I början av november 2013 såg vi den internationella lanseringen av en av de motorcyklar som mycket väl kan bli en av årets storsäljare, Yamaha MT-07. Här kan du läsa provkörningen av den roliga busmaskinen, som blir din för 60.900 kronor.

Den nya modellen, med sin tvåcylindriga 689-kubiksmotor, introducerades med hjälp av Yamahas MotoGP-stjärnor Jorge Lorenzo och Valentino Rossi. Nakenmodellen såg onekligen slimmad ut i händerna på Jorge Lorenzo, som inte kan beskyllas för att vara särskilt lång eller kraftig. Med en vikt på 182 kilogram fulltankad och körklar, där motorn lär erbjuda 74,8 hästkrafter vid 9000 varv (68 Nm vid 6.500 varv/min som bäst) förstod vi redan där och då att det här skulle bli en rolig maskin att köra.

KLICKA PÅ BILDERNA FÖR STÖRRE EXEMPLAR...

yamaha-mt-07-test-2014-06

 

Vad som är slående för denna ungdomliga japanska tvåhjuling är dess personlighet, med dess dynamiska linjer och kombinationer av färger och detaljer som gör MT-07 till en motorcykel som är redo att tillfredsställa många typer av behov. Och nog känns dragen igen från dess större syskon, MT-09. Även här finner vi bland annat ett LED-baklyse, och 10-ekrade aluminiumfälgar.

yamaha-mt-07-2014-test-08

 

Sadelhöjden är 805 millimeter, vilket ger föraren ett bra standardläge, men samtidigt gör det möjligt att välja olika positioner beroende på kroppsbyggnad och körstil. Där sadeln slutar i framkant tar en mycket slimmad 14-liters bensintank vid, som ger ett naturligt och fast grepp för benen.

yamaha-mt-07-test-2014-25

 

Som du kan se på bilderna är modellen extremt lättklädd, och vindskyddet är i stort sett obefintligt. Bakom det breda styret finner vi en modern och detaljerad digital instrumentering som bland annat innehåller hastighetsmätare, varvräknare, växelindikator och bränslenivå. Totalt sett känns MT-07 påkostad med ordentliga reglade och en härlig känsla.

2014-Yamaha-MT-07-EU-Deep-Armor-Static-012

 

Är du kring 180 centimeter lång eller längre lär du få titta ner en del för att få bra koll på instrumenteringen, visserligen beroende lite på hur din körställning ser ut. Under min liter aktivare och sportigare del av provkörningen fick jag ständigt räta en aning på ryggen och titta ner för att få en bra överblick över instrumenten. Inte helt optimalt, men inte en stor sak för min del.

yamaha-mt-07-test-2014-19

 

Viktigare är att chassit är lekande lätt och motorcykeln totalt sett är mycket smidig att hantera i både låg hastighet och när det går för fullt. Att den dessutom går bra att leka med, och då menar jag med bara ett hjul i backen, gör inte MT-07 mindre attraktiv. Stirrar du dig blind på motoreffekten kommer du finna att den tvåcylindriga motorn erbjuder närmare 75 hästkrafter som bäst, vilket är några fler hästkrafter än exempelvis hos Kawasaki ER-6. Det som gör motorn än mer njutbar är dess vridmoment, som gör att den matar på bra även från lägre varvtal.

yamaha-mt-07-2014-test-04

Den helt motorn har en 270-graders vevlayout, och inkluderar en balansaxel för att minimera vibrationerna. Det är en del prat om Yamahas crossplane-filosofi, med sin ojämna tändföljd som sägs ge bättre kraft, och i det här fallet erbjuds hursomhelst bra med kraft över ett imponerande brett register. Och när du sätter dig i sadeln på MT-07 och startar motorn för första gången, låt dig inte luras av det tråkigt väldämpade, och lite mesiga, avgasljudet. Så snart du låter motorn varva liter mer så kommer du förstå vad jag menar.

yamaha-mt-07-test-2014-11

Ramen är en stålrörskonstruktion och använder motorn som en bärande enhet. Den är också mycket slimmad, och med sin 805-millimeters sadelhöjd kommer MT-07 säkerligen attrahera kortare personer och nybörjare. Och trots priset på strax över 60.000 kronor, inklusive ABS-bromsar, känns den allt annat än ”budget”.

yamaha-mt-07-2014-test-19

Som jag redan har varit inne på tidigare är körställningen mycket flexibel och samtidigt beskväm. Men framförallt är MT-07 mycket lätthanterlig och som klippt och skuren för dig som vill ta dig fram snabbt och smidigt i den täta trafiken inne i stora staden.

yamaha-mt-07-test-2014-17

Motorn gör sig bäst på lite lägre varvtal, och drar starkt redan från 3000 varv, med en extra knuff vid 5000-6000 rpm, och sedan drar fint hela vägen upp till omkring 9000 rpm, strax före det att varvtalsstoppet bryter in... Kul!

yamaha-mt-07-2014-test-15

Yamaha uppger att de medvetet valde en mjuk grundinställning hos framgaffeln, för att MT-07 skulle vara bra anpassad för stadskörning, en funktion som uppskattas förutom vid körning i höga hastigheter. Bak finner vi en Monocross-bakfjädring av länktyp där stötdämparen är bultad direkt i motorns vevhus för att spara utrymme och förbättra chassiprestandan. Och på plats finns även 530 millimeter lång och dubbelsidig svingarm.

yamaha-mt-07-test-2014-18

Visst finns det kraft hos bromsarna så att det räcker för att göra olika cirkuskonster, men faktum är att frambromsen är allt för svampig och mjuk, och lever inte upp till övriga komponenter. Och detta trots att det sitter dubbla 282-millimeters skivor och fyrkolvsok på plats. För att förtydliga så var detta inte ett problem för bara mig, och den motorcykel jag körde, utan något flera andra kollegor anmärkte på under provkörningen. Synd på en annars lyckad maskin.

yamaha-mt-07-2014-test-14

För att summera det hela så är jag nöjd med MT-07 i det stora hela. Motorn är mycket bra och potent, växellådan fungerar perfekt utan strul, chassit svänger lätt och bra och körställningen är mycket bra, och bidrar till en bra körkänsla. Dessvärre dämpas helhetsintrycket av den väl mjuka framgaffeln och en frambroms som inte lever upp till dagens krav. Totalt sett är det här ändå en prisvärd och rolig motorcykel som erbjuder en hel del för pengarna. Och vi ska givetvis inte glömma bort att Yamaha erbjuder 5 års garanti.

yamaha-mt-07-2014-test-10

yamaha-mt-07-2014-test-16

yamaha-mt-07-2014-test-23

yamaha-mt-07-2014-test-17

2014-Yamaha-MT-07-EU-Matt-Grey-Studio-007

2014-Yamaha-MT-07-EU-Racing-Red-Studio-001

yamaha-mt-07-test-2014-04

 

 

LÄNK TILL MER INFORMATION OCH FAKTA OM YAMAHA MT-07

Artikeln är publicerad i samarbete med Motoblog.it