Quadro4 är världens första kompakta S.U.V. (Safe Utility Vehicle) i världen, med fyra lutande hjul och tvåhjulsdrift. Quadro4 har ett dubbelt HTS Hydraulic Tilting System, och fyra lutande hjul med oberoende hydrauliska fjädringsenheter, och kombinerat bromssystem hos alla fyra hjulen. Quadro4 är också utrustad med en särskilt utformad 346-kubikcentimeters, fyrventils, vätskekyld, fyrtaktsmotor, med integrerad differential för tvåhjulsdriften.

Jag erkänner. Att köra motorcykel är framförallt något jag gör för avkoppling och att ha skoj, att leva livet med lite extra krydda helt enkelt. Visst finns det även en praktisk poäng med att köra motorcykel, i alla fall ibland. Inte minst då det nalkas körning i stadstrafik under de mest hektiska tiderna på dygnet, då köerna ringlar sig timslånga åt alla håll och kanter.

Jag har aldrig förstått och kommer aldrig förstå hur man kan utsätta sig för något sådant, att spendera flera timmar per dag sittandes i bilköer, mer eller mindre frivilligt. För det finns ofta andra alternativ. Ett sådant alternativ är motorcykel. Ett fordon som är praktiska på många sätt, och tar betydligt mindre plats än bilar, vilket inte minst har sina fördelar när det gäller att smita förbi de stillastående köerna. På senare år har även olika typer av tre och nu även fyrhjuliga skotrar blivit oerhört populära, inte minst i europas storstäder såsom Paris, London och Milano. Jag har tidigare provkört trehjuliga skotern Quadro 350D. Nu har turen kommit till den fyrhjuliga syskonmodellen Quadro 4.

Okej, jag vet. En motorcykel ska ha två hjul. Punkt. Det är det många som anser. Och visst var jag lite skeptisk inför min första provkörning av den italienska skotern, som inte ens kräver motorcykelkörkort för att framföras, det räcker med bilkörkort. Ja, det är sant, hur knäppt det än kan tyckas vara. Inledningsvis kändes det också lite ovant, och då ville inte Quadro4 alls svänga riktigt på det vis som jag är van vid att en motorcykel i regel brukar göra. Men efter att jag kört en timme eller så, och börjat lita på systemet, vågade jag lägga ner i böjarna. Då ökade snabbt min positiva känsla över detta fordon. Visst. Det är inte som att köra en traditionell tvåhjulig motorcykel. På gott och ont.

Med Quadro4 kan du i praktiken lägga ner upp mot 45 graders vinkel även då farten är noll, och det utan att hamna på sidan. Men att luta ekipaget uppe i fart, kräver en lite annan teknik än jag är van vid från alla år av motorcykelkörning. Faktum är det i mångt och mycket påminner en del om att köra snöskoter, eller kanske ännu mer om att köra en ATV. Och detta blir allt tydligare ju mer aktivt du kör. Att köra lugnt och sansad i stadstrafik är inte minsta svårt eller krävande på något vis. I låg hastighet är den betydligt stadigare än en vanlig tvåhjulig skoter. Dessutom slipper du sätta ner fötterna så fort du behöver stanna.

Men om vi bortser från olikheterna från en konventionell tvåhjulig motorcykel så har vi en hel del andra fördelar. Bland annat så erbjuder Quadro 4 ett bra väderskydd mot framförallt fötter och ben.  Dessutom har du ett tämligen rejält lastutrymme under sadeln, där du förutom att förvara hjälmen även kan lasta Ica-kassen eller ombyte. Det finns även ytterligare två mindre fack belägna i frontkåpan. Dessutom finns det två 12-voltsuttag tillgängliga för att ladda elektroniska apparater (ett under sadeln och ett inuti ett av kåpans fack).

Du sitter tämligen upprätt och kör, med benen rakt framför dig, ungefär som då du sitter på en vanlig köksstol.  Sadeln är mycket komfortabel även för längre turer, och med gott om plasts för passagerare. Dessutom ger kåpan med sitt kåpglas tämligen gott om skydd mot vädrets makter, och även om man kör utan regnkläder klarar man sig ganska torrskodd även vid en kortare tur i regn.

Framförallt så är Quadro 4 oerhört lättkörd. Det här är en maskin där du bara behöver gasa, styra dit du ska och bromsa när du behöver. Tack vare den automatiska centrifugalkopplingen behöver du aldrig tänka på att växla.

Den encylindriga fyrtaktsmotorn är med enkel överliggande kamaxel och bränsleinsprutning. Med sina 30 hästkrafter på topp vid 7000 varv är visserligen inget effektmonster, men i gengäld kan du glädjas åt centrifugalkopplingen som gör att du slipper växla. Och då kraftöverföringen till bakhjulet sker via rem finns ingen kedja som behöver smörjas. Du hänger enkelt med i trafikrytmen, i synnerhet vid stadstrafik.

Vad ska två extra hjul (om vi jämför mot en traditionell, tvåhjulig motorcykel) vara bra för? Ytterligare två däck och fler rörliga delar som slits, helt i onödan? Faktum är att fördelarna är många, inte minst för den personliga säkerhetens skull. Med fler hjul minskar risken för sladd och omkullkörning markant. Dessutom är risken att "tappa" motorcykeln minimal, något som främst ovana motorcyklister verkar vara rädda för.

Vid tvåhjulskörning får man snabbt lära sig att man ska passa sig för allt som blänker... Med andra ord, alla dessa "tillfälliga" tjärlagningar, brunnslock, vägmarkeringar, glatta stenläggningar och spårvagnsspår för att nämna några av de vanligaste riskfaktorerna. Till detta kan vi lägga glykol- och dieselutsläpp, regnvatten och rullgrus och i värsta fall rentutav is. Givetvis erbjuder Quadro 4 inte ett 100-procentigt skydd mot halka, men tack vare de dubbla framhjulen, minskar risken för framhjulssläpp markant. Skulle du dessutom råka köra på en trottoarkant, något som med tvåhjulig motorcykel betyder stor risk för vurpa, kommer du antagligen att förvånas över hur de dubbla hjulen "sväljer detta tämligen odramatiskt med hull och hår".

Quadro 4 har ett oleopneumatiskt fjädringssystem, som i det här fallet kallas Hydraulic Tilting System (HTS). Det patenterade systemet läger grunden till ett stadigt och följsamt chassi som erbjuder bra säkerhet och god komfort.

Vid tajta lågfartsvändningar gäller det att man litar på tekniken, och lutar fordonet inåt samtidigt som man vrider på styret. Nedläggningsvinkeln är mycket mer tilltagen än man kan tro. Skulle man luta mer än vad de främre dämparna tillåter (45 graders lutning i vardera riktningen) kommer det yttre framhjulet att lätta från marken, något som kan kännas lite läskigt de första gångerna, och nu är vi nära på vad maskinen tillåter innan kåpdelar, stöd och annat skrapar mot marken. Jag måste säga att jag är imponerad över hur pass aktiv körning denna maskin tillåter. Något som är båda roligt, och bra ut säkerhetssynvinkel när du snabbt måste väja kraftigt för ett hinder.

På grund av lagar och andra bestämmelser är Quadro 4 godkänd att framföras även av dig som bara har bilkörkort. På plats sitter nämligen en fotbroms monterats, som ett komplement till handbromsarna. Personligen är detta en detalj som jag bortser helt från, då dess placering känns avig, och där pedalen mest blir som ett slags "av-och-på-knapp" för bromsen. Istället förlitar jag mig helt och fullt till handreglagen som ger betydligt bättre fingertoppskänsla och feedback om vad som händer och sker.

Fördelarna med Quadro 4, istället för bil, är många. Förutom att du slipper betala eventuell trängselavgift, så ökar även chanserna att du finner en ledig parkeringsplats. Dessutom kommer du få ett mycket roligare liv, där du får tid över till en massa annat, istället för att sitta och häcka timtals i köer, inspärrad i en bil. Om du "spar" en timme varje dag betyder det att du får cirka 20 timmar till annat skoj, varje månad. Sett ur en ekonomisk synvinkel betyder det att du i praktiken kanske skulle kunna vara ledig från jobbet varje fredag...

Och för dig som skyller ditt bilkörande på att ditt barn måste skjutsas till och från skolan (trots att det oftast bara än några hundratals meter att gå), så passar det faktiskt även bra att skjutsa barn till och från skolan på en Qudro 4… Sa jag att du även kommer att få ett mycket roligare liv? Det får man i regel automatiskt då man kör ett fordon utan tak över huvudet…

 

Pris: 124.900 kr

LÄNK: MER FAKTA OM QUADRO 4