Fastbikes.se har provkört nya MV Agustas nya nakna caféracer Brutale 800 Dragster på Paul Ricard-banan och kurviga landsvägar på den franska landsbygden.  

Dragster 800 är i grunden baserad på Brutale 800 med dess fackverksram av stål med en del aluminiumdetaljer. Mekaniskt sett är Dragster identisk med Brutale 800, och som du antagligen redan sett är ju dess fullständiga namn MV Agusta Brutale 800 Dragster. Utväxlingen är oförändrad. Vidare delar den samma bränsletank, fjädring, svingarm , avgassystem och bromsar ( där visserligen Dragster försetts med det senaste Bosch 9 + ABS-systemet ) och den trecylindriga motorn.

KLICKA PÅ BILDERNA FÖR STÖRRE EXEMPLAR...

 mv-agusta-brutale-800-dragster-105

Den främsta designskillnaden är den korta bakdelen och ett fett 200/50-17-bakdäck som bidrar till motorcykelns aggressiva stuk. Förutom att vara ett viktigt stylingelement i sig själv, innebär det också en betydande förändring av hur chassit upplevs. Notera även att Dragster även homologerats med standardversionen Brutale 800:s 180/55-17 Pirelli Diablo Rosso II.

mv-agusta-brutale-800-dragster-01

 

Marzocchi-framgaffeln, en upp-och-ner-vänd modell med 43-millimeters ben, är fullt justerbar, liksom Sachs stötdämparen bak. Brembo står för bromsarna - med dubbla radiellt monterade fyrkolvsok och 320 millimeters bromsskivor fram, och en 220-millimeters bromsskiva tillsammans med ett tvåkolvsok bak, båda med ABS-funktion.

mv-agusta-brutale-800-dragster-118

 

 

Den dramatiskt stora förbättringen av elektroniken hos 2014 års modeller från MV Agusta, dök först upp hos Rivale 800, och har nu vidareutvecklats ytterligare hos Brutale 800 Dragster. Det senaste MVICS-systemet (Motor & Vehicle Integrated Control System) har fått förädlad hårdvara, men även fått uppdaterad mjukvara, som tillsammans med en reviderad motorstyrningskontroll gett positiva resultat. MVICS är baserad på motorstyrenheten Eldor EM2.0 tillsammans med Mikuni ride-by-wire-styrda spjäll.

mv-agusta-brutale-800-dragster-08


Reglagen placerade på styret gör det enkelt att välja olika körprogram och göra finjusteringar. Systemet erbjuder fyra lägen med tillhörande mappningar. Tre av dessa är programmerade av MV Agusta: Sport, Normal och regn. Det fjärde programmet låter föraren definiera önskade parametrar när det gäller motorrespons, övre varvtalsgräns, vridmomentets respons, gasreglagets känslighet, och graden av motorbroms. En dator behövs för att samverka med MVICS ECU för att justera mjukvaran, men bara inom fastställda gränsvärden. Antispinnsystemet, som kan kopplas ur, erbjuder åtta olika nivåer.

 1gg1136l



MV Agusta har uppenbarligen satsat en del del arbete på att ställa in de algoritmer som garanterar maximal kontrollerad dragkraft under många olika körförhållanden.

mv-agusta-brutale-800-dragster-111

 


MV Agustas 800-kubikcentimeters trippel, med en påstådd toppeffekt på 125 hästkrafter vid 11600 varv och 81 Newtonmeter vridmoment vid 8600 varv (samma som hos Brutale 800 och Rivale 800) erbjuder snabb acceleration och enastående flexibilitet över hela varvtalsbandet. Vridmomentet kanske inte ser ut att vara särskilt mycket på pappret, men under uppväxling från andra till tredje och från tredje till fjärde sticker gärna framhjulet till väders. Och den exakta gasresponsen bekräftar att alla de elektroniska komponenterna hos det integrerade motorstyrsystemet verkligen är finslipat till i stort sett perfektion. Detta omfattar även det mycket snabba quick-shift växlingssystemet, även om jag anser att det är lite för känsligt och reagerar för extremt lite tryck med den vänstra foten mot växelspaken.

mv-agusta-brutale-800-dragster-32

 

Det är visserligen möjligt att åka två på Dragster 800, men modellen är onekligen en motorcykel som bäst passar för en person. Det är priset du får betala för denna fascinerande estetik och häftiga prestanda. Motorcykelns detaljfinish är mycket bra, i stort sett i nivå med de bästa motorcyklarna från de japanska tillverkarna. Förarplatsen är bekväm men sportig på samma gång, perfekt för en mysig söndagstur på slingrande asfaltsvägar, men även lämplig för extrem bankörning. Det breda styret bidrar till en skön känsla av kontroll, och hos styrändarna har marknadens bästa sidospeglar placerats. Möjligheten att justera styret gör också att det finns goda möjligheter ordna en körställning som passar perfekt för just dig. Sadeln ger bra stöd och lämnar inget utrymme för kritik.

mv-agusta-brutale-800-dragster-119

 

Omedelbart slås jag av allt bara känns helt rätt redan från början. Fjädringen har helt rätt grundinställning för mig, men erbjuder även gott om justeringsmöjligheter för att anpassa den efter olika körstilar och andra personliga önskemål. Problemen med effektleveransen, och gasrespons, som jag upplevt hos tidigare versioner av MV Agusta med ride-by-wire är åtgärdat, och nu levereras motorkraften från 800-motorn på ett i stort sett perfekt vis. Främst är detta något som kommer till sin rätt då jag pressar motorn mer uppe i det övre varvtalsområdet. Då finns det gott om dragkraft samtidigt som känslan i gasreglaget är på topp.

mv-agusta-brutale-800-dragster-66

 

Såväl ute på landsvägen och på banan fick vi ”smaka” på mycket varierande förhållanden, som tillät oss att testa snabbheten, funktionen och känslan hos det elektroniska förarhjälp-systemen. Det nya ABS-systemet fungerar onekligen bra, vilket gör varje bromsning säkrare, samtidigt som dess närvaro även bidrar till att du som förare bättre kan utnyttja kraften hos bromssystemet utan att du behöver vara orolig för att du skulle råka pressa för nära, eller över, gränsen. Detta är givetvis extra bra på hala underlag.

mv-agusta-brutale-800-dragster-115

 

 

I Race -läget är systemet välkalibrerat och du kan bromsa mycket hårt utan att systemet kliver in och ”stör”, eller i alla fall så att det märks. Och de vildaste förarna kan ju alltid stänga av systemet för att pressa ur det där sista ur de effektiva Brembo-bromsarna, som erbjuder exemplarisk prestanda. Pricken över i är antispinn-systemet som förhindrar allt för kraftiga bakhjulssläpp vid för häftigt gaspådrag, samtidigt som flera motorprogram erbjuds för att passa din aktuella körstil, från mjuk karaktär som passar perfekt vid myspyskörning, till det häftigaste läget, som passar perfekt för dig som vill gasa järnet på exempelvis bana.

mv-agusta-brutale-800-dragster-72

 

Som jag redan varit inne på tidigare, klarar den sig mycket bra här på Paul Richard, där jag får all anledning att njuta av den härliga mixen mellan denna komfortabla maskin som erbjuder en bra körställning, är lättkörd och kvick i böjarna samtidigt som den erbjuder bra prestanda i form av en stark och rapp motor, bromsar med gott om bett och fjädring som fungerar mycket bra.

mv-agusta-brutale-800-dragster-132

 

MV Agusta Brutale 800 Dragster är helt enkelt en kompakt, stadig men samtidigt följsam motorcykel där kurvtagningsförmågan faktisk liknar den hos sportiga F3:an. 

mv-agusta-brutale-800-dragster-125

 

Modellen kommer att kosta 139 900 kronor i Sverige

mv-agusta-brutale-800-dragster-28

 

 

KLICKA HÄR FÖR MER FAKTA OM MV AGUSTA BRUTALE 800 DRAGSTER

Artikeln är publicerad i samarbete med våra vänner hos italienska Motoblog.it