Den andra modellen att presenteras av Ducatis 2024-nyheter är Ducatis nya Multistrada V4 S Grand Tour.

Ducati beskriver nya Multistrada V4 S Grand Tour som en motorcykel för alla som gillar att "köra långa sträckor i första klass" och backar upp detta med en extra-allt-modell, redo att ta sig an alla typer av touringuppdrag, korta som långa.

Den är baserad på Multistrada V4 S, och har samma nivå vad gäller elektronik, teknik och hjuldimensioner som den modellen, som kompletterats med ett nytt utseende och en mängd touring- och komforttillägg.

Nya GT sticker ut från resten av sortimentet med en speciell färg, med grå, svarta och röda inslag hos kåpdetaljer. Ett annan uppdatering kommer i form av en ny, bekvämare passagerarsadel, komplett med ett nytt sadelöverdrag med dedikerad grafik på både förar- och passagerarsadeln.

Väskor är monterade som standard på modellen, som erbjuder 60 liters packvolym och en färgmatchad design. För att underlätta lastning och lossning av väskorna kommer nya GT även färdigutrustad med centralstöd. Vidare kommer nya GT:n med eluppvärmda sadlar, för både föraren och passageraren och eluppvärmda styrhandtag.

En intressant förändring hos den uppdaterade modellen är användningen av ett fast monteringssystem för styret, alltså utan gummiupphängning, vilket ska ge en mer direkt körkänsla och respons.

Den nya motorcykeln kommer också försedd med värmesköldar placerade på svingarmen och bakramen, och stängbara ventiler i benområdet för att hjälpa föraren att hantera värmen. Ducati har nu även lagt till ventiler i mobiltelefonfacket för att effektivisera kylning medan enheten laddas.

Modellen kommer även med ett ”Minimum Preload”-inställning, vilket minskar fjäderförspänningen när motorcykeln stannar och då sänker sitthöjden och gör det lättare att nå marken med fötterna. Detta motsvaras av Easy Lift-funktionen, som öppnar fjädringshydrauliken vid ‘tändnings-aktivering, sänker motorcykeln, vilket bland annat underlättar att få ner motorcykeln från centralstödet. När motorn startar och motorcykeln körs, återställer systemet fjädringsinställningen till den för det valda körläget.

Huvudsaklig standardutrustning

1 158 cm3 Ducati V4 Granturismo-motor med kontroll av ventilspelet var 60 000:e km

Aluminium monocoque-ram, stålrörs-bakram och aluminium dubbelsidig svingarm

Marzocchi Ducati Skyhook Suspension (DSS) Evolution semiaktiv elektronisk fjädring med Autolevelling, Minimum Preload och Easy Lift-funktioner. 170 – 180 mm fjädringsväg

120/70-19" och 170/60-17" Pirelli SCORPION™ Trail II-däck

Bosch-Brembo kurv-ABS 10.3ME 

330 mm diameter främre skivor med Brembo Stylema 4-kolvs radiella bromsok

Full LED-strålkastare med DRL och Ducati Cornering Lights (DCL)

Hands Free start och tanklock

TPMS (Tyre Pressure Monitoring System)

Instrumentering med 6,5” full-TFT färgskärm

Ducati Connect med telefon-, musik- och kartnavigatorapplikationer

Ducati Quick Shift (DQS) upp och ner

Farthållare

Vehicle Hold Control (VHC)

Effekt (Power)läge

Körläge

Ducati Wheelie Control (DWC)

Ducati Traction Control (DTC)

Sidoväskor som matchar motorcykeln

Ytterligare LED-lampor

Radar med adaptiv farthållare och funktionalitet för upptäckt av döda vinkeln

Centralstöd

Eluppvärmda handtagsgrepp

Uppvärmd förar- och passagerarsadel

Cirkapris Sverige: 292.000 sek