Efter en fantastisk premiär på Brands Hatch, där Filip kom på andra plats, blev säsongens andra tävling på Thruxton som väntat betydligt tuffare för Filip Backlund. Här kan du läsa mer om det hela.

Testet på Thruxton snöade bort för ett par veckor sedan och eftersom banan är väldigt snabb och ojämn krävs mycket träning för att köra snabbt på den. Efter att ha startat på en blygsam 30e ruta körde Filip upp sig under racet och låg på en 21a plats efter tio varv när det blev en krasch med flera förare inblandade bla Backlund. Heatet stoppades med rödflagg och startades sedan inte om.

Här kommenterar Filips helgens race på Thruxton:

"Efter en fantastisk första helg visste jag att denna helgen skulle bli tuff. Den tuffaste av de första då jag aldrig varit där och heller inte fick något test då det snöade bort. Under fredagen fick jag satsa på att lära mig så mycket som möjligt samt att försöka hitta rätt med inställningarna. Det lyckades inte helt och jag var på en 30e plats efter första kvalet. Vi hittade dock en del förbättringar och ställde om hojen rejält till lördagens andra kval. Med hjälp av dataloggning och studier hittade vi en del förbättringspotential i mig också varför jag såg fram emot lördagen med förhoppning berättar Filip. Tyvärr blev det ösregn precis innan vi skulle köra vårt kval och efter 2 körda varv rödflaggades hela kvalet. Regnet höll i sig som det bara kan i England och därför beslöts att helt ställa in vårt andra kvalpass.

Söndagens varm up på blöt bana gav oss ändå en indikation på att vi var rätt ute och vädret visade att söndagens race skulle komma att köras på torr bana. Detta då jag lyckades prestera en sjätte bästa tid."

När starten gick fick Filip en kanonstart och tog sig upp till 24e plats på första varvet. Sedan var det mycket fighter och när kraschen kom låg Filip i slutet på en klunga på tolv förare på 21a plats. Kraschen föranleddes av att Ducatiföraren Lee Johnston som låg längst fram i klungan vurpade. De andra försökte väja och körde in i varandra samt på hojar som hamnade i backen. En av dem var Filip som körde på en vurpad och herrelös cykel och sedan föll handlöst i backen. Tack och lov bröt Filip inget men blev lite mörbultad. Alla inblandade i kraschen klarade sig utan frakturer och värre skador än blåmärken och ömhet.

-Denna helg var vi nära att tvingas köra kvalrace för att gå vidare Med en sådan startposition är varje poäng som kan tas en seger och vi visste att det inte skulle bli lätt. Filip gjorde ett mycket bra race fram till kraschen och rödflaggen men står man långt bak ökar ju risken för att bli indragen i incidenter. Denna gång blev vi det men tack och lov utan skador på Filip. Jag tycker Filip efter förutsättningarna genomförde helgen på ett mycket bra sätt, kommenterar team manager Joakim Wiedesheim.
Nästa tävling går på Oulton Park 3-5 maj.