Med en helt ny motor, nytt chassi, nytt batteri och en rad av andra nyheter uppges Zero SR/F vara en helt ny elmotorcykel.

Modellen kommer med farthållare, värmehandtag, kraftigare laddare med kapacitet att ladda från flera faser och möjlighet att ändra laddkapacitet beroende på kraftkällan är bara några av nyheterna. Andra är att man kan fjärrstyra laddningen och låta den starta och stoppa när det är som förmånligast rent ekonomiskt att ladda, eller spara en körtur med en mängd parametrar som topphastighet, förbrukad effekt, kurvlutning med mera i Google Maps.

 

Den riktigt stora nyheten lär ändå vara den nya motorn som anges ha blivit 43 procent större, något som även avspeglar sig i prestandan. SR/F:s nya elmotor ZF75-10 utvecklar 110 hästkrafter och hela 190 Newtonmeter vridmoment.

För att klara den nya motorns höga effekt räcker det inte med det nya fetare bakdäcket. Zero har även byggt in Bosch Motorcycle Stability Control med kurv-ABS och traction control vilket även sägs bidra till att öka effkten hos återladdningen, alltså den motorbroms som laddar batteriet.

Även ramen, svingen och laddsystemet har gjorts om totalt, dels för att rymma och klara krafterna från den nya vassare motorn, dels för att ge enklare och ett mer underhållsfritt drivsystem. Direktdriften med en tandad rem från motorns drivaxel i kombination med en svinginfästning i linje med motoraxeln gör att optimal remspänning ska bibehållas oberoende av fjädringsrörelserna.

Den nya fackverksramen lär vara både starkare och styvare utan att tillföra mer i vikt medan det nya laddsystemet nu är helt anpassat efter våra europeiska förhållanden.

Genom att dela upp laddningen på flera olika laddare kan man både välja laddkapacitet och utnyttja laddning via enfas såväl som trefas optimalt. Med tre laddare på totalt 12 kW uppger Zero att det går att ladda SR/F från 0 till 95 procent på under timmen!

– Zero SR/F är verkligen tredje generationens elmotorcykel med prestanda och en mognad som få andra elmotorcykeltillverkare kommer i närheten av. Framtidens motorcykel är verkligen här nu, säger Petter Hammarbäck som importerar och säljer Zero på Mickes Motor i Växjö.

Det svenska priset blir 239 900 kr för Standard-versionen och 264 900 kr för den mer utrustade Premium- versionen. De första körklara motorcyklarna väntas anlända i slutet av april månad.  I Sverige säljs Zeros elmotorcyklar av Mickes Motor i Växjö och MC-Konsult i Lidköping.