Inför 2014 års säsong har KTM uppdaterat sina enduro-modeller (EXC). Fastbikes.se har provkört nyheterna på den italienska paradisön Sardinien. Redan nu kan du läsa den första provkörningen av den rejält uppdaterade enduromodellen 250EXC-F här intill och fler utvärderingar är på gång. Här kan du läsa mer och se bilder på 2014 års modeller.

Samtliga av KTM:s enduro-fyrtaktare har fått aningen lättare ram med bland annat tunnare nedre ramrör, vilket sägs minska vikten med 300 gram. 250EXC-F har fått samma typ av ram som 350EXC-F.

Inför 2014 har den populära fyrtaktsenduron 250EXC-F fått en helt ny DOHC-motor som skiljer sig från sin föregångare med bland annat mer vridmoment. Den nya motorn, optimerade ramen och nya plastdetaljer har lagt grunden till att göra 250 EXC-F till en mer potent racemaskin än tidigare. En hel del är hämtat från dess större syskon 350 EXC-F.

250 EXC-F

KTM 250 EXC-F 2014

Hos kylsystemet finner vi en ny typ av temperaturgivare hos de modeller som har kylfläkt (exempelvis 450/500EXC). Styrstoppen och voltregulatorn har fått ny position. Hos svingarmen finner vi en ny typ av kedjestyrare som förutom att vara tåligare även ska sänka den ofjädrade vikten en aning.

Vidare finner vi en ny version av nedre gaffelkrona (med bland annat ny design för infästning av framskärmen som ska bidra till en stadigare infästning av framskärmen), nydesignade plastdetaljer där handtagsskydden av två-komponents polymer lär vara tåligare än någonsin, ny lyktkåpa och strålkastare med vad som sägs vara en skarpare HS1-lampa. Samtidigt uppges strålkastarenheten blivit bättre tätad mot vatten och lampbyte ska nu vara lättare än tidigare att genomföra.

Sadeln är ny, där KTM i vanlig ordning har lagt ner en hel del möda på att försöka finna vad de anser är den optimala skum-blandningen som ska ge god komfort under längre tids körning, utan att vara för "svampig". Återigen har luftburken fått sig en uppdatering för maximalt skydd från damm, lera, vatten och samtidigt erbjuda bra luftflöde för optimal motorprestanda. Precis som tidigare går det snabbt och enkelt att byta luftfiltret utan behov av verktyg. Den vänstra sidokåpan har uppdaterats för ännu snabbare luftfilterbyte än tidigare. För dig som vill vara på den säkra sidan finns dock möjlighet att säkra kåpan med skruvar.

Tanklocket är återigen modifierat med en ny låsmekanism, och är nu betydligt enklare att öppna än tidigare modellen. 250 EXC-F har förutom alla dessa nyheter fått vad KTM menar är en optimerad fjädringsinställning, som nu är samma som hos 350EXC-F (istället för 250EXC som tidigare). Hos tvåtaktarna 250/300 EXC har PDS-dämparen fått nya packningar, och ny grundinställning, vilket ska ge bättre komfort och förbättrad markkontakt åt bakdäcket.

Vidare har motorn uppdaterats flitigt samtidigt som styrboxen (ECU) är ny och avgassystemet är baserat på det hos 350EXC-F, något som sägs medföra lägre ljudnivå med bibehållen effekt.

Frambromsens huvudbromscylinder har modifierats så att oljebehållaren är i ett mer horisontellt grundläge. Dessutom har bromsreglaget uppdaterats för ännu bättre fingertoppskänsla än tidigare. I samma veva har KTM monterat en ny typ av oljebehållare för den hydrauliskt manövrerade kopplingen (för att matcha bromsvätskebehållaren). Hos bromsoket finner vi numer 9-millimeters kolvar istället för tidigare 10 millimeter, och en ny typ av sintrade belägg.

Den nya styrenheten (ECU-boxen) sägs medföra bättre, mer effektiv tändning. Hos 250EXC-F-motorn finner vi en ny topp med samma designkoncept som 350EXC-F. Den har även fått en modifierade kamtider, med kortare ventiltider. Vidare finner vi större insugsventiler, större insugs- och avgaskanaler med förbättrat flöde, ökad cylinderborrning från 76 till 78 millimeter och kortare slaglängd (från 54,8 till 52,3 mm). Trots att kolven är 2 millimeter större i diameter än föregångaren sägs den vara aningen lättare. Och tack vare den 2,7 millimeter kortare slaglängden, och de minskade oscillerande massorna erbjuder motorn en mer dynamisk kraftleverans än tidigare. I slutändan märks dessa förändringar främst genom ökat vridmoment med 4 Newtonmeter mellan 6000-7000 rpm. Den nya veven har en 5 procents tyngre svängmassa.

350 EXC_F_90

KTM 350 EXC-F 2014

De tidigare nållagren hos fyrtaktsmotorerna (EXC-modellerna) har ersatts av tvådelade glidlager, precis som hos 2013 års SX-F-modeller. Detta ska förbättra motorns hållbarhet och minska servicebehovet. Exempelvis anger KTM att serviceintervallen med byte av vevlager i och med detta ökar från 105 till 135 timmar. Något som spar både tid och pengar.

Motorn hos 250EXC-F har även fått helt nya motorhalvor med en ny typ av aluminiumblandning som tillverkats genom pressgjutning (där aluminiumblandningen pressas under tryck in i en gjutform). Vid pressgjutning kan man uppnå mycket högre måttnoggrannhet, bättre ytfinhet och tunnare godstjocklek än vid exempelvis sandgjutning eller andra "enklare" gjutmetoder. I det här fallet sägs detta ha medfört en viktminskning på 0,6 kilogram. För att matcha de nya motorhalvorna är även kopplings- och tändkåpan av ny modell.

Den nya 250 EXC-F-motorn har även fått en balansaxel, som förutom att minska motorvibrationerna även driver vattenpumpen och kamkedjan. En bra detalj är att motorn är kittad med både elstart och kickstart. Till i år har den även uppdaterats med en ny typ av frihjulsmekanism. Tvåtaktsmodellerna 200/250 och 300EXC har fått ett kraftigare startbatteri (4Ah istället för 3Ah), för pålitligare startfunktion.

Hos 350EXC-F finner vi modifierade kamaxlar, för optimerad ventilstängning av auto-dekompressions-mekanismen, vilket ska underlätta start. Dessutom har motorn fått en ny typ av ventilfjädrar och säten för bättre hållbarhet. Vidare finner vi en uppdaterad vattenpumpskåpa med en ny typ av packning. Samtidigt ska den nya "oljespridaren" se till att kolven får bättre kylning än tidigare.

450 exc

KTM 450 EXC 2014

Hos 450EXC har kolven fått en ny version av kolvringar vilket ska ge minskad oljeförbrukning och ökad prestanda. Hos 450/500 EXC finner vi endast en kamaxel, som uppges ha lättats med cirka 10 procent inför 2014. Den aktiverar dubbla insugsventiler av titan och två avgasventiler av stål. Som ett resultat av lägre friktion hos den lättade toppens rörliga delar (ventilfjädrarna och vippornas vikt har minskat med 40 procent), har prestandan ökat samtidigt som vi har fått en mjukare motorgång med mindre motorbroms.

500 exc

KTM 500 EXC 2014

Nu har även 250EXC-F fått den välrosade DDS-kopplingen med en diafragmafjäder istället för 5-6 konventionella kopplingsfjädrar. I korthet handlar det om en hydrauliskt manövrerad koppling, med minimala mått, som bidrar till motorns tajta format.

En så kallad diafragmafjäder gör det möjligt att applicera en ny typ av dämpningssystem av gummi (som liknar det som ofta återfinns som dämpning "ryck-utjämnare" mellan bakdrev och hjul hos landsvägsmotorcyklar). Detta dämpningssystem genererar en ännu mjukare funktion vilket i sin tur spar på materialet och samtidigt bidrar till mjukare motorgång och bättre markkontakt åt bakhjulet.

En annan stor fördel i och med brukandet av diafragmafjädern är att kopplingen blir mycket lättjobbad, något som är guld värt efter några timmars körning i bökig terräng...

Växellådan hos 250 EXC-F har även den fått sig en rejäl översyn inför 2014 års säsong, där den sex-stegade lådan fått aningen lägre utväxling hos 4:e, 5:e och 6:e växeln än föregångaren. Samtidigt har bakdrevet fått två extra kugg för att matcha den nya växellådan (nu 52/13 istället för 50/13).

125 exc

125EXC
Tvåtaktaren 125EXC har uppdaterats med en ny typ av reed-ventiler från Boysen, för bättre prestanda och hållbarhet. Kolven har modifierats för bättre hållbarhet och förgasaren har fått uppdaterade inställningar.

200 exc

200EXC
200EXC har, som vi nämnt tidigare, fått ett kraftigare startbatteri. Den har även fått en starkare startmotor (480watt istället för 370 watt), vilket ska säkerhetsställa en snabbare start.

250 exc

250/300EXC
Här har vi både el- och kickstart för att dra igång dessa trevliga tvåtaksmaskiner, som båda har sex-stegade växellådor och DDS-koppling. En ny version av reed-ventiler från Boysen sitter på plats hos insuget, vilket ska leda till bättre gasrespons, ökad motorprestanda och bättre hållbarhet. Motorn hos 250EXC och 300EXC har även fått en ny cylindertopp med vad som sägs vara en optimerad förbränningskammare, för mer effektiv förbränning och bättre gasrespons framförallt under kraftig belastning, och bättre motorkaraktär över hela registret vilket i sin tur sägs ha lett till en motor som är lättare att kontrollera. Dessutom har KTM även uppdaterad båda modellernas tändning med ny programvara, för ännu bättre motorkaraktär. För att matcha allt detta har även förgasaren uppdaterats. Pricken över i är det nya, kraftigare startbatteriet (4 Ah istället för 3 Ah).

SixDays action_03

EXC SIX-DAYS
Samtliga EXC-modeller förutom 200EXC finns i en exklusiv SIX-Days special-version.
Här finner vi, förutom den läckra färgsättningen med den unika specialdekoren även en hel del specialkomponenter. 4CS framgaffel från WP (Closed cartridge) med optimerad grundinställning, som bland annat minimerar risken för genomslag. Orangelackerad ram gör att motorcykeln liknar tävlingsmaskinernas som KTM:s fabriksförare tävlar med.

125 EXC_6Days_persp

Här finner vi även orange-eloxerade gaffelkronor som sägs vara med extremt exakt passform för bästa möjliga funktion hos framgaffeln, svarteloxerat styre med Six-Days-logo, Supersprox kompositdrev av aluminium med ståltänder för god livslängd, solid bromsskiva bak (utan slitsar eller andra perforeringar) för ökad tålighet för värme och minskat bromsbelägg-slitage. Camel-SXS-sadel för god komfort, hasplåt, orangefärgade kylarskydd, kylarfläkt hos samtliga fyrtaktsmodeller, kolfiberskydd för tvåtaktarnas expansionskammare, specialutvecklad Six-Days-ljuddämpare med Six-Days-logo, hjul med Six-Days-logo, svart-eloxerade fälgar, svarta ekrar, framhjulsaxel med grepp för snabbservice, orangefärgad kedjestyrare och ny MAE-instrumentering.