Sadelhöjden är 810 millimeter, klart sporthojsmässigt det också.

Även fotpinnarna sitter högt upp, i det här fallet för att tillåta kraftiga nerlägg. Det känns som MV F4 är en ganska lång hoj jämfört med de moderna japanska sporthojarna.

 

Klicka för större bild
Det tonade kåpglaset och motorn kommer från superexklusiva F4CC.

Den stora 21-literstanken är en lång och låg historia med trevliga försänkningar för mina knän. Det tonade kåpglaset introducerades tillsammans med 1078-motorn på superlyxiga F4 CC i fjol. Faktum är att jag kan komma ner bättre bakom kåpglaset än på en Suzuki GSX-R. Om du provat att sticka ut huvudet i farter över 300 förstår varför det är lämpligt med ett rejält kåpglas på F4 1078 RR 312.

Från och med 2008 kan du bara köpa F4 1000 R312 för racingbruk. Anledningen till att den över huvudtaget säljs är att Big bore-versionen på 1078 kubik varken får tävla i Superstock VM eller Superbike VM. F4 1078 RR 312 har tre millimeter store borr än 1000-kubikaren och det ger ett tillskott av 7 hästar och 9 Newton som levereras 2 000 varv lägre än på 1000-kubikaren. Närmare bestämt 190 hästar vid 12 200 varv och 124 Newton vid 8 200.
Klicka för större bild
Styrdämparen kommer från Sachs.


MV Agusta har dessutom adderat en ny slirkoppling som ska ge ett tryggare uppförande vid kraftiga retardationer medan styrdämparen från Sachs ska göra motsvarande underverk vid hård acceleration.

På den fullt justerbara, 50 millimeter grova Marzocchi-gaffeln sitter en annan viktig nyhet. De radialmonterade Monobloc-oken från Brembo. De här 4-kolsvoken är de mest kraftfulla doningar som går att uppbringa för pengar, när det kommer till produktionshojar för landsvägsbruk kanske borde tilläggas.

 

Klicka för större bild
F4 är spårsäker och stabil.

Det stabila chassiet ger superb stabilitet och erbjuder piloten att nyttja Brembo-bromsarna hart. Något som är ytterst nödvändigt när man färdas i mer än 300 knyck på väg mot en hårnål.

Längs bergsvägarna utanför MV Agustas huvudkontor i Varese fick jag naturligtvis inte tillfälle att testa toppfarten. Jag fick dock tillfälle att släppa lös alla de 190 hästarna på de lägre växlarna, även bromsarna fick bekänna färg och de imponerade verkligen. De är känsliga och effektiva, men inte för brutala eller vassa i sin verkan. Efter vad som upplevdes som en oändlighet, nådde jag äntligen vägar där jag kunde använda kraften och precisionen hos F4 1078 RR.
Klicka för större bild
Kan det bli bättre?

Genom städer och byar, på vägen dit, började armar och rygg att värka. Med solsken och en yttertemperatur av 30-grader blev det snart ännu gosigare ännu hetare inne i skinnstället, motorns extremt höga arbetstemperatur gjorde knappast saken bättre. Det gick åt litervis av svett…

När jag så äntligen når dessa öppnare vägar känns det som jag nå himlen efter att ha besökt helvetet. De tre första växlarna är väldigt höga och när motorn sparkar till för fullt håller sig F4 på backen, detta trots den massiva kraftutvecklingen.
Klicka för större bild

Det går visserligen lätt på bakhjulet, men vid löjligt låga hastigheter jämfört med det nakna, extremt wheelie-villiga syskonet Brutale 1078RR.

Det extra vridet, som inte återfinns hos någon annan supersportig hoj med radfyra, gör hela körupplevelsen mycket mer belönande.
Genom det långa mellanregistret accar F4 1078 hårdare och hårdare och från 8 000 varv är den så snabb att jag börjar undra om det verkligen finns något snabbare (det finns det alltid).
Klicka för större bild

Responsen vid gaspådrag är mycket bra, insprutningen gör ett fint jobb och gör det lätt för mig att få kontroll över maskineriet med hjälp av min högerhand.

MV har gjort ett bra jobb och så vitt jag kan minnas var den F4 1000 som jag körde för fyra år sedan mycket svårare att köra.
Motorns volymökning har hjälpt till liksom de omarbetade topparna och de 10 millimeter längre insugen.

Hojen som enligt MV ska väga 192 kilo torr, är inte den lättaste sporthojen som går att uppbringa, men med nästan en hästkraft per kilo slutar man tänka på vikt så snart som du är på rull.
Klicka för större bild
Det enda som syns tydligt varvmätaren.

F4 1078 RR känns allt bättre ju fortare jag kör. Total stabilitet matchar den starka motorn och in i kurvorna kan jag placera framhjulet exakt där jag vill ha det. När F4 kastas från sida till sida behövs en del muskelkraft, det bidrar i varje fall till att engagera dig som förare…

Instrumenteringen är inte särskilt lätt att läsa av under körning. I direkt solljus är det svårt att se varningslamporna och egentligen är det bara den analoga varvtalsmätaren som syns riktigt bra.
Backspeglarna är inte mycket bättre, den här motorcykeln är med andra ord precis så opraktisk som vi väntat oss men den finns faktiskt i 1+1-version med passagerarplats.
Klicka för större bild
Tor ger F4 tummen upp!

Summering
Du blir garanterat nöjd
med din MV Agusta F4 1078 RR 312, även om nöjer dig med att visa upp den i ditt garage. Den här biten är inte ens föremål för diskussion,
F4 1078 RR är ett renodlat entusiastverktyg och ett sådant måste köpas med passion. Om du inte har passionen för den här typen av rullande konstverk finns det lättare, nästan lika starka och mer komfortabla japanska 1000-kubikare vart du än vänder blicken…

MV Agusta har lyckats utveckla en radfyra med klassledande prestanda och karaktär. Det är ingen liten grej och tillsammans med Tamburinis design blir resultatet fullgott och jag får fortsätta att buga mig av vördnad.

Nackdelarna är de samma som på Brutale 1078RR. Motorn går varm, kopplingen är tung och motorns vibrationer är direkt plågsamma vid låga farter.

Klicka för större bild
Designen har 11 år på nacken.
Klicka för större bild
Bromsarna är marknadens bästa.

Smile Otroligt kraftfull 1078-kubiksmotor. Högfartsstabil, bra chassi. Kraftfulla bromsar. Exklusivitet.

Frown Motorn genererar mycket värme och vibrationer. Tung koppling. En bantningskur som tog bort 10 kilo skulle inte skada F4.

Jämförd med Brutale 1078RR
F4 1078RR 312
känns som en avsevärt mycket större motorcykel än Brutale. Ergonomin är totalt annorlunda. Fjädringen är betydligt mjukare ställd på Brutale som är sju kilo lättare och på det hela taget en mycket bättre landsvägsmotorcykel.

F4 är mer stabil, precis som man kan förvänta sig av en 190-hästars motorcykel. Brutale har ett högre underhållningsvärde när det kommer till ren nöjeskörning, men i hög fart och på bana är F4 ett bättre alternativ.

Fakta MV Agusta F4 1078RR 312 2008
Motor 4-cyl radmotor, vätskekyld, 4-vent/cyl, DOHC
Borr x Slag 76 x 50,1 mm
Slagvolym 1078,4 cm³
Effekt 190 hk/12 200 varv
Vridmoment 124 Nm/8 200 varv
Kompression 13.0:1
Bränslesystem Insprutning
Transmission 6 växlar, flerskivig våtkoppling, kedja
Hjulbas 1 408 mm
Sadelhöjd 810 mm
Fjädring fram Inverterad gaffel 50 mm, fullt justerbar
Fjädring bak Enkeldämpare, fullt justerbar, 
Broms fram 320 mm skivor, radiellt monterade 4-kolvsok
Broms bak 210 mm skiva, 4-kolvsok
Däck fram 120/70-17
Däck bak 190/55-17
Tankvolym 21 L
Bränsleförbr. Ej mätt
Aktionsradie Ej mättl 
Toppfart Mer än 312 km/tim (enligt MV Agusta)
Torrvikt 192 kilo
Färg Vit/svart, röd/silver, svart/grå
Pris 229 900 kronor 
Importör Supermotors