Miguel Oliveira har bemästrat regnet igen! Precis som han gjorde i årets deltävling 2 i Indonesien, tog Red Bull KTM Factory Racing-föraren segern under ultrautmanande förhållanden i söndagens MotoGP i Thailand. Ducati Lenovo Team knep andra och tredjeplatsen på Chang International Circuit, där Jack Miller gav allt i ett försök att göra det till två MotoGP-segrar på raken men fick nöja sig med andraplatsen, 0,730 sekunder efter segraren, och där Francesco Bagnaia tog en värdefull tredjeplats . Johann Zarco (Prima Pramac Racing) kom fyra efter att han lyckades hålla undan för Marc Marquez (Repsol Honda Team) till den rutiga målflaggan efter 25 varv.

För Bagnaia fortsätter de goda nyheterna. Han är nu bara två poäng bakom MotoGP-ledaren Fabio Quartararo med race kvar, efter att Monster Energy Yamaha MotoGP-föraren slutade 17:a och därmed fick noll poäng. Aleix Espargaro (Aprilia Racing) ligger fortfarande 20 poäng efter Quartararo efter att ha tilldelats ett långvarvsstraff och slutat på 11:e plats. 

Efter så mycket prat om vädret under fredagen och lördagen kom regnet till slut på söndagseftermiddagen – och det rejält. De kraftiga regnskurarna ledde till en försening på nästan en timme innan racet äntligen kom igång, och det var fortfarande väldigt blött när förarna så småningom gasade iväg från starten. Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team) kom iväg bra från pole position, men han och Jorge Martin (Prima Pramac Racing) drev ut rejält brett på väg in i sväng 1, och det var närkontakt mellan Ducati-förarna. 

Bezzecchi lyckades dock fortfarande behålla ledningen, från Bagnaia och Miller, med Martin fyra och Marc Marquez femma, medan Quartararo hade tappat från fjärde startplats till elfte plats. Det blev ännu värre för fransmannen när han hade ett spännande ögonblick på väg ut ur kurva 4 och tappade ytterligare sex platser. Inte nog med att Aleix Espargaro hade kommit före honom efter att ha ärvt 11:e-platsen. Dessutom hade Bagnaia i denna stund ledningen i mästerskapet. 

Bezzecchi var nästan en sekund före i slutet av varv 2 men hade tilldelats ett position-straff för på vilket sätt han körde av och återupptog racet i den inledande kurvan. Det satte honom i en besvärlig situation med tanke på hur nära Ducatis fabriksförarna var bakom honom, speciellt när Miller gick om Bagnaia på varv 3, men han lyckades avtjäna straffet – och inte mer – ett varv senare vid kurva 3. Under tiden kraschade Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team) vid kurva 9, medan Oliveira hade avancerat till fjärde plats.

Den portugisiska föraren körde om Bagnaia för att ta över tredjeplatsen vid kurva 9 på varv 5 och tog sig sedan förbi Bezzecchi för andraplatsen vid kurva 3 på varv 6, ett drag som Bagnaia utnyttjade genom att passera VR46-piloten upp till tredjeplatsen på väg mot kurva 4. Marquez degraderade snart Bezzecchi ytterligare en position, trots rookiens bästa försök att slå tillbaka omedelbart, medan Aleix Espargaro precis hade flyttat in i topp 10 efter att han fått ett långvarvsstraff för sin närkontakt med Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing).

När #88 stängde luckan till #43 längst fram i startfältet tog Aleix Espargaro sitt straff på varv 10 och återförenades på 14:e plats – men var fortfarande fem positioner före Quartararo, som fortsatte att tappa, men Åtminstone för stunden var tillbaka i mästerskapsledningen, tack vare Oliveira. Och på tal om Oliveira, han hade redan gjort ett misslyckat försök att köra om Miller, men vid kurva 12 i slutet av varv 14 gjorde han ett nytt försök som lyckades, och var i ledningen. 

KTM-föraren behövde bara en handfull varv för att bygga en marginal på en sekund över Miller, som hade ungefär samma avstånd till teamkamraten Bagnaia, men Marquez började förfölja Ducati #63. Där bakom låg Ducati #5, Zarco, som hade ett bra flyt och varvade minst en halv sekund snabbare än någon annan på den upptorkande racebanan.

I jakten på sin 100:e pallplats i främsta klassen gasade Marc Marquez fram med sin Honda RC213V på insidan av Bagnaias Desmosedici vid kurva 12 i slutet av varv 20, men Pecco bet tillbaka och återtog ledningen över Marc. Ett varv senare, vid kurva 8, förlorade den åttafaldige världsmästaren fjärde positionen till Zarco, och snart var fransmannen hack i häl bakom Bagnaia. Hur han än försökte kunde han inte hitta en väg förbi och började blekna en under de sista varven, kanske efter att ha bett efter för mycket av sina däck allt eftersom banan fortsatte att torka upp.

På sista varvet uppstod två hårdföra strider. Miller hade kapat Oliveiras fördel till bara tiondelar av en sekund och var redo att dra nytta av alla eventuella misstag, men den portugisiska föraren förblev stark för att säkra sin femte seger i MotoGP. En dryg sekund längre bak hade Bagnaia skakat av sig Zarco, som hade Marc Marquez precis bakom sig, men han lyckades behålla fjärdeplatsen. Hela 10 sekunder från topp fem slutade Enea Bastianini (Gresini Racing MotoGP™), med Maverick Viñales (Aprilia Racing) sjua, närmast för Alex Marquez (LCR Honda Castrol) och Jorge Martin.

Efter att ha tagit sitt straff tillbringade Aleix Espargaro den senare halvan av racet inblandad i en kamp med ingen mindre än Brad Binder, och det var sydafrikanen som knep 10:e position vid målgång. Franco Morbidelli (Monster Energy Yamaha MotoGP™) var inte långt efter på 12:e plats, före Alex Rins (Team Suzuki Ecstar), Pol Espargaro (Repsol Honda Team) och Raul Fernandez (Tech3 KTM Factory Racing). Från pole position halkade Bezzecchi hela vägen till 16:e plats och det var också en eftermiddag av frustration för Quartararo, som missade poäng för andra gången i tre Grand Prix. Anmärkningsvärt nog, efter att Marini återupptog racet, var det bara en förare som misslyckades med att ta sig i mål, Remy Gardner (Tech3 KTM Factory Racing) kraschade ut på varv 12. 

Tre racet kvar att köra. Två poäng skiljer mellan Fabio Quartararo (219p) i topp och Francesco Bagnaia på andra plats (217p). Aleix Espargaro ligger trea på 199 poäng.

Nästa race körs på Phillip Island, Australien, 14-16 oktober. 

Topp 10 – MotoGP Thailand 2022
1. Miguel Oliveira (Red Bull KTM Factory Racing)
2. Jack Miller (Ducati Lenovo Team) + 0.730
3. Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) + 1.968
4. Johann Zarco (Prima Pramac Racing) + 2.490
5. Marc Marquez (Repsol Honda Team) + 2.958
6. Enea Bastianini (Gresini Racing MotoGP™) + 13.257
7. Maverick Viñales (Aprilia Racing) + 14.566
8. Alex Marquez (LCR Honda Castrol) + 14.861
9. Jorge Martin (Prima Pramac Racing) + 15.365
10. Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) + 18.097