Under de senaste decennierna har mer än tre fjärdedelar av den svenska trafikpolisen avvecklats. Och mycket talar för att nedmonteringen kommer att fortsätta enligt Motormännens undersökning.


– Färre trafikpoliser leder till sämre trafiksäkerhet, säger Christoffer Hallgren, trafikpolis i Sundsvall till Motormännen.

I mitten av 1980-talet fanns det i Sverige cirka 1 800 trafikpoliser. 1992 hade antalet sjunkit till 1 250 och drygt tio år senare, 2004, till 650.


I somras var antalet nere i 374, med resultat att stora områden i Sverige i princip saknar trafikpolis. I till exempel turistintensiva Dalarna, med mycket trafik på dåliga vägar under såväl sommaren som vintern, fanns det i december 2010, enligt polisens egen statistik, 14 trafikpoliser. Fyra år senare var antalet nere i fem.


– Det är för jävligt som det ser ut. Under flera år har vi bara blivit färre och färre trafikpoliser. När jag började i Sundsvall för cirka tio år sedan var vi tre turlag i yttre tjänst på trafikpolisen. Dessutom hade vi personal i Härnösand och Örnsköldsvik. Nu finns här bara ett lag, säger trafikpolisen Johan Dyrander, Polisförbundets vice ordförande i Västernorrland.

 

Minskningen av antalet trafikpoliser per region mellan 2010 och 2015

Polisregion Bergslagen   -45 %
Polisregion Mitt   -18 %
Polisregion Nord   -32 %
Polisregion Stockholm   -21 %
Polisregion Syd   -22 %
Polisregion Väst   -18 %
Polisregion Öst   -27 %
Samtliga regioner   -25 %

Källa: Polisen