Sällan har en vulkan blivit så omtalad, och fascinerat så många som Eyafjallajökull på Island. När vulkanens lava kom i kontakt med glaciärens smältvatten skapades en så kallad eruption av gas och aska, som spreds långväga med vinden och lamslog flygtrafiken i Europa under en period tidigare i år. Jag tog mig till Island och i sadeln på en KTM 990 Adventure körde jag ensam in i det avstängda området och försökte ta mig så nära vulkanens centrum som möjligt.

 

Under mitten av april fick vulkanen Eyjafjallajökull ett utbrott som resulterade i att en ansenlig mängd aska spreds med vinden över stora delar av världen. Följande dagar och veckor ställdes stora delar av flygtrafiken i framförallt Europa in, vilket fick till följd att miljontals människor fastnade i främmande länder, och samtidigt blev vulkanen med det svåruttalade namnet mer känd än någonsin tidigare.

fb_askmoln-vastra-sidan

Helt ensam begav jag mig till Island, och med en KTM 990 Adventure körde jag in i det avspärrade området och upp så nära vulkanens centrum jag kunde komma med motorcykeln. Det blev en av de häftigaste upplevelser jag varit med om under mina över 18 år som motorjournalist. Nu är jag kär i den vulkanen och den ön ...

fb_aska-landskap

Efter ett kort stopp i Reykjavik, inledde jag resan till vulkanområdet som ligger cirka 150 kilometer från Islands huvudstad. Termometern visade på runt tio plusgrader, regn föll och jag blev kallare och kallare varje minut som solen och temperaturen blev allt lägre. Strax innan solen försvann under horisonten nådde jag foten söder om Eyafjallajökul.

fb_houses

Efter en sen middag studerade jag den lokala kartan mer ingående för att lära känna området ännu lite bättre, och med hjälp av några tips från en ur lokalbefolkningen fann jag en liten stig genom en boskapsinhägnad som jag bestämde mig för att prova nästa dag.

fb_motorcycle-mountain

Strax efter soluppgången startade jag motorcykeln och började min klättring. Vädret var super, med sol och klarblå himmel, vid sidan om den svart-grå askpelaren som strömmade ut från vulkanens inre.

fb_bilar-aska

Vägarna närmast vulkanområdet var avspärrade och området stängt för allmänheten . Men för mig var målet att komma så nära centrum av vulkanen som möjligt med motorcykeln. Naturligtvis finns många andra, mindre cyklar som kanske är mer lämpade för denna expedition, men jag ville inte att det skulle vara allt för enkelt, och i ärlighetens namn var det väl använda, landsvägsmönstrade, Pirelli Scorpion-däcken på motorcykeln expeditionens svagaste punkt…

fb_bike-vulcano-ash

Jag öppnade ytterligare en grind och körde över betesmarken för någon form av boskapsdjur, troligen får, eller kanske hästar. Men gräset var täckt med aska och inga djur var i sikte. Till en början var körningen inte värst krävande, bortsett från att greppet på den askklädda grönskan var allt annat än bra. Dessutom var jag ensam, motorcykeln tämligen stor och tung, med en del extra vikt på grund av tält, kamerautrustning och lite andra expeditionsprylar. Till detta ska vi addera att jag aldrig tidigare varit här, och att jag egentligen inte ens borde vara här överhuvudtaget. För en del kan detta tyckas dumdristigt. För mig kallas det äventyr.

fb_vulcano-bike7

Under den första timmen av körning andades jag genom en ansiktsmask av papp, men sedan tyckte jag att det var för varmt och valde att köra vidare utan. Allt eftersom jag kommer högre upp, närmare glaciären kring vulkankratern blev körningen bökigare och mer fysiskt krävande för mig och motorcykeln, men fortfarande inte omöjlig.

fb_vulcano-bike4

Det som gjorde körningen extra lurig var att marken överlag var hård och bestod av ganska stora stenar. Men plötsligt var den askdränkta marken dyngig och lös, och motorcykeln sjönk ner och sögs fast i lera. Som värst sjönk motorcykel ner till hasplåten och var jag fick muskelkraften att bända loss motorcykeln från vet jag inte. Men en portion av testosteron och adrenalin hjälpte sannolikt till en del.

fb_motorcycle-mud-volcano

Till sist kom jag ut på glaciären, och ovetandes om hur det egentligen såg ut under täcket av snö och is halkade jag mig vidare tills jag helt enkelt inte vågade mig närmare. Jag hade precis kämpat mig upp över det sista lilla ”krönet” inför en sista liten nedförslöpa innan den sista kammen upp till själva ”utloppshålet” där den svart-grå askan strömmade ut.

fb_bike-vulcano6

Det finns många farliga delar att vara på en glaciär, särskilt om du är helt ensam och inte har någon lokalkännedom i området. Jag ville inte falla ner i en öppning, eller ännu värre, falla ner i vulkanen som utan min vetskap kunde finnas var som helst under mina fötter...

fb_bike-vulcano

Här uppe kunde jag klart och tydligt se och höra den aktiva vulkan, och känna kraften i luften. Jag blev oerhört fascinerad över att vara så nära händelsernas centrum att jag stannade här under flera timmar och bara njöt av naturens gång. Landskapet var så fantastiskt läckert, askan till trots, att jag nu blev innerligt förälskad i vulkanen och Island.

fb_aska2

Innan jag begav mig åter till Reykjavik hade jag också tagit mig fram genom det ödsliga området närmast till söder om vulkanen där lavan strömmade ner i dalen, där myndigheterna tidigare evakuerat hundratals bofasta. Jag tog även ännu en vända upp till glaciären, och den här gången lyckades jag att ta mig ännu närmare vulkanen med motorcykeln. Och idag var rökpelaren av aska ännu större och vulkanen tycktes vara mer aktiv än dagen före ... Jag fick helt enkelt lön för mödan. Härligt!

fb_basecamp2

Dagens lyckade expedition firades med ”mineralvatten” från en av alla forsar från glaciären, filtrerat genom en halsduk smakade det inte så illa trots en hel del aska och spännande mineraler.

fb_not-cristall-clear-water

Sammanfattningsvis kan jag påpeka att Island är som gjord för att köra med offroadmotorcykel. Visserligen är det precis som i Sverige förbjudet att köra ute i terrängen. Men ön fullkomligt myllrar av läkra grusvägar av alla dess slag. Om du vill ta med egen cykel finns det transportmöjligheter med flyg och båtar dit. Annars finns det flera företag som du kan hyra en offroad eller enduro cykel från. •

fb_flyg-mitt-i-vulkan

(Notera flyget mitt i bild)

 

SE FLER BILDER LÄNGRE NER...

 

Information om Island

www.visiticeland.com

 

 

När ska jag åka till Island?

Under perioden juli till september har du de bästa möjligheterna för bra väder. När du ordnar utrustning för Islandsexpeditionen bör du tänka på att det ofta inte varmare än 20 grader även under högsommaren här. Dessutom blåser det i stort sett för jämnan.

 

Är det okej att köra offroad (ute i terrängen) på Island?

Nej, du kan köra på grusvägar, även riktigt små sådana. Men verklig offroad terrängkörning är förbjudet utan tillstånd. För att hitta de bästa platserna jag skulle rekommendera dig att hyra en guide för några dagar. Samtidigt får du mer säkerhet i händelse av en nödsituation, eller tekniska problem med cykeln.

 

Kan jag ta med egen motorcykel till Island?

Ja. Att ta in motorcykel med fraktflygplan är dyrt. Det billigaste är att åka färja från Norge till Island.

www.smyrilline.com

 

Är det möjligt att hyra en motorcykel på Island?

Ja. Det finns flera företag där du kan hyra motorcykel för ditt äventyr. Du kan också hyra en guide, eller låta anordna en resa där allt som hotell, mat och tjänstebil ingår.

www.bluemountain.is

 

Film från "expeditionen"

{youtube}6YlZpdLm4nI{/youtube}

fb_ash-sign

fb_aska

fb_bird

fb_waterfall

fb_life-ash

fb_ripa-ash

fb_bike-vulcano8