Med de dramatiska stylingelementen från KX-maskinerna tillsammans med utrustning för landsväg och egenskaper för terräng är den nya luftkylda 4-taktsmaskinen redo att attrahera nya, unga förare till Kawasaki men också locka förare som besitter mer erfarenhet och är ute efter vad Kawasaki hävdar är en smidig, lättmanövrerad och kapabel motorcykel.

Kärnan av nya KLX230 är en 233-kubikcentimeters encylindrig tvåventilsmotor med överliggande singelkam, anpassad för att levera kontrollerad effekt på framförall botten- och mellanregistret. Avancerad bränsleinsprutning ska garantera en stabil effektkurva och linjär karaktär.

Chassiet består av en helt ny perimeterram byggd för att ge förtroendeingivande återkoppling både på väg och ute på skogsstigen. 21-tums framdäck och 18-tum bakdäck, jämn och fjädring med lång fjädringsväg tillsammans med Kawasakis första ”dual-purpose” ABS anpassad för att fungera tillfredställande på alla underlag. KLX230 uppges kombinera de bästa av teknologi och enkelhet för att belöna föraren med en unik och tilltalande känsla.

Elstart är standard, även den 6-växlad växellåda och en bensintank som rymmer 7.5 liter. För att ytterligare tilltala visuellt så är KLX230 utrustad med en LCD-skärm innehållande information som hastighet, avståndsmätare, trippmätare, bränslemängdsmätare, klocka och indikationslampor.

Forne motocross-GP-föraren, nu försäljningsansvarig för Kawasaki Sverige, Joakim Karlsson, tycker att KLX230 är idealisk för den svenska marknaden:

”Med all säkerhet så kommer den KX-inspirerade designen av KLX230 tilltala nya och mer erfarna förare men vi tror också att det är många förare med lång erfarenhet av motorcyklar som kan identifiera sig med kvalitén, enkelheten och allsidigheten av den för 2020 nya maskinen.”