Triumph har presenterat sina Scrambler-modeller för 2024 med introduktionen av nya Scrambler 1200 X, och en uppdaterad Scrambler 1200 XE. Här kan du läsa mer och kolla in ett gäng bilder.

Scrambler 1200 X utgår från Scrambler 1200 XE, där Scrambler 1200 X har en lägre sadelhöjd på 820 mm (840mm hos 1200XE), vilket kan minskas till 795 mm med den låga tillbehörs-sadeln.

Triumph Scrambler 1200 2024 24

Scrambler 1200 XE har fått en del uppdateringar inför säsongen 2024, inklusive senaste generationens Brembo Stylema-ok, ny fjädring med förbättrad justerbarhet, förbättrade designdetaljer och förbättrad touringkapacitet. 

Triumph Scrambler 1200 2024 30

SE BILDGALLERI NEDAN

Steve Sargent, Chief Product Officer, kommenterar: "Skapt för både landsvägs- och offroadäventyr höjer nya Scrambler 1200 XE standarden vad gäller prestanda, kapacitet och modern klassisk stil. Scrambler 1200 X är ett nytt val för våra kunder, optimerad för att leverera den specifikation som förare har efterfrågat, med lägre sadelhöjd, ännu konkurrenskraftigare pris och en ännu bättre landsvägsupplevelse än hos tidigare Scrambler 1200 XC."

Triumph Scrambler 1200 2024 02

Nya Scrambler 1200 X kommer med följande funktioner:

Ny Marzocchi-fjädring, 45 mm USD-framgaffel och stötdämpare med piggyback-reservoarer och förspänningsjustering som ger 170 mm fjädringsväg, och fjädringsegenskaper optimerade för landsvägskörning.

Avancerad teknik ska göra Scrambler X ännu bättre och säkrare på vägen, inklusive ny optimerad kurv-ABS och omkopplingsbar optimerad kurv-antispinn.

Multifunktionell TFT-instrumentering med anslutning för sväng-för-sväng-navigation, telefon och musik.

Fem körlägen, inklusive offroad.

Full LED-belysning, inklusive DRL-strålkastare, kompakt bakljus och nya slimmade moderna blinkers.

USB-ladduttag.

Uppdateringar för 2024 års Scrambler 1200 XE inkluderar:

Senaste generationens Brembo Stylema radialmonoblock med två flytande 320 mm bromsskivor och enkelkolvs Nissin-ok bak.

Optimerad Marzocchi 45 mm USD-framgaffel och Stötdämpare med piggyback-reservoarer.

250 mm fjädringsväg fram och bak, fullt justerbar - med förbättrad justerbarhet.

Reviderade insug och avgasgrenrör som ger förbättrat vridmoment på högre varvtal.

Båda modellerna har samma 1200 cm3 Bonneville-twin och vridmomentstarka Scrambler-karaktär med ett nytt 50 mm spjällhus och reviderade avgasgrenrör, vilket ger förbättrat flöde och ett bredare vridmomentsregister på högre varvtal, från 5000 varv per minut och vidare upp till varvtalsstoppet. 2024-modellerna har också noggrant justerats för att leverera den perfekta balansen mellan kraftleverans för både landsvägs- och offroadkörning. Toppeffekten nås nu lite tidigare än tidigare, med 90 hk vid 7000 varv per minut, och maximalt vridmoment på 110 Nm vid 4250 varv per minut. 

Båda varianterna delar samma stålrörsram för, liksom trådekrade hjul med aluminiumfälgar. De två modellerna har viktiga ergonomiska skillnader, inklusive olika styrdesign, där XE är 65 mm bredare än X för att säkerställa bättre kontroll på mer utmanande terräng. Omvända risers gör att förare kan justera styrets position, och XE har också en avtagbar distansbricka för en höjdjustering på 10 mm. För att ytterligare utöka anpassningen av ergonomin har XE även justerbara fotkontroller. Båda motorcyklarna har en dubbelsidig, gjuten aluminium-svingarm. XE har en 32 mm längre svingarm och en längre hjulbas än X. Samtidigt bidrar X: s kortare hjulbas till en smidig körning. Båda modellerna är kittad med Metzeler-däck, där X kommer med Karoo Street, och XE-varianten rullar på Metzeler Tourance.

X-varianten kommer med Marzocchi 45 mm cartridge-framgaffel och stötdämpare bak har piggyback-reservoarer och justerbar fjäderförspänning. XE har en mer offroadanpassad grundinställning, med Marzocchi 45 mm framgaffel och Marzocchi-stötdämpare som är fullt justerbara. Fjädringsvägen är 250 mm fram och bak.

När det gäller bromsning så kommer XE med Brembo Stylema-radialmonoblockok fram med dubbla flytande 320 mm bromsskivor. Bak bromsar ett Nissinok tillsammans med en 255 mm bromsskiva. Modellen X har dubbla flytande 310 mm bromsskivor med Nissin dubbelkolvsok fram, och en 255 mm bromsskiva och ett Nissin bromsok bak.

Både Scrambler X och XE har optimerad kurv-ABS och optimerad kurv-antispinn. Fem körlägen finns tillgängliga för Scrambler 1200 X, med specifika ABS- och antispinn-inställningar. Förare kan välja mellan körlägena Sport, Road, Rain, Off-Road och Rider, medan XE också har körläget Off-Road Pro för att tillåta fullständig oavbruten kontroll för den mest utmanande körningen.

Större körstabilitet ska uppnås med hjälp av Inertial Measurement Unit (IMU) som har utvecklats i samarbete med Continental. Detta system möjliggör optimering av kurv-ABS och antispinn (Traction Control) genom att automatiskt välja rätt inställning genom att mäta roll, pitch, yaw och acceleration för att beräkna lutningsvinkeln. Med särskilt fokus på att förbättra den övergripande körupplevelsen är X och XE vidare standardkittade med vridmomentsassisterad koppling.

Scrambler 1200 XE har fullfärgs TFT-instrumentering. Två minimalistiska och designteman finns tillgängliga, vart och ett med ytterligare tre alternativ för att ändra nivån på information som visas. Valet mellan hög och låg kontrastdisplay finns också tillgängligt, liksom en personlig startskärm för att göra Scrambler XE mer personlig. Scrambler 1200 X har en dedikerad hybridmultifunktions-LCD/TFT-display.

XE kommer med borstade aluminiumstänkskärmar, medan X har lackerade stänkskärmar. Det finns tre unika färgscheman tillgängliga för varje modell. 

Scrambler 1200 XE finns i modern Phantom Black & Storm Grey, med röda detaljer, Baja Orange & Phantom Black eller Sapphire Black. Scrambler 1200 X finns i Carnival Red, cool Ash Grey eller Sapphire Black.

Mer än 70 genuina Triumph-tillbehör finns tillgängliga för att ytterligare öka touring-kapaciteten, inklusive eluppvärmda styrhandtag, 35 liters toppbox och högt 'Dakar'-kåpglas, högt monterad stänkskärm fram och motorbågar i rostfritt stål. Det kompletta robusta bagagesystemet erbjuder nu totalt 102 liter lastkapacitet.

Motorcyklarna kommer att finnas tillgängliga från och med januari 2024.