Efter sin tredjeplats i Pro Superbike SM förra året blev det en vinter med många frågor om framtiden och det fortsatta tävlandet för Norrtäljesonen Freddy Papunen. I takt med att vårsolen började värma så bestämde sig dock Freddy för att fortsätta med Pro Superbike på hemmaplan för Team caWalli.

Två poänglösa race för Freddy Papunen i Pro Superbike SM förra året vilket gjorde att han tappade kontakten med toppen i serien men en stark avslutning räddade dock ett SM brons åt Freddy.

- Det gick inte alls min väg i fjol men det har jag lagt åt sidan. I stället har jag haft fokus på årets säsong och vad jag skulle köra. Jag har erbjudanden om internationellt tävlande vilket naturligtvis lockar men samtidigt ville jag ha revansch för fjoråret vilket också mina mångåriga samarbetspartners Duells och Kawasaki ställde upp på. Förra året kom Jack & Jones in som en tung sponsor i teamet och när de nu går in som huvudsponsor för klassen i år så var det också ett tungt vägande skäl till att fortsätta, berättar Freddy som bestämde sig definitivt för bara några veckor sedan.

 

Att Freddy skulle fortsätta att tävla inom roadracingen var det aldrig något tvivel om och därför har han jobbat hårt med förberedelser inför årets säsong.

- Jag har köpt ett gammalt hus som jag är i full gång med att renovera. Dessutom har jag slitit hårt i skogen i vinter och det har gjort att jag aldrig varit i bättre fysisk trim än vad jag är nu, säger Freddy med ett skratt.

 

Det tekniska reglementet för Pro Superbike SM, eller ”Jack & Jones Trophy” som serien döps om till år, har ändrats vilket fått Freddy att också se över sin organisation.

- Förändringarna i det nya reglementet plus att vi i år får enhetsdäck från Continental kan tyckas vara små förändringar men i praktiken innebär det ganska stora omställningar så jag tyckte att det också var läge för att göra förändring av den nödvändiga tekniska supporten. Tack vare förbättrat stöd från Stebro och Bilsport & MC Specialförsäkring så har jag kunnat knyta en ny raceingenjör till mig. Det är Niklas Jönsson från Hovmantorp som kommer att sköta mina Kawasakihojar i år. Niklas var med i Team caWalli redan förra året då han arbetade med den BMW som Viktor Hallrup vann Semcon Cup med. Niklas är mycket kompetent och arbetar dessutom på BSR som är specialiserade på både motoroptimering och elektronik vilket vi kommer att ha stor nytta av, kommenterar Freddy som också inlett testerna inför premiären.

 

- Jag har kört en testdag på Mantorp. Det handlade mest om att känna på de nya Continentaldäcken och lära sig hur de fungerar samt känna på den nya fjädringen. Det blev en lyckad testdag där jag kunde konstatera att jag åkte på mycket snabba varvtider och hade hela 8 km/tim högre toppfart på rakan trots kraftig motvind enligt våra GPS mätningar. De nya däcken verkar bra även om det är lite tidigt att säga hur bra, avrundar Freddy som nu inriktar sig på att optimera den nya fjädringen och mappning av motorn på sina Kawahojar som i år kommer att ha startnummer 11 efter två SM Guld och så siktar han på 111 till 2011.