Tre decennier efter Supermono 550 presenterar Ducati Superquadro Mono, en encylindrig motor med minst sagt imponerande prestanda.

Inspirationen till denna encylindriga fyrtaktare kommer från Panigale 1299-motorn, en 1285 cm3 Superquadro. Några av de anmärkningsvärda funktionerna som överförts från Panigale-motorn inkluderar kolven med en diameter på 116 mm, formen på förbränningskammaren, 46,8 mm insugsventilerna av titan, 38,2 mm stålavgasventiler och Desmodromic-systemet.

img 8845 1 scaled

"Superquadro" syftar på förhållandet mellan borrning och slag, som ska möjliggöra höga varvtal som är vanligt förekommande hos racemotorer. Hos Superquadro Mono är detta förhållande 1,86, möjliggjort av ett kort slag på bara 62,4 mm. Generösa ventildiametrar ska förbättra prestandan, vilket inte skulle vara möjligt utan Desmodromic-systemet. Denna teknik, som också används i Ducatis MotoGP-hojar, förbättrar prestandan och möjliggör extremt höga motorvarvtal.

img 8842 1 683x1024 2

Denna högpresterande motor levererar imponerande 77,5 hk vid 9 750 varv/minut med rödstrecket vid 10 250 varv/minut. Maximalt vridmomentet uppges vara 62,8 Nm vid 8 000 varv/minut. Med det specialutvecklade Termignoni-avgassystemet i racingkonfiguration ökar toppeffekten till 84,5 hk vid 9 500 varv/minut.

img 8844 1 683x1024

116 mm kolven är designad enligt "box in box"-principen, liknande kolvarna hos Panigale V4 R. Denna design syftar till att minimera friktionen. DLC-beläggningen (Diamond Like Carbon), både hos kolvbulten och vipparmarna i Desmodromic-systemet, uppges minska friktionen och öka hållbarheten.

Bränsletillförsel sker via ett 62 mm spjällhus. Ride-by-wire-systemet erbjuder tre olika effektlägen.