Trafiknämnden i Stockholms stad föreslår att nya parkeringsregler införs som innebär att det blir parkeringsavgifter och boendeparkering i fler delar av staden. Bland annat föreslås införandet av avgift för MC-parkering.

I innerstaden förlängs avgiftstiden för parkering, enligt förslaget. Syftet är att öka framkomligheten på Stockholms gator, minska trängseln i staden och öka antalet lediga parkeringsplatser. Omskyltningen börjar i slutet av 2016, efter att kommunfullmäktige tar beslut i juni 2016.  

Stockholm växer och det skapar många nya möjligheter men ställer också stora krav, bland annat på att ordna ett fungerande och hållbart trafiksystem.  En genomtänkt parkeringsplan är därför en avgörande faktor för att klara dessa utmaningar. Förslaget till ny parkeringsplan väntas bidra till att uppfylla flera mål i stadens framkomlighetsstrategi.

Nästa trafiknämnd i Stockholms stad den 10 december kommer att besluta om att skicka ut trafikkontorets förslag till parkeringsplan på remiss och som sedan antas av kommunfullmäktige i juni 2016.

Avgiftsperioden föreslås bli utökade från klockan 9–17 till klockan 7–19 på alla platser och inom dagens röd biljett till 7–21 vardagar, 9–19 på dag före sön- och helgdag och 9–19 på sön- och helgdag. Därmed blir det lättare att hitta parkeringsplatser både på morgnar och kvällar i en stad där butiker och restauranger har allt längre öppettider.

För att förhindra att närförorterna får samma trängselproblem som innerstaden föreslås avgiftsbelagd parkering och boendeparkering i fler områden.

Planens effekter förväntas leda till ökad framkomlighet, bättre tillgång till parkeringsplatser och att stadens mål om minskad biltrafik och att klara klimat- och miljömål understöds.

Därutöver förslås följande ändringar till reglering av vissa reserverade platser och bestämmelser: Avgifter införs för parkering av tvåhjuliga motorcyklar och tvåhjuliga EU-mopeder klass 1. Avgifterna reduceras med 50 % av de för taxeområdet föreslagna.

Att införa avgift för parkering av Moped och MC är rena vansinnet. Med tanke på att mellan 3-4 motorcyklar ryms i en vanlig parkeringsruta så borde priset vara avsevärt billigare. Att finna en MC-parkering i Stockholm är inte alltid helt enkelt.

-Om Stockholms Stad väljer att genomföra denna ändring så går det en helt annan väg än övriga europeiska storstäder, där man istället har satsat på att erbjuda gott om parkeringsplatser för motoriserade tvåhjulingar. Kanske är det läge att börja parkera en motorcykel per parkeringsruta framöver, bara för att demonstrera de praktiska fördelarna med motorcyklar och dessa MC-parkeringar, menar Johan Ahlberg från Fastbikes.se.

LÄNK: Mer om detta vansinniga förslag hos SMC…