Idag har Triumph presenterat nya Speed Triple 1200 RR, baserad på den redan existerande Speed Triple 1200 RS, med en 180 hk, vätskekyld 1160cm3 trecylindrig motor, sportigare körställning, halvkåpa och Öhlins Smart EC 2.0 elektroniskt justerbara semi-aktiva fjädring (som du kan justera även under körning).

Framtill hittar vi en ny kåpa med en rund strålkastare med DRL (som precis som övrig belysning är av LED-modell). Här finner vi även den elektroniskt justerbara 43mm Öhlins-framgaffeln och en 5tums TFT-färgskärm (My Triumph och Bluetooth). 

Körställningen har blivit lite sportigare, med ett clip-on-styre som sitter 135mm lägre och 50mm längre fram än hos RS-modellen. Samtidigt har fotpinnarna flyttats upp en aning. Sadelhöjden är 830 mm. Fjädringsvägen såväl fram som bak är 120mm. 

Dubbla radiellt monterade Brembo Stylema Monobloc bromsok hejdar fram, tillsammans med 320mm bromsskivor. Kurv-ABS sitter på plats, liksom antispinn och ”Front Wheel Lift Control” och ”Keyless” tändning. Bak sitter tvåkolvsok och en 220mm bromsskiva. Fem körlägen finns, inklusive banläge.

Den trecylindriga motorn toppar med 180hk vid 10750varv/minut och 125Nm vridmoment vid 9000 varv/minut. Här finner vi även en slip&assist-koppling och en sex-stegad växellåda med quickshifter (kopplingsfria växlingar upp och ner). Variabel växellägesgivare ska ge optimerade växlingar.