Med Jonathan Rea bakom styret nådde Ninja ZX-10RR högst upp på pallen under 2017 års Superbike-VM. Mästerskapsmaskinen och vanliga Ninja ZX-10R får nu sällskap av Kawasakis första motorcykel med elektronisk semiaktiv fjädring - Ninja ZX-10R SE.

Utrustad med fjädringsenheter från Showa fram och bak är Ninja ZX-10R SE företagets första motorcykel med Kawasaki Electronic Control Suspension (KECS); den senaste tekniken med slagsensorer och justerande solenoidventiler inbyggda i fjädringen för att säkerställa att systemet både är diskret och effektivt.

Med information från slagsensorerna plus annan information från maskinen så som ökning och minskning av hastighet plus fordonets aktuella hastighet innehåller ZX-10R SE en dedikerad ECU-enhet för fjädringen som kommunicerar med fordonets standard ECU-enhet och IMU (inertia measurement unit) för att ge snabb respons och säkerställa körning i något av motorcykelns tre körlägen; landsväg, bana eller manuell.

Uppdatering av information uppges ske inom loppet av en millisekund och ska samtidigt ge en otroligt snabb reaktionstid. Tolkningen av input och efterföljande justering av både fram- och bakfjädring sker i stort sett omedelbart. Effektivitetsmässigt betyder detta att fjädringen konstant justeras och förfinas för att passa rådande underlag plus kraven på maskindynamik och förarens input.

Kombinationen av avancerad fjädring från Showa och Kawasakis expertis av moderna elektroniska förarhjälpmedel ska enligt Kawasaki nu ha gjort att fjädringsteknologin tagit ett ordentligt steg framåt.

Förutom landsvägs- och banläge finns ett alternativ för manuell inställning som ger möjlighet till exakt, personlig justering av fjädringsparametrarna. Detta innebär att det finns en inställning för alla typer av situationer och förare.

Tillsammans med det övergripande högteknologiska paketet som ZX-10R SE kommer med tillkommer även specialdesignade, smidda Marchesini-fälgar, quickshifter för upp- och nedväxling samt en svart lack med distinkta gröna detaljer.

“Detta utgör ett viktigt steg för oss gällande fjädringteknologi och vi tror att detta system kommer bli banbrytande på marknaden med sin design och drift”, kommenterar Morihiro Ikoma, Ansvarig för Kawasaki Motors Europe.

“Värdefull information från konkurrensutsatta WorldSBK tillsammans med branschledande fjädringsteknologi har skapat en maskin som definitivt kommer attrahera tidigare Ninja ZX-10R kunder som söker det allra senaste och mest banbrytande på marknaden. Genom att addera denna maskin i 2018 års produktsortiment visar vi vårt fortsatta förtroende för formidabla och ikoniska varumärket Ninja”.