Den 16 mars i år noterades Robert Gull världsrekordet för den snabbaste bakhjulskörningen någonsin på is, enlig Guinness World Record, med en total hastighet på 183,8 km/h på en över 100 meter lång sträcka. Nu kan du se en film från rekordkörningen.

Robban genomförde rekordkörningen med en helt standard Honda CBR 1000RR som han fått låna från Northbike, som i sin tur kittats med racingkåpor, Dunlop-däck och skruvdubbar från Best-Grip.se.

Körningen genomfördes på sjön Kakel strax nordost om Arjeplog.

Robert Gull är en 23-årig roadracingförare från Tungelsta i Stockholm. Han tävlar och kör vanligtvis på asfalterade banor, men så fick han idén att försöka slå världsrekord genom att köra motorcykel på bakhjulet på is med en snitthastighet på mer än 176.22 km/timmen som amerikanaren Ryan Suchanek hade från tidigare.

Det första försöket gjorde Team Gull-Racing i Gävle, i slutet av februari.

-Vi tvingades avbryta där, isen höll inte, berättar Robert Gull, därför var vi tvungna att leta oss vidare, mer norrut.

Så fortsatte han sitt letande efter en tillräckligt lång isbana. Via Google hittade han SPGA, en organisation för de lokala biltestentreprenörerna i bland annat Arjeplog.

-Jag skickade ett mejl till dem, som sedan ledde till flera samtal i telefon för att få ihop planeringen för att kunna utöva ett världsrekords försök, berättar Robert.

Team Gull-Racing gjorde de första testerna på isen under lördagen. Motorcykeln som används är en Honda CBR1000RR från Northbike, försedd med dubbdäck.

-Vi provade ut fem olika däck, för att hitta de däck som gav maximalt fäste ihop med hastighet. Isen här stenhård och jättebra, säger Robert Gull.

På söndagsförmiddagen började så mätningarna och testkörningarna på riktigt.

-Det kom massor av folk, och det kändes jättekul. I början blåste det rätt mycket, och jag lyckades inte direkt. Men så mätte vi upp en snitthastighet på 180,44 kilometer i timmen, och då var ju rekordet slaget. Sen försvann de flesta i publiken, men vi provade lite till och då mätte vi upp 183,80 kilometer i timmen.

Det handlar alltså om snitthastigheten på en sträcka av 100 meter. Vad topphastigheten var kunde Robert Gull inte svara på.

-Nej, det vet jag faktiskt inte, men en bra bit över tvåhundra i alla fall. Och det är det absolut snabbaste jag någonsin åkt på is...

-Jag var rätt rädd egentligen. Jag har inte kört så mycket på is, man har inte samma kontroll där som på asfalt, och speciellt svårt är det förstås att dessutom köra på ett hjul. Och egentligen kör jag inte motorcykeln, jag åker nog bara med, kommenterar Robban.

Ett världsrekordförsök kräver en hel del förberedelser, och efterarbete. Allt ska vara godkänt av Guinness World Records i förväg, och sedan var det dags för att skicka in mätresultaten och filmer från 5 olika kameror ihop med massa dokument med signaturer samt flertalet vittnesmål in för att Robert Gull världsrekord

skulle bli officiellt.

-Det är mycket jobb och många regler, men känslan när jag vet att det har gått bra gör att det är värt allting! Och jag är väldigt tacksam för allt stöd jag fått av alla i min omgivning, och för att så många tog sig ut på isen för att bevittna rekordet, avrundar Robban.

Förutom Robert Gull består Team Gull-Racing av

Anders Gull (Team Manager), Rikard Andersson (Team Coordinator) och Maria Gull (Ground Personal).