Livio Suppo från Repsol Honda Team är övertygad om att de ledande teamen inom MotoGP måste diskutera den nya klassen "Open", där Suppo fruktar att kostnaderna snart kan skena iväg, precis så som det var tänkt att det inte skulle bli...

Från och med 2014 har alla team i MotoGP möjlighet att välja mellan att köra under antingen ”Factory Option” eller "Open" reglementet, där det senare tillåter deltagarna att förbruka mer bränsle och modifiera motorerna under pågående tävlingssäsong, men samtidigt tvingar de tävlande att köra med standard ECU-programvara som tillhandahålls av Dorna och Magneti Marelli.

Under fredagens test på Sepang-banan i Malaysia meddelade Ducati Team att alla deras motorcyklar i fabriksteamet kommer att köra under Open-reglementet i år, där deras nya tekniska chef Gigi Dall'Igna har förklarat att större möjligheter till motorutveckling var orsaken till detta. Nu, under däcktestet på Phillip Island, har Hondas Suppo förklarat att han delar denna åsikt.

-Här hos Honda är läget solklart. Vi förstår att Ducati ligger efter, så de försöker allt de kan för att återhämta detta. Reglerna i Open-klassen tillåter dem att arbeta på motorn under säsongen, vilket jag har förstått är viktigt för dem. Å andra sidan är vi inte så glada över att, bara några dagar före offentliggörandet att Ducati väljer att satsa på Open-klassen, kom en ny programvara från Magneti Marelli som är mycket mer avancerad än standardalternativet i Open-klassen. Jag tror att detta är något som vi behöver diskutera mera kring, kommenterar Suppo.

-I slutändan, med fabrikscyklar i Open-klassen kommer det inte bli så billigt. Och det var just det som var syftet med klassen, att skapa en billigare klass, det är något som vi bör ha i beaktande. Vi behöver diskutera - tillsammans med Dorna och MSMA – vad det ursprungliga syftet med klassen var. Vår uppfattning är (och jag tror att den delas av i stort sett alla) att det ska vara en klass som ska vara billigare än Factory-klassen. Så är det inte nu, om jag har tolkat Ducati rätt, så vi behöver sitta ner tillsammans för att se vad vi vill ha i framtiden, fortsätter Suppo.

Med Ducati Open-klassen för 2014 kommer åtta förare att tävla under Factory-reglementet: Repsol Honda Team med Marc Marquez och Dani Pedrosa, Yamaha Factory Racing med Jorge Lorenzo och Valentino Rossi, GO & FUN Honda Gresinis Alvaro Bautista, LCR Honda MotoGP:s Stefan Bradl och Monster Yamaha Tech3 med Bradley Smith och Pol Espargaro.