Svenska hjälmsäkerhetspionjären Mips har inlett partnerskap med den japanska hjälmtillverkaren Kabuto. Resultatet är Kabuto F17 Racing Mips, den första MotoGP-hjälmen utrustad med Mips säkerhetssystem.

Mips Integra TX är en hjälmkomfortstoppning som ersätter den konventionella komfortstoppningen och är designad med ett integrerat lågfriktionslager. Integra TX är designad för att hjälpa till att minska rotationsrörelsen till huvudet och kommer att ersätta konventionella komfortlager.

Mips skyddssystem är resultatet av omfattande forskning och tester som har genomförts både internt och av oberoende tredje parter.

De flesta hjälmar består av ett yttre skal av plast eller kompositmaterial. Under skalet finns ett eller flera lager skummaterial, oftast EPS (expanderad polystyren) eller EPP (expanderad propylen), som hjälper till att ta upp energin från stötar. Skummet kan tillverkas med olika densitet, där mjuka lager trycks samman vid mindre stötar medan hårdare lager klarar kraftigare islag.

Utöver konstruktionen med yttre skal och skumlager har hjälmar med Mips skyddssystem också ett lågfriktionslager, som kan byggas in på olika avstånd från huvudet. De flesta Mips-hjälmar har lågfriktionslagret närmast huvudet, så att huvudet kan glida 10–15 mm i förhållande till hjälmen vid vissa sneda islag för att minska den rotationsrörelse som huvudet utsätts för. I andra hjälmar har Mips skyddssystem placerats inuti EPS-skummet, mellan skummet och skalet eller till och med på skalets utsida.

Nya Integra TX är designad för att glida och dämpa inom stötområdet och tillåter en 10-15 mm rörelse i alla riktningar. Den relativa rörelsen sker inom komfortstoppningen med hjälp av det tunna lågfriktionsskiktet mellan skummet och tyget. Dess smala profil innebär också att EPS (Expand Polystyrene) i hjälmarna inte behöver justeras och den totala hjälmens storlek kommer att förbli oförändrad. Integra TX är ett annat framsteg från Mips och är urtagbar och tvättbar av användaren. 

"Mips Integra TX-lösningen är ännu en viktig utveckling som flyttar Mips in i framtiden för hjälmbaserad säkerhet. Säkerheten kommer alltid att komma först för oss, men att förbättra Mips-integreringen hos hjälmar är ett annat viktigt mål. Att ha den första hjälmen med Mips säkerhetssystem i MotoGP stämmer perfekt överens med våra långsiktiga mål och vårt uppdrag att leda världen när det kommer till säkrare hjälmar”, säger Max Strandwitz, VD för Mips.

Kabuto F17 Racing Mips kommer att bäras av ett utvalt antal MotoGP-förare under säsongen 2023 och har ny komfortstoppning designad för att dämpa huvudet under en krasch och möjliggöra 10-15 mm glidrörelse i alla riktningar.

Detta är särskilt viktigt vid rotationspåverkan, vilket hjälper till att omdirigera krafterna som verkar på en förares huvud och minskar risken för hjärnskada.

Dessutom har F17 Racing designats för att minska aerodynamisk belastning på föraren tack vare subtila ribbor i det yttre skalet och bågformade ventiler på toppen, som också påstås öka stabiliteten vid högre hastighet.

Vid sidan av F17 Racing är nya Mips-hjälmen Kabuto Geosys Adventure utrustad med Mips-tekniken. En modell med dubbla ändamål utformad för att balansera bekväma långturer på vägen och säkert äventyr offroad.