KTM har presenterat nya KTM 890 SMT. Under veckan kommer Mikael Samuelsson från Fastbikes.se att provköra nyheten på italienska Sardinien. 

Hjärtat hos nya KTM 890 SMT är en 889cm3 LC8c parallelltwin, den senaste versionen av KTM LC8c. Det är en motor som kännetecknades av 20 % mer roterande massa jämfört med den ursprungliga parallelltwinnen hos KTM 790, där den extra massan lär öka kurvstabiliteten och viktcentraliseringen utan att påverka smidigheten. 890cm3-motorn, med dess dubbla 46 mm Dell'Orto-spjällshus, uppges erbjuda 105 hästkrafter som bäst vid 8 000 varv per minut, och maximalt 100 Nm vridmoment vid 6 500 varv per minut.

KTM tog de bästa komponenterna från KTM 890 ADVENTURE R-plattformen för att skapa denna nya Supermoto Sports Tourer.

Men den stora frågan för många är kanske huruvida KTM 890 SMT är mer Supermoto eller mer Adventure-orienterad?

Enligt KTM är svaret solklart: Supermoto. Den sportiga känslan av kontakt, kontroll och prestanda har varit de främsta målen för KTM 890 SMT, samtidigt ska SMT erbjuder komfort och andra touring-egenskaper från Adventure-maskinerna. 

Modellen kommer med ett chassi som är anpassat för denna Supermoto-tourer, som är skapt för att erbjuda en mix av brutal aggression och avkopplande cruising med en sportigare känsla. Ram, motor, hjul, WP APEX-fjädring, allt är anpassat för optimal prestanda. För säkerhets skulle finns Cornering MTC (kurv-antispinn), Bosch 9.3 MP med Kurv-ABS and SUPERMOTO ABS. 

WP APEX-stötdämparen (med 180 mm fjädringsväg med justering för returdämpning och handvred för fjäderförspänningen) är vinklad mer framåt för en lägre, "squat"-känsla och en sitthöjd på 860mm. Framgaffeln (43mm APEX) har precis som stötdämparen 180mm fjädringsväg, och kommer med justering av kompressions- och returdämpning.

Det breda styret har sex olika grundlägen (+-30 mm) och på plats sitter även en styrdämpare.

På plats sitter även en 5-tums TFT-instrumentering, liksom 17-tumshjul klädda med Michelin PowerGP-däck. Som tillval finns bland annat QUICKSHIFTER+ och Cruise Control.

Bensintanken uppges rymma 15,8 liter. De tre vanliga körlägena (RAIN, STREET, SPORT) kan utökas med en valfri TRACK Mode-inställning som tillåter dig som förare att växla mellan 10 olika inställningar för gasreglering och Traction Control.

Varför skulle jag köpa en KTM 890 SMT i stället för en KTM 890 DUKE eller KTM 890 ADVENTURE R? Det enkla svaret är - för att du kanske vill ha egenskaperna hos KTM 890 DUKE men med en del av bekvämligheten och touringegenskaperna hos KTM 890 ADVENTURE R. Efter provkörningen kommer vi veta mer…

Reportaget från provkörningen kommer att publiceras i dess helhet här på Fastbikes.se inom kort.