Under årets allmänna motionstid har Riksdagens ledamöter lämnat in 3548 motioner. Av dessa handlar ett antal om saker som rör oss trafikanter, och motorcyklister i synnerhet.

Medan någon vill att polisen ska få rätten att beslagta och förstöra fordon, vill andra, i vanlig ordning, ett antal att motorcyklar ska förses med främre registreringsskylt samtidigt som så kallat ägaransvar införs. Detta trots att motorcyklister som registreras för fortkörning av så kallade ATK-kameror har utgjort cirka 4 procent av det totala antalet registreringar under de senaste åren.

I högen av inlämnade motioner finns bland annat ett antal som rör körkortsutbildning i skolan. Något som ska minska risken för att just detta blir en "klassfråga".

(m) Halvera momsen på körlektioner: www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/_H102Sk317/

(m) Körkort ökar möjligheten till arbete: www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/_H102Ub262/?text=true

(s): Körkortsutbildning i skolan. www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/_H102Ub581/?text=true

(kd) Körkortsprovets giltighetstid www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/_H102T529/?text=true

(fp) Förarbevis för moped klass II: www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/_H102T393/?text=true

Johnny Skalin (SD) tycker att man ska utdöma mycket höga bötesbelopp samt att låta polisen beslagta och med vissa restriktioner (tillsammans med den lagförde) fatta beslut om att förstöra ett fordon vars ägare framfört fordonet utan körkort och trafikförsäkring.

Anna Wallén (S) vill att motorcyklar ska få registreringsskylt fram och att ägaransvar för fortkörningsböter ska införas. I sin motion skriver hon:

"En av de vanligaste orsakerna till trafikolyckor är att föraren håller för hög hastighet. Därför är kontrollen av efterlevnaden viktig och en uppgift som polisen prioriterar. När det gäller biltrafik fungerar detta relativt väl. Däremot finns det problem med motorcyklister som kör för fort. Av säkerhetsskäl kan polisen inte ta upp jakten på de förare som inte följer uppmaningen att stanna. Det vet många förare om och kan därmed riskfritt öka hastigheten ytterligare för att köra ifrån polisen. Då föraren bär hjälm och ofta visir är det näst intill omöjligt att i efterhand identifiera en fortkörare, även i de fall man har registreringsnummer på motorcykeln.


I dag har den som äger fordonet inget ansvar för hur detta framförs och inte heller skyldighet att uppge vem som körde fordonet vid fortkörningstillfället (i de flesta fall förmodligen ägaren själv).


Det är inte acceptabelt att det ska vara så svårt att beivra fortkörningsbrott och andra trafikförseelser med motorcykel. Därför menar jag att ägarens ansvar för hur fordonet används måste utvidgas."

Även sossarna Susanne Eberstein och Jasenko Omanovic anser att motorcyklar bör förses med främre registreringsskylt:

"Det finns omkring 300 000 motorcyklar i Sverige, som är ute i trafiken främst under sommartid. Många motorcyklister är utsatta för olyckor. Enligt Transportstyrelsen omkom 37 motorcyklister år 2010, 46 år 2011 och 31 år 2012 och därutöver skadas många gånger fler varje år. Anledningen till olyckorna är att många kör i mycket höga hastigheter. Vid dödsolyckor har mer än var tredje kört drygt 30 kilometer i timmen över gällande hastighetsgräns.

De vanligaste olyckorna är singelolyckor eller krock med en vänstersvängande bil, eftersom bilförare har svårt att hinna upptäcka en motorcyklist som kommer i extrem hastighet. För att kunna förebygga olyckor har polisen därför bestämt att skärpa övervakningen av motorcykeltrafiken. Det är framför allt de som kör i mycket höga hastigheter som kommer på olika sätt att bevakas.

Ett problem i sammanhanget är att motorcyklar saknar registreringsskyltar fram, vilket omöjliggör identifiering av motorcykel för hastighetskameror. Det går inte heller att identifiera föraren, då man kan gömma sig bakom visiret i hjälmen. För att minska antalet motorcykelolyckor på våra vägar är det angeläget att dämpa hastigheterna. Att motorcyklar ska ha registreringsskylt fram och att motorcykelns ägare blir ansvarig för hastighetsöverträdelsen – något som tillämpas i flera europeiska länder – skulle därför kunna förbättra trafiksäkerheten."

Samtidigt har Socialdemokrafterna i Trafikutskottet lämnat in en motion som rör motorcyklar och motorcyklister på många olika sätt: LÄNK TILL MOTIONEN

LÄNK TILL SVERIGES RIKSDAGS WEBBSIDA FÖR MOTIONER