Voxan har presenterat sin Wattman streamliner som företaget, med ex-MotoGP och WSB-raceföraren Max Biaggi bakom styret, ska försöka att sätta ett nytt hastighetsrekord för elmotorcyklar.

 Det befintliga rekordet ligger på 327 km/h, men med sexfaldige världsmästaren Biaggi vid kontrollerna tror Voxan att de kan nå över 330 km/h när de går till den bolivianska saltöknen nästa år.

 

"Jag har alltid älskat utmaningar", säger Biaggi. "Jag är stolt över att jag kommer att ta detta nya steg i min karriär under färgerna Voxan och Venturi. Ingenjörerna och formgivarna hos R&D-avdelningen drivs av en extremt stark känsla av beslutsamhet. Att bryta igenom 330 km/ h-vallen kommer att bli ännu ett bevis på gruppens expertis. "

 

Nyckeln till detta kommer att vara den innovativa motorcykel som Voxan har skapat. Kåpan är tillverkad av kolfiber och har formats med hjälp av vindtunneltester i 240 km/h.

För att driva motorcykeln har Voxan vänt sig till moderföretaget Venturi, och försetts med en av företagets motorer från en Formel E-racebil, som producerar mer än 350 hk (367hk – 270kW enligt Venturi) och ett grymt vridmoment på 969 Nm.

 

För att förse detta monster med energi används ett egenutvecklat batterisystem, med ett 15.9 kWh litium-ion-batteri som består av 1470 enskilda celler. Kylningen av motor, batteripack och övriga elkomponenter sker genom att kylvätskan pumpas genom en behållare full av torr is som återfinns under sadeln.

 

Rekordförsöket är planerat att genomföras under juli 2021.