Under oktober månad omkom 21 personer och 1 072 skadades i vägtrafiken – 128 svårt skadade och 944 lindrigt skadade. Det visar de preliminära uppgifter som sammanställts av Transportstyrelsen. Det är något högre än hur många som i genomsnitt omkommit i trafiken i oktober senaste fem åren.

En tredjedel av de omkomna var med om singelolyckor med personbil. En tredjedel var övriga olyckor med motorfordon (mötesolyckor och lastbilsolyckor), och en tredjedel var oskyddade trafikanter (påkörning av fotgängare och cykel).

Totalt under året har 194 personer omkommit i trafiken enligt de preliminära siffrorna, vilket är det högsta antalet som dött för perioden januari till oktober sedan 2018.

Något färre MC-förare har avlidit i trafiken hittills i år, 26 stycken jämfört med ett snitt på 32 de senaste fem åren. 96 av de döda har suttit i en personbil vilket är 12 fler än året innan och är den kategori som ökar mest.

Trenden pekar åt fel håll

– Utvecklingen är oroande. Håller den i sig blir 2023 det mörkaste trafikåret sedan 2018, säger Staffan Berge, statistiker, Transportstyrelsen. Det har varit en jämn ökning av döda i trafiken sedan år 2020 då antalet döda i trafiken var som allra lägst, mycket tack vare coronapandemin. Sedan dess visar siffror från Trafikanalys att trafikarbetet på de svenska vägarna ökat stadigt och detta kan troligen förklara en del av att dödsolyckorna också ökat.