Leon Haslam och Troy Corser laddar med offroadkörning

Det har varit ett fullspäckat vinterschema med ihärdigt testarbete för BMW:s fabriksförare Troy Corser och Leon Haslam. Efter årets premiärrace i Superbike-VM, som kördes på Philip Island i Australien, drog Leon och Troy till skogs för att njuta av lite avkopplande grusbus i Australiens ödemarker.

 

De två BMW-fabriksförarna tillhör toppskaran av världens Superbikeförare, där skillnaden mellan vinst och förlust kan mätas i tiondelar av en sekund. Det är en livsstil som har sina fördelar men bakom framgångarna ligger extremt hårt arbete med oerhörd mental och fysisk press på förarna. Att kunna slappna av är viktigt - särskilt efter en tävlingshelg - och omedelbart efter första omgången av 2011 års Superbike-VM begav sig Troy och Leon ut på en grusbusturné i sadeln på varsin GS, guidade av gasglade BMW-ikonen Miles Davis.

fb_7

Davis är en kompetent GS-förare (som till vardags arbetar som marknadschef för BMW Motorrad Australien) , som älskar att dra ut i de magnifika skogarna som enkelt nås från Phillip Island och Melbourne.

Detta var ett utmärkt tillfälle för Troy och Leon att tillfälligt byta sina fabrikspreppade S1000 RR racecyklar mot BMW:s legendariska GS-maskiner (F 800 GS och R 1200 GS), och njuta av ett par dagar med underbar offroadkörning.

Landskapet och körningen var spektakulär, och bestod av många mil av kuperade skogsvägar, flodövergångar och ödsliga småvägar som följde terrängens konturer. Mycket av detta område är en del av det naturliga avrinningsområdet som håller Melbournes 3,5 miljoner människor med rent dricksvatten.

Troy och Leon är kända för att driva sina RR-maskiner till gränsen i jakten på allt snabbare varv och racesegrar. Men de är inte heller sena att vrida på gasen när de handskas med en stor GS på löst underlag. Liksom många andra Superbikeförare, körde Troy Corser motocross under sin uppväxt, före bytet till asfalten, men älskar ännu idag att köra offroad.

fb_2Så här kommenterar Troy körningen:

"GS-körningen var fantastiskt kul, men inte alltid särskilt avkopplande, då vi mötte många stora timmerbilar och fyrhjulsdrivna bilar, så man fick koncentrera sig hela tiden. Underlaget förändrades ständigt också, så man var hela tiden tvungen att vara redo för allt. Jag är imponerad över Miles Davis körförmåga och hans ledarskap av gruppen.

BMW:s GS-maskiner är mycket väl lämpade för de australiska körvillkoren, och i synnerhet bra för långa stand-up-wheelies på grusvägar! Min pappa Steve och fem av hans kompisar gjorde i stort sett denna tur för 15 år sedan och jag hoppas kunna göra det igen nästa år. Tack vare pålitliga BMW R1200GS, fick jag se vissa delar av Australien som många människor i världen skulle älska att se. Jag vill ha en nu!"

 

Första dagens resa slutade i den gamla guldgruvstaden Jamieson, som är en dold pärla för off-roadförare. Resan tillbaka tog deltagarna till det magnifika viktorianska High Land, med fantastisk utsikt och utmanande vägar där två av världens främsta Superbikeförare kunde ge sina GS-maskiner en ordentlig match.

Då gruppen fortsatta sin väg tillbaka till Melbourne stannade de vid den en gång pittoreska byn Marysville, som till stor del förstördes med förlusten av många liv i den fruktansvärda Skogsbranden i februari 2009. Staden börjar så sakteliga komma tillbaka till livet med återuppbyggnaden som sker, och lokalbefolkningen uppskattar alltid besök från motorcyklister som gör en paus för att ta en kaffe och kanske käka en måltid.

Från Marysville det var ytterligare några fler mindre asfaltsvägar och grusvägar som ledde tillbaka till Melbourne, och civilisationen.

fb_1

För Leon Haslam, var resan ett perfekt sätt att "varva ner" efter de frenetiska händelserna i samband med Superbikepremiären (Leon kom trea, respektive femma i de två racen, och ligger nu trea i tabellen): "Det var bra att ha skitkul på GS-cyklarna tillsammans med ett supergäng och bara njuta, men det var ganska tufft. Vi avverkade en hel del mil, men jag hade en fantastisk tid. Jag blev verkligen förvånad över hur bra GS fungerar - både på och vid sidan av vägen - och det var den perfekta maskinen för denna typ av körning. Det var verkligen härligt att se en annan sida av Oz också. Nu är jag tillbaka i Storbritannien för min fysträning och förberedelser inför nästa omgång av mästerskapet på Donington Park."

 

Nästa race i Superbike-VM körs på Donington Park i England den 27 mars.