Nya Ninja 650 från Kawasaki är en mångsidig motorcykel med sportigt stuk för vardagligt bruk. En lätt och smidig motorcykel, som är skapt för att passa för en stor målgrupp av förare. Johan Ahlberg har provkört den nya Ninjan.

Kawasaki Ninja 650 är utvecklad för att passa motorcyklisten som vill ha en lätt och smidig motorcykel med sportigt utseende. Kawasaki påpekar även att det är en motorcykel som ska passa bra för vardagligt pendlande, nybörjaren, kvinnliga förare, och även för den som vill ta en sväng på bana emellanåt. Vi ska däremot inte dra för stora växlar på det här med bankörningen. Visst. Det är säkert en jättetrevlig motorcykel att köra med där, men det är inte en ersättare till beydligt sportigare ZX-6R.

 

Kawasaki har stora förväntningar på den här modellen, som spås bli en av årets mest sålda motorcyklar på marknaden. Jag kommer inte bli förvånad om så blir fallet.

 

-Vår målsättning var att skapa dynamisk respons med lätthanterlig kraft från låga varvtal och starkt mellanregister. Lätt därtill ett lättvikts chassi och sportig men samtidigt upprätt körställning, och resultatet är ett roligt paket, kommenterar Kenji Idaka, projektledare för Ninja 650.

 

Ninja 650 uppges väga 193 kilogram fulltankad, vilket är 18 kilogram lättare än ER-6f. Motorn är en 650 kubikcentimeters parallelltwin, med fokus på extra gott om kraft på botten- och mellanregistret. Motorn har bantats en del, och är 2 kilogram lättare än föregångaren hos ER-6F. Motorn har även fått nya inställningar, och som bäst erbjuder den 68 hästkrafter vid 8000 varv/minut, och maximalt 65,7 Newtonmeter vridmoment vid 6500 varv per minut. Avgassystemet är lågt draget där ljuddämparen mynnar ut på höger sida, strax bakom höger fotpinne. Den sexstegade växellådan är av kassettmodell, medan kopplingen är av ”Assist och Slipper”-modell.

 

Kopplingen fungerar enkelt beskrivet så att trycket på kopplingspaketet ökar när motorn jobbar under normala varvtal. Det här gör att endast tre istället för traditionellt fem stycken kopplingsfjädrar används, vilket gör att det krävs väldigt lite tryck för att press för att frikoppla. När ovanligt mycket motorbromskraft uppstår, som exempelvis vid häftig nedväxling, kommer kopplingen lätta en del på kopplingstrycket, vilket minskar risken för bakhjulslåsning.

När jag synar chassit finner jag en ny fackverksram av stål. Kawasakis egna analysteknologi användes för att beräkna exakta rördimensioner, materialtjocklek och längden på ramrörens olika delar för att ge den idealiska balansen mellan stabilitet och flex. Resultatet blev en lätt fram, som uppges väga 15 kilogram. Motorn utgör bärande enhet för konstruktionen, liksom fotpinnarnas fästen. Samma ”in-house”-teknik användes för att designa den nya måsvingeformade svingarmen av stål, som uppges väga 4,8 kilogram. Här var ett av målen att få till en så rak linje mellan svingarms-infästningen och bakhjulsaxeln. Återigen har Kawasaki lyckats sänka vikten tämligen rejält, i det här fallet har svingarmen bantats med 2,7 kilogram (i jämförelse med ER-6f), och väger nu 4,8 kilogram.

 

Framgaffeln är en konventionell teleskopmodell med 41-millimeters innerben, utan justeringsmöjligheter. Bak sitter en stötdämpare horisontellt placerad, med separat länkage, i ovankant på svingarmen, som erbjuder justering av fjäderförspänningen. Det här arrangemanget ska bland annat bidra till bästa möjliga viktbalans. Dessutom är stötdämparen placerad så att dess funktion inte påverkas negativt av värmestrålningen från avgassystemet.

 

Varvräknaren har analog visning, medan övrig information, såsom aktuell hastighet, växelläge, klocka, körsträcka och tripp visas digitalt hos instrumenteringen med dess LCD-skärm. Allt är enkelt att överblicka, däremot hade jag gärna önskat mig skarpare kontrast hos displayen. Instrumenteringen visar även aktuell bränsleförbrukning, genomsnittlig bränsleförbrukning och hur långt man beräknas komma på resterande bränslemängd.

 

När jag lägger i första växeln och drar iväg håller instrumenteringen reda på vilken växel som är i läge för tillfället. Samtidigt indikeras när det är dags att lägga i en högre växel. Du kan själv välja när du vill att växelindikatorn ska börja lysa (mellan 5000-11000 rpm i steg om 250 rpm). När varvtalet kommer inom 500-intervallet kring det valda varvtalet kommer varvtalsindikatorn att börja blinka, samtidigt som varvräknarnålen skiftar till rosa. När det valda motorvarvtalet uppnåtts kommer växelindikatorn blinka snabbt, och varvräknarnålen skifta från rosa till rött.

 

För dig som bryr er om bränsleförbrukningen finns även en ”Economical Riding Indicator” som indikerar om du kör på ett bränslesnålt vis, med andra ord inte varvar över 6000 rpm, inte kör snabbare än 140 kilometer i timmen och inte vrider mer än 30% på gasreglaget.

 

Ninja 650 känns slimmad och kompakt. Omedelbart då jag hoppar ombord och drar iväg känns det att det är en liten och smidig motorcykel. Trots detta upplevs inte körställningen som trång för mina 183 centimeter. Med en sadelhöjd på 790 millimeter, och en sadel som är smal i framkant är det alltid nära till marken. Samtidigt är körställningen upprätt och avslappnad. Kåpglasets höjd går att justera i tre steg (60 mm - med hjälp av verktyg) och där högsta läget ger bättre skydd mot väder och vind. Däremot upplever jag mer turbulens bakom kåpan med kåpglaset i högsta läget då jag gasar på i förhöjt motorvägstempo. Givetvis påverkas körupplevelsen av mängder av faktorer, inte minst förarens längd och körställning, men för egen del trivs jag bäst med kåpglaset i lägsta läget.

 

Bromsarna utgörs av dubbla tvåkolvsok och 300-millimeters bromsskivor fram, och ett enkolvsok tillsammans med en 220-millimeters bromsskiva bak. Frambromsen är effektiv och lätt att dosera. Klart godkänt, även om jag saknar det där sista bettet. Plus för att även bakbromsen är lätt att dosera, även om slaglängden är i lägsta laget, och skulle jag klanta till känns det tryggt att veta att ABS-systemet (Bosch 9.1M) finns där och styr upp då jag bromsar lite för ivrigt. För bra personlig anpassning erbjuds även justering av kopplings- och bromsreglage i fem steg vardera. Här passar jag även på att flika in att Kawasaki även erbjuder en extra hög sadel. Här finner du även extra högt kåpglas och mängder av andra skräddarsydda tillbehör.

 

Bakom styret på Ninja 650 känns det som sagt avslappnat, vilket givetvis är bra. Under körningen är det lätt att vaggas in i tron att det går långsammare och betydligt mer städat än vad det gör. Vid lite mer fartfylld körning på de kurvigaste bergsvägarna imponeras jag över hur lätt, smidigt och exakt Ninja 650 tar sig genom kurva efter kurva. Det gäller oavsett om det handlar om tajta lågfartsböjar eller snabbare högfartskurvor. Kombination av ett smidigt och stadigt chassi, en motor som erbjuder bra med kraft utan att vara ett effektmonter, synnerligen lättjobbad koppling och smidig växellåda, bra bromsar och den upprätta, vilsamma körställningen ger ett motorcykel som är trevlig, rolig och lättkörd. Samtidigt som Ninja 650 svänger snällt och enkelt, är den även mycket lätt och smidig att baxa omkring med, exempelvis på parkeringen. 

För dig som redan gillar ER-6, du kommer sannolikt att älska Ninja 650. Under flera år var ER-6 den mest sålda motorcykeln i Sverige. Ninja 650 är en mycket smidigare och bättre motorcykel på flera sätt och vis, och jag gissar på att Kawasaki kommer ha stora försäljningsframgångar även med denna modell.

 

LÄNK: MER FAKTA OM KAWASAKI NINJA 650 – 2017