Zero Motorcycles introducerar eldrivna adventure-modellen DSR/X.

DSR/X:s Z-Force 75-10X direktdrivna motor är speciellt anpassad för de påfrestningar som det kan innebära under körning i tuff terräng. Z-Force 75-10X uppges leverera 225 Nm vridmoment och 100 hk omedelbar kraft och en angiven topphastighet på 180 km/h. 

DSR/X kommer med ett batteri på 17,3 kWh, där DSR/X-förarna dessutom kan utöka räckvidden ännu mer till en laddningskapacitet på 21 kWh med den valfria Power Tank-uppgraderingen. Räckvidden vid stadskörning anges till 290 km, och motorväg (90km/h) till 172 km.

Med DSR/X introducerar Zero företagets första motorcykel med ett länkat bromssystem. Styrd av integrerade Bosch Advanced Stability Control System, aktiveras det omedelbart när den känner av förlust av grepp eller däckspinn. Systemet uppges omedelbart applicera rätt mängd bromskraft på de främre och bakre bromsarna samtidigt.

Vehicle Hold-bromsningen aktiveras när du stannar i en brant sluttning genom att klämma ner bromsspaken hela vägen och släppa den, och fungerar som en tillfällig parkeringsbroms. När föraren därefter ger på gasen lättar systemet automatiskt på bromskraften vilket underlättar mjuk start i branta sluttningar. Dessutom avbryter Bosch Vehicle Hold Braking automatiskt och släpper bromstrycket efter en minut.

Zero har samarbetat med Gates Carbon Belt Drive, för att utveckla ett helt nytt drivremsystem för DSR/X. Remmen uppges vara bredare och starkare än någonsin tidigare. Dessutom är remdrivsystemet för DSR/X är designat med större remhjul för att minska böjvinklar. Denna kombination ska ge ett hållbarare drivsystem som är mindre känsligt för de påfrestningar som terrängkörning kan innebära.

Fjäderförspänningen hos bakre stötdämparen är. Vidare kommer DSR/X med Boschs stabilitetskontroll (MSC) som tillför ytterligare säkerhet och kontroll.

DSR/X kan också använda nya Cypher III+-funktioner som snabbare laddning, mer batterikapacitet, sväng-för-sväng-navigering och parkeringsläge.