Aprilia har uppdaterat nakenmodellen V4R inför 2014. Bland annat har V4- motorns effekt ökats till 170 hästkrafter, samtidigt som elektroniksystemet APRC har finjusterats för ytterligare finkänsla och bättre prestanda. Motorcykelns ABS-bromsar är nu justerbart i tre nivåer (sport, bana och regn) och kan även stängas av helt om så önskas.

För 2014 får V4R en vad Aprilia menar bättre stoppad sadel för ökad komfort, större 18,5-liters bränsletank för ökad räckvidd och ny, fullt justerbar, 43mm USD-framgaffel från Sachs.

Även APRC-systemet (Aprilia Performance Ride Control) har uppdaterats. Elektroniksystemet är integrerat med motorcykelns ABS, ride-by-wire gasreglage och programlägen för V4 motorns styrenhet. APRC-paketet inkluderar bland annat ett wheelie styrsystem (som kan förhindra ofrivilligt framhjulslyft vid kraftigt gaspådrag) och har en självkalibrerande funktion som automatiskt kompenserar för däckets omkrets, vilket gör att föraren kan välja från ett utbud av däck som finns för Tuono. Motorcykelns 8-nivåers antispinnsystem har också vidareutvecklats och kan justeras i farten.

ApriliaTuonoV4R-2014-1

Bromsverkan på 2014 års Tuono, som uppges väga 185 kilo torr, uppges ha förbättrats, där motorcykeln fått radiellt monterade Brembo monoblock bromsok och dubbla 320mm bromsskivor fram. Samtidigt har den 65-graders 1,000-kubiks V4:an pumpats upp en aning och nu sägs producera 170 hästkrafter vid 11.500 varv och erbjuda 111.5 Newtonmeter vridmoment som bäst vid 9.500 varv. Tillsammans med reviderade utväxlingar (lägre utväxling för de tre första växlarna), vilket sägs öka accelerationen väsentligt.

En häftig nakenmodell verkar onekligen ha blivit potentare än någonsin....