Den nuvarande klimatpolitiken antogs av riksdagen i juni 2009. Riksdagen beslutade då bland annat att Sverige år 2030 ska ha en fordonsflotta som är oberoende av fossil energi. För att nå dit menar Konjunkturinstitutet att bensinpriset måste höjas med 30 kronor per liter.

För transportsektorn har regeringen en vision för 2030: "Politiken fokuseras på att stegvis öka energieffektiviteten i transportsystemet, bryta fossilberoendet och minska klimatpåverkan. Svensk industri kan vara världsledande i omställningen, bland annat genom utveckling av hybridfordon, elbilar och biodrivmedel. År 2030 bör Sverige ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen". Vad oberoende innebär i termer av utsläppsminskningar är otydligt och har bland annat diskuterats ingående inom den statliga utredningen Fossiloberoende fordonsflotta. Trafikverket gör tolkningen att trafikens utsläpp ska minska med 80 procent till 2030 jämfört med 2004.

För att uppnå målet måste koldioxidskatten på bensin höjas med 900 procent, vilket skulle ge ett literpris på ungefär 42 kronor. Det hävdar Konjunkturinstitutet i sin färska rapport.