KTM har presenterat 2023 års Motocross-modeller. Jörgen ”Gson” Gustafsson har provkört.

I KTM:s motocrossutbud finner vi 12 modeller, från elektriska balanscyklar till tvåtakts minihojar (50, 65, 85cm3) till större tvåtaktare med kapaciteten 125, 250 och 300cm3. KTM SX-F består av 250, 350 och 450cm3 fyrtaktare.

8 VM-titlar i främsta MXGP-klassen på 12 år. Över 300 MXGP- och MX2-segrar sedan 2004. 5 av de senaste 8 AMA 450SX Supercross-titlarna. Det är onekligen ett tämligen övertygande facit på att KTM har koll på hur en motocrossmaskin ska vara.

2023 års KTM SX-serie kommer med 2 körlägen (standard för mjukare och linjär kraft och läge två för mer aggressiv respons). Keihins motorstyrningssystem innehåller även launch control*, traction control*, en "roll-over"-sensor för större krascher, en timmätare som standard med elektronisk bränsleinsprutningsstatus och en bränsleindikator. 

Andra nyheter är att verktygsfria justeringarna nu är möjliga hos den senaste WP-fjädringen. Nya 7,2 l polyetenbränsletankar sitter på plats, liksom nya Excel-fälgar med ny design. Elstart är standard (på alla modeller).

Nya cylindertoppar uppges leda till prestandavinster samtidigt som bakåtrotation av motorerna med 2 grader ska ge bättre viktbalans. Helt nya 5-växlade PANKL Racing Systems-växellådor med en extra sensor hos fyrtaktarna gör att uppväxlingarna (från 2:ans växel och uppåt) är smidigare tack vare Quickshifter-funktionen. Quickshiftern kan stängas av med en strömbrytare på styret, men en viktoptimerad växelaxel i själva transmissionen gör att växlingskraften som krävs nu är mindre och därför ger lättare växling. En Brembo hydraulisk koppling sitter också på plats.

SX-tvåtaktarna har fått en ny elektronisk bränsleinsprutning, tillsammans med ett nytt 39 mm gasspjällshus med spridare placerade för exakt respons. En "remix till förblandningen" drar nytta av en TPS-sensor för bättre motorgång vid tomgång och för bränsle-luft-blandningen (inte att glömma kallstartmekanismen som är densamma som hos KTM SX-F). 

KTM uppger även att chassi- och ramdesign-principer är uppdaterade för bättre dynamik, stabilitet och styrka. "längsgående stabilitet" är en nyckelfråga, tillsammans med förbättrad körkänsla till följd av vad KTM kallar en "anti-squat"-filosofi. Detta har uppnåtts av en ny ram inklusive nya fästen, bakram, svingarm, motoruppdatering (och placering), ergonomi och uppdaterad fjädring.

Ramen är hydroformad, laserskuren och robotsvetsad. Ramrörens väggtjocklek har optimerats för att uppnå förbättrad specifik styvhet i områden med hög belastning som styrhuvudet och fjädrings-fästpunkter. KTM SX tvåtaktare har nya parallella ramfästen. Designen är sportigare med sikte på extra smidighet; ett exempel är de nya inåtflyttade fotpinnarna för ännu större frigång i djupa hjulspår och vid häftigt scrubbande över hopp. Nya fotpinnarna är ännu större i yta, samtidigt som pressgjutningen innebär att de är lättare än tidigare. Styvheten har optimerats genom en ny lättare pressgjuten, ihålig svingarm (nya gjutprocesser möjliggör ännu mer viktbesparing) och en ny bakhjulsaxel.

WP Suspension XACT-dämparen uppges vara kortare och lättare. Det inre vätskeflödet lär vara mer jämnt, pålitligt och motståndskraftigt, och stötdämparens mindre dimensioner ska minska risken för att föroreningar och smuts tränger in i systemet. Utformningen ger högre markfrigång, samtidigt som länkaget uppges bidra till bättre grepp då den nya chassigeometrin bättre absorberar stötar. När du kör in i böjar eller landar från dina hopp kan du dra full nytta av WP XACT-framgaffelns AER-luftteknologi och dess nya hydrostopp, som uppges ge effektivare prestanda och bättre motstånd mot att bottna.

Energiabsorptionshastigheten är hög tack vare det förlåtande chassit och andra komponenter som de fräscha CNC-frästa trippelklämmorna med optimerade styrfästen och bredare greppyta. Detta leder till mindre "vridning" av styret. Hela enheten är skyddad av en ny nummerskyltdesign. Bakramen är nu en finkonstruerad hybrid tack vare polyamidförstärkt aluminium, som applicerar styrka i den nedre delen av ramen, vilket sägs utöka flexibiliteten för bättre kontroll och komfort. Bakramen uppges väga mindre än två kilogram.

*endast för SX-F-modeller.


Första intrycket – riktigt snygg design och färgsättning. Jag tycker att det ser roligare ut med lite mer vitt på hojen. Tre färger, istället för tidigare svart/orange, gillas.

Första körpasset – samtliga fyrtaktare: Känslan är ju typ exakt samma som under körning av 2023 års fyrtaktscrossar från Husqvarna. Men det jag direkt kände var att KTM:erna har högre sitthöjd, vilket gjorde mig lite mer osäker, eftersom jag upplevde det som att jag tappade lite av känslan, kontakten med marken. Hade jag ägt en 23:ans KTM själv så hade jag monterat en lägre sadel på den. Och i övrigt så upplevde jag att fjädringen var lite för hårda i kompen för min körning, så jag lättade 3-4 klick på kompressionsdämpningen fram och bak. 

KTM SX 250 – 2 takt

Nu till en riktigt trevlig överraskning. Trots senarelagt produktion hade KTM Scandinavia lyckats trolla fram en fabriksny SX250 som jag fick äran att provköra. Här känner jag mig riktigt hemma och glädjefylld. Jag som är uppvuxen på tvåtaktare får hela mitt hjärta tillgodosett. Det här hade varit en dröm att haft när jag var yngre. Körmässigt är det här en tvåtaktare som påminner mycket om en fyrtaktare i registret, oerhört linjärt. Och lättkörd. Framför allt slipper du fyrtaktarens gyrokrafter. SX250 upplevs som väldigt lätt att hantera. Och nu med den senaste tekniken (EFI och elstart) så skulle jag fundera både en och två gånger om valet står mellan fyr- och tvåtaktare. Om jag var motionärförare som vill ha körglädje i massor och skönt ljud så skulle det här vara ett toppval. På köpet får du även motorkraft som räcker och blir över. 

Jag ser verkligen fram mot att få provköra KTM:s 300 och 125cm3 med den nya tekniken. För oss som älskar tvåtaktare så ser framtiden onekligen lite ljusare ut nu. 

Plus: Motor, köregenskaper, lättkörd, fin i fjädringen (speciellt inställningen hos framgaffeln).

Minus: Hög sadel, precis som övriga KTM 2023-motocrossmodeller

Slutsats KTM SX 2023: 

Alla borde välja motocrosshoj och kubik först efter minst 20-30 minuters hårdkörning. För det är ju onekligen så att kroppen och fysiken måste (bör) matcha hojen och dess kraft. Det blir mycket roligare då. Och kvaliteten på körningen blir bättre. Dessutom ger det större möjlighet till körmässig utveckling. 

Plus: Snygg design, plasten rund och fin med en lyxigt påkostad känsla. Köregenskaperna. Lättkörd. Motorkaraktär och all modern teknik och olika hjälpsystem.

Minus: Knappsatsen (är svår att ändra under körning), svårt att se varningslampor i solljus. 

LÄNK: MER OM 2023 ÅRS KTM SX-MODELLER

KTM_SX2023_action_-02.jpg KTM_SX2023_action_-03.jpg KTM_SX2023_action_-04.jpg

KTM_SX2023_action_-05.jpg KTM_SX2023_action_-06.jpg KTM_SX2023_action_-07.jpg

KTM_SX2023_action_-08.jpg KTM_SX2023_action_-09.jpg KTM_SX2023_action_-10.jpg

KTM_SX2023_action_-11.jpg KTM_SX2023_action_-12.jpg KTM_SX2023_action_-13.jpg

KTM_SX2023_action_-14.jpg KTM_SX2023_action_-15.jpg KTM_SX2023_action_-16.jpg

KTM_SX2023_action_-17.jpg KTM_SX2023_action_-18.jpg KTM_SX2023_action_.jpg

MY23_KTM_125_SX-2.jpg MY23_KTM_125_SX.jpg MY23_KTM_125_SX_PP_EU__Rest_of_the_World.jpg

MY23_KTM_250_SX-F-2.jpg MY23_KTM_250_SX-F.jpg MY23_KTM_250_SX-F_PP_EU__Rest_of_the_World.jpg

MY23_KTM_250_SX.jpg MY23_KTM_300_SX.jpg MY23_KTM_350_SX-F.jpg

MY23_KTM_450_SX-F.jpg MY23_KTM_50_SX.jpg MY23_KTM_50_SX_Mini.jpg

MY23_KTM_65_SX.jpg MY23_KTM_85_SX_17_14_.jpg MY23_KTM_85_SX_19_16_.jpg

MY23_KTM_E5_SX.jpg MY23_KTM_SX_RANGE.jpg MY_23_KTM_300_SX_PP_EU__Rest_of_the_World-2.jpg

MY_23_KTM_300_SX_PP_EU__Rest_of_the_World.jpg