TACITA, den italienska tillverkaren av exklusiva elfordon är redo att utmana sanddynerna i kategorin "Dakar Future - Mission 1000" med sin helelektriska rallymotorcykel ”Discanto” i 2024 års Dakarrally.

Tacita har meddelat att företagets racingteam TACITA FORMULA CORSA kommer att ställa upp i nästa upplaga av Dakarrallyt, i kategorin "Dakar Future - Mission 1000" reserverad för de mest innovativa avkarboniseringsteknikerna*, särskilt vätgasmotorer, helelektriska eller till och med hybrider. 

*=En process eller strategi som syftar till att minska eller eliminera mängden kol, vanligtvis i form av koldioxid, som släpps ut i atmosfären.

Från 5 till 19 januari 2024 är målet att teamets två Tacita Discanto ska korsa den saudiarabiska öknen och sätta sin extraordinära energieffektivitet på prov i rallyt, som Tacita i det här fallet ser som ett riktigt utomhuslaboratorium. 

TACITA FORMULA CORSA kommer att tävla med två cyklar och ett komplett team av mekaniker och elektriska och elektroniska proffs. Med ett nytt chassi och en innovativ balansering av batterierna med ombalanserad viktfördelning uppges motorcyklarna väga 180 kg och sägs kunna nå en topphastighet som medvetet är begränsad till 150 km/h.

Tacita har menar att företaget har utvecklat en unik teknologi relaterad till batterier, som är utrustade med ett BATTERY SWAP-system som möjliggör utbyte mot laddade batterier på några minuter under tank-pauserna som är beviljade i tävlingen. Ett system som gör det möjligt att genomföra mycket längre etapper i "Dakar-tempo". Något som även borgar gott för framtidens serietillverkade elmotorcyklar.

Tacita Discanto, liksom alla modeller från det Turin-baserade företaget, uppges även skilja sig också från elektriska motorcyklar från andra tillverkare, vad gäller andra mycket viktiga faktorer. Bland de viktigaste: den femväxlade mekaniska växellådan, vätskekylningen för motorn, styrenheten och slutligen batterihanteringssystemet (BMS).

Förutom 100 % elfordon kommer TACITA FORMULA CORSA-teamet att ha ett 100 % "NOISE / NO CO2"-tävlingssystem, tack vare närvaron av TACITAs T-STATION, en mobil och autonom solcellsenergiproduktion och lagringslösning med solenergi-paneler, vindkraftverk och väte. Detta ska skapa tillräckligt med energiförsörjningskapacitet för att driva teamets utrustning, servicefordon, och naturligtvis för att ladda batterierna på teamets rallymotorcyklar.