Regeringen har överlämnat propositionen "Infrastrukturavgifter på väg och elektroniska vägtullssystem" till riksdagen. Lagförslaget innebär att de sista pusselbitarna läggs på plats för att avgifter ska kunna tas ut på de nya broarna i Motala och Sundsvall, och andra framtida vägbyggen.

Sedan tidigare tas det ut avgifter för fordon, i vissa fall inte för motorcyklar, som passar över öresunds- och svinesundsbron och de så kallade trängselskattens tullar vid infarterna till centrala Stockholm och Göteborg betala en särskild avgift (motorcyklar är undantagna från trängselskatt i dagsläget). Nu vill regeringen att fler vägar ska avgift-beläggas.
Broarna i Motala och Sundsvall finansieras delvis med lån, i enlighet med riksdagens godkännande. En förutsättning för riksdagens godkännande av lånefinansieringen var att kapitalkostnaderna för lånen finansieras med avgifter.

I propositionen föreslås två nya lagar - en om infrastrukturavgifter på väg och en om elektroniska vägtullssystem - samt följdändringar i ett antal befintliga lagar. Lagförslaget innebär att vi får en enhetlig nationell lagstiftning för hur avgifter kan användas för att finansiera väginvesteringar.

- Genom finansiering med avgifter har vi kunnat bygga infrastruktur som är viktig för att öka förutsättningarna för fler jobb och bättre arbetspendling, kommenterar infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd propositionen.