Efter att tidigare ha kört ”vanliga” Gotland Grand National sju gånger tidigare med sex varv körda som bäst är jag nu anmäld för att delta i elklassen bakom styret på en KTM Freeride E-XC. Inledningsvis såg startfältet lite knapert ut, och att vinna GGN:s elklass verkade då inte vara en helt omöjlig sak för min del. Men plötsligt förändrades allt…

Under året har jag tränat mycket, så till den grad att min fru stundtals antagligen funderat på om det brunnit fullständigt i mitt hjärnkontor. Men sanningen är den att jag älskar att träna och hålla mig i form, något jag gjort sedan barnsben. Jag har sprungit en del under året, men framförallt kör en hel del spinning och cyklat en salig massa MTB vid sidan om motorcykelkörningen. Och så här dagarna före årets GGN inser jag att det inte på långa vägar blivit så mycket endurokörning som jag önskat, detta trots att det är något av det absolut bästa jag vet att göra med kläderna på.

För det allra flesta är Gotland Grand National årets höjdpunkt, och framförallt är det ett race kompisar emellan. Själv minns jag forna dagar hemma hos familjen Burell på Gotland, där det käkades god mat, delades ut priser till bästa prestation, vurpa och liknande, och delades ut mängder av gliringar kors och tvärs. Snacket om vem som minsann var snabbast, och alla bortförklaringar när det inte gick riktigt som tänkt, var en stor del av hela racet. Likaså inmundigandet av alkoholhaltiga drycker, såväl före som efter tävlingen. Inte något som jag vill rekommendera för bästa idrottsliga prestation, eller för säkerhetens skull, men det är nog dessvärre så det ser ut lite varstans, även inför årets upplaga av GGN.

Förutom mitt eget race kommer höjdpunkten vara att se de snabbaste elitförarna, Jocke Ljunggren, Mats Nilsson, Calle Bjerkert, Jesper Börjesson och norska Kjetil och Kenneth Gundersen med flera flyga fram över den snorhala kalkstenen. Dessutom kommer det hela kryddas lite extra av att de kommer jagas av ingen mindre än sjufaldiga världsmästaren Anders Eriksson, som i år ska filma åt SVT från hojen…

Hursomhelst. För några veckor sedan insjuknade jag i någon långdragen influensa med tillhörande feber och hosta, och drog även på mig en jobbig öroninflammation. Efter en närmare två veckors penicillin-kur är jag någorlunda tillbaka på banan igen. Under senaste helgen vågade jag mig på att testa på att köra enduro, eller göra något fysiskt ansträngande för första gången på flera veckor. Det kändes långt bättre än jag vågat hoppas på, och taggad som få såg jag mig själv ta täten i elklassen. I alla fall i drömmarnas värld.

Givetvis kommer det inte bli en lätt match att köra hem segern. Inte för någon. I ett tidigt skede noterade jag visserligen att Roger Törnbom var anmäld, och som gammal SM-förare i Enduro torde han ha kvar lite tempo i kroppen, och inte minst den där typiska vinnarskallen. Men min fysik är grym, tänkte jag lite självbelåtet, så han ska minsann få jobba för att köra hem segern. Även om det så bara är rena rama sprintloppet, då elklassen bara körs i formatet två gånger ett varv (och inte ens ett helt varv) med hänsyn till batteriernas räckvidd.

Men så plötsligt förändrades scenariot dramatiskt. Under veckan har det ena namnet efter det andra droppat in i startlistan för elklassen, och plötsligt var min drömseger inte längre lika ”självklar”. Eller vad sägs om forne VM-föraren Juha Salminen, välmeriterade Henrik Lindholm (som bland annat kom tvåa i förra årets Novemberkåsan), erfarne och snabba Magnus “Mankan” Österberg, hemmaföraren Berra Marcusson, ”Vasaloppskungen” Daniel Tynell, MTB-proffset Emil Lindgren, och Tomas ”MX Star” Persson (som egentligen är motocrossförare, men testade att köra Enduro-SM lite på skoj tidigare i år och då vann breddklassen), och forne SM-föraren Mattias ”Roomservice” Särnholm.

Det kommer bli ett spännande race, med en hel del moment av motstånd, en och annan sladd, kanske en volt eller två. Frågan är vem som är mest laddad, och samtidigt har bästa förmågan att kombinera hög genomsnittsfart och hushålla med elen?

På lördag klockan 09.00 går starten för första elracet i GGN:ns historia (vid starten för Lilla GGN), och klockan 13.00 går starten för andra racet. Efter att tiderna för de två racen slagits samman vet vi resultatet.

Vi ses på Tofta skjutfält!