Intervju med Kawasakiföraren Ben Townley

Kawasakiföraren Ben Townley från Nya Zeeland missar sin planerade comeback i Motocross-VM, som inleds vid Sevlievo, i Bulgarien nu i helgen, på grund av sin utdragna skallskada. I den här intervjun berättar Ben mer om det hela…

 

Ben, hur du känner dig just nu?

Bra och dåligt, eftersom jag inte kan tävla för tillfället och det är tufft. Men det är skönt att vara tillbaka med teamet, jag är i ett starkt team som består av en grupp med bra människor. Jag har spenderat två helger med teamet på Hawkstone Park och en runda i det franska mästerskapet, och då arbetade de riktigt bra och stämningen är

bra i teamet. Det är definitivt ett team som har potential att vinna, och vara tillsammans med dem under två race var bra för oss alla.

fb_Ben_Townley_2

Du kom tillbaka till Europa för tre veckor sedan, vad har du sysslat med sedan dess?

Min ursprungliga plan var att komma lite senare, men efter en diskussion med teamet hoppade jag på ett plan och kom tidigare för att möta en antal människor i Hawkstone. Jag var nervös eftersom jag inte kände någon medlem i teamet förutom Harry (Nolte) och visste inte riktigt vad som väntade. Det var bra att vara där och prata med dem, bra för min

mentala hälsa att vara i en racingatmosfär. Jag tillbringade några dagar i England, och begav mig sedan till Belgien och slutligen Marseille. Nu är jag tillbaka i Belgien för att träna, och igår var min första dag på cykeln.

fb_Ben_Townley_3

 

Hur mår du?

Bättre för varje dag som går. Formen har ständigt blivit bättre sedan min skada, men det har tagit lång tid, det är första gången under min racekarriär, som startade för tjugo år sedan, som jag drabbats av en huvudskada. Jag minns inget från min krasch, min pappa var där och berättade att det var en liten krasch, men jag bröt min käke och det var ett problem. Jag besökte två specialister i Nya Zeeland och en annan i Marseille för tio dagar sedan, som alla var några av de bästa i

världen, det var viktigt för mig att prata med dem. Innan dess var jag förvirrad över situationen, eftersom jag besökte flera olika läkare och de hade alla olika åsikter! Nu när jag har lärt mig så mycket som jag gjort om skallskador tror jag att motorcyklister är galna då de stressar för att börja köra igen efter en skallskada. När man bryter ett ben vet du att läkprocessen kommer att ta mellan sex och åtta veckor, men huvudet är mycket mer komplicerad. För att återkomma till frågan så känner jag mig redo att köra motorcykel, men det är för tidigt att tävla. Jag är så tacksam till teamet som aldrig satt någon press på mig, alla har varit förstående med situationen och det betyder en hel del för mig. Jag har tränat fysiskt sedan sju veckor nu, och jag gör framsteg hela tiden, så jag är glad. Det är svårt att säga när jag kommer tillbaka till racingen, det kan dröja två veckor, fyra veckor eller mer. Mitt mål var att vara där för att vinna titeln, nu är det naturligtivis överspelat och jag kommer tillbaka när jag känner mig komfortabel. Tidigare har jag flera gånger kommit tillbaka för tidigt efter en skada, men nu kommer jag inte begå amma misstag; Jag vet att min hastighet inte kommer att bli ett problem, men jag behöver lite finslipning innan jag kom tillbaka. Jag vill givetvis vinna några tävlingar före slutet av säsongen!

 

Både Desalle och Cairoli kommer att ha fabrikscyklar, men inte du?

Det kommer inte vara ett problem. I MX2 är det annorlunda, men i MX1-klassen kan du få ibland tappa fokus med så många delar att testa. En stor del i beslutet jag gjorde att komma tillbaka till Europa beror på Kawasaki, deras standardmaskin är så pass bra att du har en mycket god grund att utgå från, och Kawasaki passar mig mycket bra. Dessutom vet jag vad Mitch (Payton) och Harry (Nolte) kan åstadkomma och jag känner mig väldigt säker, vad som är viktigt är att ha folk omkring dig som vet hur man ställer in komponenter och cykeln, och med Jeremy (Fontaine) och Yann (Lozano) tillsammans med Harry har vi ett starkt tekniskt team. Jag är glad över mitt val, jag vet att jag gjort rätt beslut genom att ingå i Kawasaki Team CLS och Pro Circuit, och jag kommer att vara tillbaka och köra racing inom kort!