Dunlop har tillkännagivit att de ska lansera ett fjärde nytt däck i sin hypersportportfölj under mars månad 2018. Dunlop SportSmart TT har tagits fram för att uppfylla behoven från förare med de allra senaste sportmotorcyklarna och högpresterande nakenmodeller, som vill använda samma däck på både bana och på landsväg.

Namnet SportSmart TT kommer från Dunlops vägfokuserade SportSmart-utbud och lägger till bokstäverna TT, som står för ”Track Technology”. Lanseringen av SportSmart TT markerar Dunlops återkomst till ett marknadssegment där de senast tävlade med det välkända Qualifier RR för över ett decennium sedan.

SportSmart TT är det fjärde nya hypersportdäcket som lanseras av Dunlop under det senaste året och slutför Dunlops strategi, som tillkännagavs förra året, att ta sig an segmentet på ett nytt sätt genom att omdefiniera sitt utbud runt målet ”ett däck för varje förare”.

Dunlops hypersportutbud:

Professionella förare - D213 GP Pro – lanserades sommaren 2017

Erfarna banförare – GP Racer D212 – lanserades januari 2017

Erfarna banförare med väganvändning: SportSmart TT – lanseras mars 2018

Gatförare med sporadisk bananvändning – SportSmart2 Max – lanserades mars 2017

”Ingen annan däcktillverkare har helt bytt ut alla däck i sin hypersportportfölj under det senaste året. Vi har det nyaste och mest innovativa utbudet på marknaden efter ett intensivt år av lanseringar. Det visar Dunlops fokus på att utveckla ny teknologi som gynnar alla typer av hypersportförare och visar att vi är tillräckligt smidiga i att överföra våra tävlingsvinnande lärdomar till vårt utbud snabbt och effektivt”, kommenterar Andy Marfleet, marknadschef för Dunlop Motorcycle Europe.

Om det senaste året har varit intensivt för Dunlop när det gäller att lansera nya produkter, har det också visat sig vara 12 mycket produktiva månader på racingbanorna. Förutom att både Ian Hutchinson och Michael Dunlop valde Dunlop-däck när de vann Isle of Man TT Superbike- och Senior-loppen, valdes de också av GMT94 för att vinna FIM Endurance World Championship, inklusive 24-timmarsloppen Bol d’Or och Le Mans. I de tävlingarna utvecklade Dunlop en ny motorsportpolymer för optimalt grepp och livslängd.

Nya Dunlop SportSmart TT använder en racinggummiblandning som har Dunlop menar ska ge konsekvent prestanda och ett mångsidigt användningsområde – av största vikt för kombinerad väg- och bananvändning. För att optimera kontaktytan använder Dunlop en utveckling av sin innovativa NTEC-teknologi på SportSmart TT. Den nya NTEC RT-teknologin ska göra det möjligt att anpassa bakdäckens lufttryck för att optimera kontaktytan på racingbanan. Det gör att förarna kan använda tillverkarnas standardtryck på gatan, men öka kontaktytan med upp till 24 procent när de kör på bana.

”Dessa båda teknologier är nyckeln till SportSmart TT:s prestanda. När däcket lanseras fullt ut i mars 2018 kommer vi att avslöja ytterligare två teknologier. Kombinationen av de fyra innovationerna har lett till ett däck som skapar en egen nisch i Dunlops hypersportportfölj. Med fyra nya däck inom hypersportsegmentet har vi nu ett däck för varje typ av förare, både på gatan och på racingbanan”, tillägger Marfleet.