Förra året introducerades den nya generationens motocross- och enduromaskiner från Husqvarna, och framgångarna, såväl försäljningsmässigt som i tävlingssammanhang har inte låtit vänta på sig. Jörgen Gustafsson har provkört 2015 års enduromaskiner från det blågula märket.

Några av de främsta skillnaderna mot KTM:s motsvarigheter rent tekniskt är att Husqvarnas enduromodeller har separat länkage (tillsammans med fullt justerbar DCC-dämpare, Dual Compression Control, från WP), istället för det länkagelösa systemet med PDS-dämpare som du finner hos KTM:s enduromaskiner. En av nackdelarna med separat länkage är att dess nedersta delar riskerar att skadas i extrem terräng, i värsta fall. Däremot ger länkaget en mer finavstämd funktion hos fjädringen. Vidare finner vi att bakramen är tillverkad av plast (precis som hos Husqvarnas motocrossmaskiner från 2014 års modell). Fördelarna gentemot traditionell bakram av aluminium eller stål är att plastramen är mer flexibel, och inte blir skev i första taget vid exempelvis en vurpa.

 4MC7486

Samtliga Enduromaskiner av 2015 års modell har fått en ny strålkastare och där framskärmarna är av samma modell som hos motocrossmaskinerna, vilket ska göra dessa lättare att byta ut/montera. Samtidigt har nya CNC-frästa gaffelkronor anpassats till den nya framskärmen. Alla modeller har även förädlats med WP:s lovordade 4Cs WP closed cartridge. WP 4Cs framgaffel har en 4-kammarteknik som minskar vikten jämfört med en konventionell framgaffel av closed cartridge-modell, med bibehållen prestanda. Det ger bland annat en avgörande fördel i termer av finkänslighet, konstant dämpningsprecision och funktion rent allmänt. Dessutom är framgaffeln fenkelt justerbar för olika förhållanden genom att helt enkelt vrida på rattarna som du finner i ovankant på gaffelbenen, för retur och kompressionsdämpning.

 4MC7495

Rakt igenom blir jag mäkta imponerad av fjädringen, hur pass bra register som den har. Den är med ett fantastiskt bra finlir, som slätar ut allt smått, som gör att motorcykeln passerar så mjukt över alla rötter att man knappt märker av ojämnheterna. Samtidigt som fjädringen erbjuder god komfort jobbar den över hela sitt register utan att bottna även vid de mest extrema av lägen.

 4MC7511

Hos tvåtaktarna anges att motorerna erbjuder bättre effektregister medan TE 250 och TE 300 får ett lättare, och mer effektivt 3Ah batteri. Kopplingen hos FE 250 och FE 350 har fått ny kopplingskorg och kopplingsfjädrar, vilket sparar vikt och förbättrar funktionen ytterligare. Samtidigt har FE 250 fått en högre drevad sjätteväxel för lugnare transportkörningar. Dessutom finner vi nya förgasarinställningar hos TE125 – för ett jämnare effektregister. Ny effektventil och förgasarinställning hos TE 250 för bättre, jämnare effektregister. Ny lägre elstart-utväxling hos TE 250 och TE 300 underlättar start. Slutligen har både TE 250 och TE 300 fått ett nytt, lättare och mer effektivt 3Ah batteri. Sadelöverdraget har också uppdaterats och erbjuder nu samma grepp som hos motocrossmaskinerna.

 4MC7516

Samtliga Enduromodeller från Husqvarna, förutom TE125, är med elstart. Tvåtaktsmodellern TE250 och TE300 är med både kick och elstart för säkerhets skull. För den som vill finns även möjlighet att köpa kick-sats som tillbehör för fyrtaksmodellerna.

 4MC7524

 


 

TE125 – 71.900 kronor

 TE125-static

TE125 blir en slags favorit uppe i de norrländska skogarna. Terrängen här bjuder på en hel del ”stök” med gott och stenar och rötter. Och här trivs TE125 som fisken i vattnet. Inför 2015 har modellen uppdaterats med ny förgasarinställning som ger bättre kraft på botten och en motorkaraktär som är lättare att hantera. Totalt sett erbjuder motorn effekt så att det räcker och blir över till det mesta, det gäller bara att lära sig att få ur det mesta möjliga från den.

 

Chassimässigt är TE125 en dröm och med det nya sadelöverdraget, som erbjuder gott om grepp, har man ännu bättre körkänsla och kontroll än tidigare. För dig som är 180 centimeter eller längre kan modellen upplevas som liten, men faktum är att sadelhöjden (960mm) och markfrigången (355mm) är identisk med TE250 och TE300, och det endast är smärre geometriska skillnader mellan de tre TE-modellerna. Bland annat har TE125 en hjulbas på 1471 (+-10mm) millimeter medan hjulbasen hos TE250 och TE300 mäter 1482 (+-10mm) millimeter. Viktmässigt är TE125 överlägset lättast med sina 96 kilogram, medan vikten (utan bensin) för TE250 och TE300 anges till 104,4 respektive 104,6 kilogram.

TE 125_2015_1

Upplevelsen är att TE125 är nervösare i chassit än exempelvis fyrtaktsmodellen FE350 och dess större fyrtaktssyskon, men det vägs upp av att TE125 är fantastiskt snabb i de tajtaste vändningarna, något som gagnar den markant i stökigare terräng som i det här fallet.

TE125 action

TE125 är den perfekta instegsmaskinen för dig som vill lära dig endurokörningens konst från grunden. Samtidigt är det ett vinnarämne för dig som satsar på högsta nivå. Lär du dig att köra snabbt med den här så kommer sannolikt bli grymt snabb bakom styret på i stort sett vilken annan enduromaskin som helst. Väljer du fel växel leder det i regel till ett rejält tapp i tempot, och motorbromseffekten hos en fyrtaktare saknas. I gengäld har du här en fantastiskt smidig maskin som med sina 96 kilogram inte är omöjlig att lyfta för egen maskin vid en eventuell fastkörning.

LÄNK TILL MER FAKTA OM HUSQVARNA TE125


 

TE250 – 78.900 kronor

 TE250-static

TE250 känns som en modell som hamnar lite i kläm mellan TE125 och TE300. TE250 är en mycket potent och bra enduromaskin, som bevisat sig otaliga gånger på all världens tävlingsbanor. Motormässigt är den starkare över ett bredare register än TE125, och är därmed betydligt lättare att handskas med, även för dig som inte har så stor vana vid tvåtaktskörning. Den är framförallt betydligt mer "förlåtande" och inte lika kinkig om du av misstag skulle råka välja en för hög växel. Dessutom finns två olika tändkurvor att välja mellan, antingen genom att skifta på den särskilda elkontakten eller med ett styrmonterat reglage som erbjuds i Husqvarnas tillbehörssortiment.

 RAD0006

TE250 är närmare 10 kilogram tyngre och inte riktigt lika smidig som dess mindre syskon. Viktmässigt är TE300 endast några hundra gram tyngre än TE250, men i gengäld får du en tvåtaktsmotor som är fullständigt fantastiskt på alla möjliga vis.

TE 250_2015_3

Ny effektventil och förgasarinställning hos TE 250 har resulterat i ett bättre, jämnare effektregister. Dessutom har utväxlingen hos elstarten sänkts en aning, vilket ger ett häftigare vridmoment och underlättar start. Slutligen har både TE 250 fått ett lättare och mer effektivt 3Ah batteri än tidigare.

Totalt sett är TE250 en potent och snabb enduromaskin, som är för dig som kanske vuxit ur TE125 eller vill köra tvåtakt och samtidigt ha tillgång till bra med effekt. Rent storleksmässigt passar den även bättre än TE125 för dig som är över 180 centimeter.

TE 250_2015_2

Det låter säkert tråkigt, men faktum är att TE250 i det stora hela inte har några egentliga svagheter. Bromsarna från Brembo är suveräna med gott om bett och perfekt fingertoppskänsla hos reglagen. Likaså är den hydrauliskt manövrerade kopplingen mycket exakt och föredömligt lättjobbad. Växellådan är, precis som hos övriga enduromaskiner från Husqvarna, distinkt och fungerar perfekt utan strul.

TE250 är en väl avstämd kombination mellan att vara en vinnande racemaskin för E2-klassen, samtidigt som det är en perfekt enduromaskin för trevligt skogsåka i största allmänhet.

LÄNK TILL MER FAKTA OM HUSQVARNA TE250


 

TE300 – 82.500 kronor

 TE300-static

Inför 2015 har TE300 precis som övriga modellen försetts med en ny typ av sadelöverdrag med en skrovlig yta som erbjuder gott om grepp även då man är positionerad längre bak på motorcykeln. 

 RAD9986

Med en uppgiven toppeffekt på 54 hästkrafter minst sagt gott om kraft, men framförallt är det den härliga motorkaraktären och det breda registret som gör modellen till den fantastiska enduromaskin det är.

Förgasarinställningen har reviderats för 2015, något som resulterat i en ännu jämnare, mjukare motorkaraktär än tidigare. TE 300-motorn har en sofistikerad avgasventil som optimerar motorstyrkan och i kombination med reed-ventilen från Boyesen erbjuds fantastiskt bra gasrespons. Motorns egenskaper kan även skräddarsys för att passa förarens önskemål genom att variera fjäderstyvheten hos avgasventilen. Som pricken över i finns även två olika tändkurvor att välja mellan. Hos 2015 års TE300 har även startmotorn fått aningen lägre drevning vilket borgar för effektivare och säkrare startprocedur.

 RAD9979

Precis som vi påpekat många gånger tidigare är TE300 tveklöst en av världens bästa tvåtakts enduromaskiner som finns. Med det nya länkagesystemet är den till och med bättre än KTM:s motsvarighet, 300EXC. Vid styret på den här har du tillgång till det bästa av två världar. Du kan njuta av tvåtaktarens låga vikt och suveräna smidighet. Dessutom är det avsevärt mycket enklare och billigare att utföra service av en tvåtaktsmotor i jämförelse mot en fyrtaktare. Samtidigt har motorn en karaktär som påminner om en fyrtaktare, det vill säga att den erbjuder gott om effekt över ett brett register, och är förlåtande i sin karaktär.

TE300 action1

Då du kör en TE300 kommer du upptäcka att den är en hejare på att ta sig fram i bökig terräng, och det är inte för intet som många av världens främsta förare inom extremenduro tävlar med just denna. Exempelvis sägs det att Graham Jarvis ofta tävlar med en i stort sett standard TE300.

Bakom styret på TE300 är det inte "hela världen" om du skulle råka välja en för hög växel på det är dags att forcera en brant uppförsbacke. Samtidigt som den går stadigt och känns trygg i snabbare partier är den imponerande lättkörd och smidig då det är dags att vända runt ett träd eller ta sig igenom att krångligt stenröse. Fjädringen jobbar fantastiskt bra över hela sitt register. Den sväljer såväl stora som små ojämnheter perfekt. Precis som hos sina andra tvåtakts-syskon är bromsarna suveräna, med gott om bromsverkan och perfekt känsla hos reglagen. Likaså är kopplingen mycket lättjobbad och växellådan aningen rå i känslan, men fungerar perfekt i alla lägen.

TE300 action2

Förarergonomin, är identiskt med TE250, och som klippt och skuren för ”fullvuxna”. Varenda del är noggrant utformad för att föraren ska kunna röra sig fritt på motorcykeln utan att fastna eller känna av några "yxigt" utformade detaljer.

LÄNK TILL MER FAKTA OM HUSQVARNA TE300


FE250 – 85.900 kronor

FE250 static 

Det här är den fyrtaktsmodell som trivs och fungerar bäst i terrängen som erbjuds under den här provkörningen. Den tar sig fram mycket bra i extrem terräng, i synnerhet då det är stenigt och bökigt, vänder lätt runt tajta böjar samtidigt som den upplevs som trygg då det går fortare i stökig terräng. Det här är lite av fyrtaktarnas motsvarighet till tvåtaktsmodellen TE125, men med en motor som är mer förlåtande. Med sina 107,5 kilogram är det den lättaste fyrtaktaren och samtidigt den svagaste. Med det är det inte sagt att motorn känns eller är klen, för det är den inte.

 RAD9881

Den bränsleinsprutade fyrtaktaren jobbar mjukt och städat, men då man vrider lite mer på gasen så erbjuder den kraft som räcker gott även för extremt krävande förare. Samtidigt gör den snälla motorgången att du som förare inte slösar med din dyrbara energi i onödan, vilket framförallt kommer att gagna dig under långlopp. Engine Management System (EMS) gör att du kan välja olika motorprogram via ett särskilt reglage (tillbehör). Dessutom går det att koppla upp systemet mot en dator och bland annat ladda ner motordata via en särskild programvara.

  RAD9891

När vi synar chassigeometrin hos de olika modellerna finner vi att samtliga fyrtakare har samma hjulbas (1482mm +-10mm), medan sadelhöjden är 970 millimeter och markfrigången är 345 millimeter. På komponentsidan är det också lika, där framgaffeln är en fullt justerbar upp-och-ner-vänd 4CS Closed Cartridge från WP med 48 millimeters innerben medan stötdämparen bak är en fullt justerbar WP-dämpare med separat länkage. Fjädringsvägen anges till 300 millimeter fram och 330 millimeter bak. Bromsarna kommer från Brembo, och fram finner vi tvåkolvsok och 260 millimeters bromsskivan medan det sitter ett enkolvsok och en 220 millimeters bromsskiva bak.

Fjädringen är en riktig höjdare. Den är komfortabelt mjuk och följsam genom hela sitt arbetsområde, med en viss progressivitet mot slutet av slaglängden. Den sväljer såväl de allra minsta ojämnheterna som rötter och liknande med bravur utan att det knappt märks, samtidigt som den inte slår igenom även vid tuffare tag. Upplevelsen är att motorcykeln löper vågrätt uppe på alla ojämnheter medan fjädringen jobbar effektivt för att finna fäste och samtidigt ta upp alla jobbiga stötar så att så att du som förare får så lite smällar som möjligt. Skulle du ha en aggressivare körstil eller väga mer eller mindre än den genomsnittlige föraren, som grundinställningarna baserats på, finns det mängder av justeringsmöjligheter för att anpassa fjädringen efter dina behov.

FE250 action2

FE250 har onekligen mycket bra racingprestanda, med rejält med effekt då man vrider lite extra på gasrullen. Samtidigt upplevs den som snäll och förlåtande, vilket gör det till ett mycket tilltalande alternativ för motionären som söker efter en lättkörd men ändå rolig och snabb maskin. Det här är helt enkelt en maskin som man kan luras att köra snabbare än vad man tror sig göra.

LÄNK TILL MER FAKTA OM HUSQVARNA FE250

 


 

FE350 – 87.900 kronor

 FE350 Static

Det här är en lite vassare modell än FE250, som erbjuder kraft så att det räcker och blir över på de snabbare partierna, något som du lär bli varse då du hamnar på ett gräsgärde eller en motocrossbana. Samtidig är den helt underbar när man kör bland stenar och rötter, där det går att smyga fram och finlira sig genom de stökigaste partierna samtidigt som motorn svarar blixtsnabbt då man exempelvis behöver lyfta framhjulet över ett hinder. Till skillnad mot FE250 är den här aningen mer krävande, och lämpar sig bäst för dig som kör aktivt och satsar riktigt hårt.

  RAD9908

Förarergonomiskt är den perfekt även för längre personer, utan att ha några delar som sticker ut eller som du riskerar att haka fast i, och du kan smidigt byta körställning utan strul. Det nya sadelöverdraget är guld värd, och ger ett bra knäslut även då du slår på gasen och är placerad längre bak på motorcykeln. Precis som dess syskon är fjädringen föredömligt välkomponerad. Den är komfortabelt mjuk, utan att vara gungig eller "för mjuk". Samtidigt råkar jag inte ut för genomslag eller andra baksmällar från fjädringen. En annan intressant detalt är det faktum att FE350, liksom övriga av Husqvarnas enduromaskiner går mycket tyst och fint i skogen. Det är inget otrevligt kedjerassel, missljud eller annat skrammel, och det enda ljudet som i storts sett hörs är det tämligen väl dämpade avgasljudet.

FE 350_2015_0

FE350 känns helt självklar i skogen, och trivs även bra på motocrossbanan. Som vi redan nämnt är det en maskin som kräver lite mer än FE250, men i gengäld får du tillgång till en motoreffekt på över 45 hästkrafter, vilket är i klass med en 450-kubikare. Risken är dock att du tröttar ut dig mer bakom styret på FE350 än FE250, och i slutändan blir långsammare över längre tid. Men om du söker efter en potent enduromaskin som fortfarande känns liten och smidig så kan FE350 vara maskinen för dig.

FE 350_2015_1

Engine Management System (EMS) gör att du kan välja olika motorprogram via ett särskilt reglage (tillbehör). Dessutom går det att koppla upp systemet mot en dator och bland annat ladda ner motordata via en särskild programvara.

LÄNK TILL MER FAKTA OM HUSQVARNA FE350


 

FE450 – 88.900 kronor

 FE450 static

Det här är en supertrevlig enduromotorcykel, som trots sin större motor är imponerade smidig och förlåtande. Precis som sina syskonmodeller, större som mindre, är chassit på topp. Fjädringen är perfekt avstämd och även då jag kör tämligen aggressivt in i de elaka stenpartierna sväljer den och tar upp stötarna på ett mycket bra vis.

 RAD9875

Som jag nämnt tidigare känns det som om motorcykeln håller sig ganska vågrät medan fjädringen jobbar effektivt för att ta upp alla smällar, och ojämnheter för att skona min kropp och erbjuda maximalt grepp åt däcken. Länkagesystemet har onekligen resulterat i en mycket god finkänslighet, framförallt mot mindre ojämnheter.

FE 450_2015_0

Även om FE450 har gott om motoreffekt så är uppplevelsen att det är en tämligen snäll maskin, som passar bra för lite av varje. Med rätt förare bakom styret finns förutsättningarna för att vara med och strida i toppen, i synnerhet i race där tempot generellt är lite högre, som exempelvis Gotland Grand National. Den känns trygg men ändå inte sävlig och trög. Vid långsammare körning i bökigare terräng klarar den sig mycket bra, men för detta ändamål finns det snabbare och bättre alternativ, som exempelvis FE250 eller TE125. TE250 eller TE300.

FE 450_2015_1

Engine Management System (EMS) gör att du kan välja olika motorprogram via ett särskilt reglage (tillbehör). Dessutom går det att koppla upp systemet mot en dator och bland annat ladda ner motordata via en särskild programvara.

LÄNK TILL MER FAKTA OM HUSQVARNA FE450


 

FE501 – 91.900 kronor

 FE501 static

FE501 är en fruktansvärt stark enduromaskin som kräver en rejäl portion respekt. Samtidigt är den betydligt mysigare och mer lättkörd än man skulle kunna tro. I jämförelse med FE450 är FE501 lite råare samtidigt som det känns att det är lite mer massa. Det är helt enkelt lite mer motorcykel som vill rakt fram då man är i sadeln på 501 än då man kör 450:n. Annars är de två modellerna i stort sett identiska.

Visst har den mer effekt än vad en vettig människa behöver, men egentligen är det här en "mjukismaskin". Ja, du läste rätt. Bara för att en motorcykel har gott om hästkrafter på topp, behöver det inte betyda att man måste använda alla dessa för jämnan. Som förare är det förhoppningsvis du som har befälet, och därmed bestämmer hus mycket du vill vrida på gasrullen. Visst kan det vara så att man av trötthet "råkar" vrida lite för mycket på gasen, och då blir ännu tröttare till följd av den kommande brottningsmatchen med maskinen.

När du väl tagit kommandot över FE501 och visar att det är du som förare som bestämmer, så är det faktiskt en riktigt trevlig enduromaskin. Nog finns det gott om effekt alltid, men tack vare en välavstämd bränsleinsprutning är motorgången tämligen mjuk och utan ryck eller andra överraskningar. Dessutom går det att anpassa motorkaraktären via en särskild omkopplare som finns att tillgå som tillbehör.

FE501 action2

Det må vara att det kanske inte är förstahandsvalet för dig som ska vara med och tävla i SM eller VM, men för trevliga skogsturer med favoritpolarna och kanske en och annan grusvägstur är den perfekt. Viktmässigt är den faktiskt bara ett halvt kilogram tyngre än FE450 (eller 13,5 kilogram tyngre än TE125). I övrigt är chassimåtten identiska med dess mindre fyrtaktssyskon, med en sadelhöjd på 970 millimeter och en hjulbas på 1482 (+-10mm) millimeter. Har du inte provat? Då Kan jag varmt rekommendera. Jag gissar på att du kommer att bli förvånad och imponerad…

Precis som Husqvarnas övriga enduromaskiner av 2014 års modell erbjuder fjädringen en perfekt mix av god komfort och prestanda. Dessutom har de fullt justerbara fjädringskomponenterna många justeringsmöjligheter för dig som vill finlira den personliga anpassningen. Och liksom hos övriga av Husqvarnas enduromaskiner är bromsar, koppling och växellåda på topp.

FE 501_2015_0

Engine Management System (EMS) gör att du kan välja olika motorprogram via ett särskilt reglage (tillbehör). Dessutom går det att koppla upp systemet mot en dator och bland annat ladda ner motordata via en särskild programvara.

LÄNK TILL MER FAKTA OM HUSQVARNA FE501


 

HUSQVARNAS HISTORIA I KORTHET
Husqvarna, som har sitt ursprung från orten vid Vättern i södra Sverige, startade sin verksamhet år 1689 med att konstruera musköter åt det svenska försvaret. Motorcykelverksamheten drogs igång först år 1903, vilket gör Husqvarna till ett av världens äldsta motorcykelföretag, med oavbruten produktion. Den första motorcykeln från företaget lanserades 1918, och till en början var fokus på landsvägsmodeller. På 50-talet började det bli populärt med offroadmotorcyklar, och på 60-talet vann Husqvarna ett antal VM-titlar inom motocrossens 250- och 500-klasser, med förare såsom Torsten Hallman, Malcolm Smith, och inte minst Hollywood-skådisen Steve McQueen. Under 80-talet började enduroverksamheten ta fart, och det med hjälp av många titelvinster från bland annat Sven Erik Jönsson och Thomas Gustavsson i spetsen. I slutet av 80-talet, närmare bestämt år 1987 köptes företagets motorcykelenhet av Cagiva-gruppen och verksamheten flyttades till italienska Varerse. Det var i den här vevan som ett gäng svenska endurofantaster (bland annat Thomas Gustavsson), som tidigare jobbat hos Husqvarna, drog igång Husaberg. År 2007 såldes Husqvarna motorcyklar till tyska BMW, för att under mars månad i år återigen byta ägare och bli en del av KTM-familjen.