Triumph har presenterat två nya 2024-modeller, Speed 400 och Scrambler 400 X. Som beteckningarna indikerar talar vi här om 400-kubikare, som inte minst kan bli intressanta för förare med A2-behörighet.
Dessa två motorcyklar ingår i TRIUMPHs serie Modern Classics, som redan nått stora framgångar med Speed Twin 900 och 1200 modellerna. Roadstern "Speed 400" utökar detta segment, medan Scrambler 400 X tar sina designelement från Scrambler 900- och 1200-modellerna, vilket skapar en länk till 1950-talets Scramblers.
Även om dessa två motorcyklar delar många delar, är det mer som skiljer dem än vad som först kan ses. Den encylindriga och bränsleinsprutade DOHC-fyrtaktsmotorn har fyra ventiler, är på 398cm3 och uppges erbjuda 40hk och 37,5Nm som bäst.
Båda modellerna har ett modellspecifikt chassi med en ny ramdesign, påskruvad bakram och gjuten aluminiumsving. Speed 400 har en 43 mm upp-och-ned-vänd framgaffel och monoshock bakdämpare med extern reservoar. Vidare kommer den med 17-tumshjul, roadstergeometri och en upprätt körställning som är skapt för att erbjuda en bekväm körupplevelse.
Scrambler 400 X har längre hjulbas, längre fjädringsväg, ett större 19-tums framhjul och bredare styre för mer stabilitet och kontroll på löst underlag. En större bromspedal, offroadanpassade fotpinnar och en större 320 mm främre bromsskiva sitter på plats.
Speed 400 upges väga 170 kg medan Scrambler 400 X är något tyngre och uppges väga in på 179 kg.