2013 års KX250F har fått en hel rad förbättringar. Bl a 2:a generationens framgaffel med separerad funktion, en starkare motor och justerbar FI-mappning som standard. Den nya KX450F behöver ingen närmre presentation. För att hålla 2013 års KX450F på toppen av sin klass har motorcykeln fått viktiga förbättringar.

KX250F
00-2013-kawasaki-KX250F-right-side-view

Med en stamtavla full av racingchampions är KX250F ett kraftfullt vapen i händerna på tävlingsåkare på mellannivå. I USA har den nuvarande KX250F visat sin kapacitet gång på gång - förra året genom att vinna AMA SX Lites West, liksom att knipa 1:a, 2:a och 3:e plats i AMA MX Lites Championship. I MXGP 2011 tog KX250F 2:a plats i märkesmästerskapet och 3:e plats i förarmästerskapet.

01-2013-kawasaki-KX250F-adjusters

Men nu är det 2012 och förväntningarna är ännu högre ställda när det gäller fler starka segrar i MX2-klassen.

02-2013-kawasaki-KX250F-engine

Viktiga förbättringar:

- Avancerad fjädringsteknik: SFF Typ 2 framgaffel med separerad funktion (Separate Function front Fork)

- förbättrad styvhet ska ge en jämnare känsla.

- större dämparkomponenter ska bidra till stadigare dämpning och förbättrade köregenskaper.

03-2013-kawasaki-KX250F-silencer

Typ 2-konstruktionen (inverted joint-rod comp) har en mer progressiv karaktär, som möjliggör stabilt motstånd mot att bottna, utan att kompromissa med köregenskaperna. Den nya inre konstruktionen är densamma som används av Kawasakis fabriksåkare i Team Monster Energy Pro Circuit!

04-2013-kawasaki-KX250F-left-side-view

- Enkel tuning med tre olika DFI-inställningar

Du kan välja mellan tre olika plug-in DFi-inställningar: standard, mjuk och hård, plus i stort sett obegränsad DFI-mappning med hjälp av tillbehöret KX FI Kalibrerings Kit.

- Dubbel bränsleinsprutning

Ska ge bättre prestanda genom hela registret, särskilt vid höga varv.

- Rakare insug uppges ge ännu mer kraft vid höga varv

Insuget har en brantare vinkel mot cylindern, så att luften får en rakare, mer direkt, väg in i förbränningskammaren. Tillsammans med ett förbättrat förbränningsförhållande och flera uppdateringar av motorn, uppges resultatet bli bättre prestanda vid höga varvtal.

- Mer slimmad ergonomi

Mer slimmad ram (4 mm), flackare tanksitslinje och en "sömlös" integrering av kaross och ram ska göra KX250F ännu smidigare att köra.

- Vågformade skivbromsar

De nya främre och bakre skivorna jobbar ihop med en ny huvudbromscylinder och nya bromsklossar – vilket ska ge bättre bromsförmåga och ökad kontroll.

- Uppdaterad fabriksstyling

Fabriksåkarinspirerad grafik, svarta alumite*fälgar, svart framgaffelskydd, blå alumite*finish där man justerar fjädringen och blå finish på delar av motorn ger KX250F ett utseende som matchar dess prestanda.

* Alumite: en anodoxidering för finishbehandling av aluminium, som resulterar i en färgad, korrosion- och reptålig ytbeläggning.


KX450F

KX450FDF 40001_A_OLRGB 

I USA har den dominerat motocross- och supercrossmästerskapen förra året genom att ta mästartiteln i både AMA Supercross och AMA Motocross. Även i år visade sig 2012 års KX450F vara oslagbar genom att ta ännu en AMA Supercross Championship-titel!

KX450FCF 40018_D1_LAUNCH20MODE20SWITCH_RGB

I MX1, halvvägs in i säsongen, slåss KX450F kontinuerligt om pallplatserna, bl a med en imponerande dubbelseger för Kawasaki, 1:a och 2:a i båda tävlingarna i Sevlievo, Bulgarien.

KX450FDF 40001_D2_RGB_FRONT20FORK20AIR20PRESSURE20MANAGEMENT20TOOL-1

2013 års KX450F har bl a fått den nya generationens pneumatisk framgaffel, som för första gången monterats på en serietillverkad crosshoj! Andra nyheter är en starkare motor och bättre ergonomi. Förbättringarna ska göra det lättare att köra på yttersta gränsen.

KX450FDF 40001_D5_RGB_ENGINE20COVER

Viktiga förbättringar:

- Avancerad fjädringsteknik med den nya generationens PSF framgaffel (Pneumatic Spring Fork)

Ny avancerad gaffeldesign med tryckluft istället för fjädrar.

KX450FDF 40001_L_OLRGB

PSF har flera fördelar:

• Motståndet mot att bottna ökar samtidigt som köregenskaperna förbättras:

o Vid kompression blir motkraften som skapas av tryckluft stabilare jämfört med en fjäder, och vid returdämpning skapad av luft, blir motståndet mindre än hos en fjäder.

o Bättre inställningsmöjligheter: Möjligheterna att justera fjädringen är mycket större jämfört med en AOS-fjädring.

o Steglös inställning: föraren kan välja andra inställningar än "standard" och "optional".

o Enkel justering med pump och adapter.

- Kraftfullare motor

Ökade prestanda genom hela registret (mer vrid, särskilt vid låg- och mellanvarv) tack vare förbättrad kolvtopp och uppdaterade ECU-inställningar.

- Launch Control

AMA Launch Control fabriksåkarsystem ska ge föraren en stor fördel med maximal kraft och acceleration vid starten.

- DFI-inställningar

Du kan välja mellan tre olika plug-in DFi-inställningar: standard, mjuk och hård, plus i stort sett obegränsad DFI-mappning med hjälp av tillbehöret KX FI Kalibrerings Kit.

- Justerbar ergonomi

Föraren kan finjustera körställningen genom att styret kan ställas in i fyra olika lägen och fotpinnarna i två.

- Uppdaterad Uni-Trak bakfjädring

- Slimmat, tävlingsvänligt förargränssnitt

- Vågformade skivbromsar

De nya skivorna jobbar ihop med en ny huvudbromscylinder och nya bromsklossar – resultatet lär vara bättre bromsförmåga och ökad kontroll.

- Fabriksstyling

Som matchande detaljer till den nya framskärmsdesignen och den vita bakskärmen, märks den fabriksåkarinspirerade grafiken, svarta alumite*fälgar, svart framgaffelskydd och blå alumite*finish på delar av motorn. Det ger KX450F ett utseende som matchar dess överlägsna prestanda.

* Alumite: en anodoxidering för finishbehandling av aluminium, som resulterar i en färgad, korrosion- och reptålig ytbeläggning.