Många bilförare i Sverige kör i höstmörkret med långt sämre synskärpa än de tror. När 2 771 bilister i den årliga Synbesiktningen fick frågan om de anser sig ha tillräckligt god syn för att köra bil, svarade 9 av 10 ja. Men när synen sedan testades av optiker behövde varannan person annan synkorrigering och hela 15% hade ett okorrigerat synfel som överstiger säkra nivåer. Övertron till sin egen synkapacitet är störst bland män medan kvinnor är försiktigare.


I slutet av oktober genomfördes Synbesiktningen – ett samarbete mellan Synoptik och Bilprovningen. När synen testades på 2 771 bilister visade det sig att många har långt sämre syn än de själva tror.


9 av 10 anser att de har tillräckligt bra syn för att köra bil medan statistiken nu visar att 53% behöver annan synkorrigering. 15 procent har så stora differenser mellan sin nuvarande glasögonstyrka och den de borde ha att de utgör en direkt trafikfara.


De uppmätta synfelen visade skillnader på 30% nedsatt synskärpa eller mer vilket innebär att synen försämras på avstånd över två meter. Vidare visar undersökningen att män och kvinnor är i lika stort behov av synkorrigering men att inställningen till mörkerkörning skiljer sig markant mellan könen.

Medan varannan kvinna är osäker på sin synförmåga vid mörkerkörning känner 63% av männen sig trygga bakom ratten i mörkret.


Bilister över 50 överskattar sin syn – många kontrollerar bara vart 10:e år
Bland bilister över 50 år är det vanligt att ha stor tilltro till sin syn samtidigt som optiker bedömer att de behöver korrigera sin syn i större utsträckning än snittet (60% vs 53%).


Orsaken kan vara både ålderssynthet i kombination med att man inte kontrollerar sin syn tillräckligt ofta. 25% av de tillfrågade svenska bilisterna kontrollerar sin syn så sällan som vart tionde år.


- Ofta skaffar de som haft felfri syn hela livet ett par färdiga läsglasögon när de blir äldre, men glömmer bort att kontrollera om synen på långt håll också förändrats. Många har problem med både långa och korta avstånd vilket kan påverka synskärpan med minst 30%. Det innebär att synskärpan börjar bli oskarp efter 2 meter, säger Helene Hjertberg, legitimerad optiker på Synoptik i Stockholm.


- Det uppseendeväckande resultatet av Synbesiktningen visar än en gång hur viktigt det är att uppmärksamma bilister om vikten av regelbundna synkontroller för att inte utgöra en trafikfara för varken sig själv eller sina medtrafikanter, säger Benny Örnerfors, vd, Bilprovningen.