Ett försök med vägräcken som är säkrare för motorcyklister inleds nu på tre platser i landet. Fastbikes.se var på plats då den första provsträckan utanför Åkersberga invigdes under onsdagen. Här kan du läsa mer och se filmen från invigningen.
Trafikverket ska studera hur olika räcken med underglidningsskydd fungerar i praktiken och hur bland annat snöröjningen påverkas.
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd dök upp som passagerare på en BMW-motorcykel som framfördes av SMC:s generalsekreterare, Jesper Kristensens Väl på plats drog Catharina fast den sista muttern och förklarade det 60 meter långa räcket utanför Åkersberga invigt. Det gamla räcket är utbytt mot ett nytt som har försetts med ett särskilt skydd som täcker längre ned mot marken, så att det inte ska finnas risk att glida under räcket.
– Allra viktigast för att höja säkerheten är att hålla hastighetsgränserna och att motorcyklarna har låsningsfria bromsar. Men räckenas utformning kan också bidra och är något vi behöver titta närmare på, säger Trafikverkets ställföreträdande regionchef i Stockholm Ulrika Honauer.
Under 2011 omkom i Sverige 46 motorcyklister i trafikolyckor. Trafikverkets analyser visar att i två av tre dödsolyckor var motorcykelns hastighet högre än den tillåtna. Ungefär vart tionde dödsfall med motorcykel sker i samband med kollision med ett vägräcke.
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och SMC:s generalsekreterare Jesper Christensen.
Trafikverket ska under ett antal säsonger analysera hur räcken med underglidningsskydd fungerar avseende bland annat vinterväghållning, reparationer och småviltpassager. Tester genomförs med olika tekniska lösningar på tre platser. Utöver Åkersberga görs test i Botkyrka och Jönköping. Teststräckorna är valda i samråd med Sveriges Motorcyklister, SMC.
Det finns cirka 300 000 motorcyklar i Sverige. Av de motorcyklar som såldes 2011 hade 62 procent låsningsfria ABS-bromsar som halverar risken att omkomma eller skadas svårt. Trafikverket håller i samverkan med andra aktörer på att revidera mc- och mopedstrategin för att kraftigt minska antalet som dödas och skadas. Den nya strategin presenteras vid trafiksäkerhetsseminariet i Tylösand i september.