Schweiziska byggfirman GS Mashin har levererat en helt originell tolkning av Yamaha XV950. Resultatet, XV950 "ULTRA" är en total omvandling av den populära glidaren.

Företaget grundades för tre år sedan av "Niners"-medlemmen Tom Mosimann, som sedans dess sett till att GS Mashin står för äkta hantverk med iögonfallande nya designidéer. Med utgångspunkt från ett litet garage i Bern, jobbar Tom för att leverera motorcyklar som verkligen har en helt  egen stil och med stora funktionella och tekniska krav, det vill säga att allt han bygger är helt trafiksäkert och inte enbart ögongodis.

2016 YAM_XV950UL_004

XV950 "ULTRA" är inget undantag. Modellen ser radikalt annorlunda ut än standard XV950, men följer ”Yard Built”-konceptet vilket betyder att ingen styckning eller svetsning av ramen behövts för att förverkliga konceptet. Inspirerad av gotisk arkitektur arbetade Tom för att skapa en låg, racestukad maskin med stora smala hjul och clip-ons, och med en lack som sticker ut.

XV950 "ULTRA"-kåpan är handgjord av 1,5 mm stålplåt där fästen skurits ut från ett rör i rostfritt stål. En liten Bates strålkastare sitter inuti kåpan med två Highsider blinkers. Den anpassade Bränsletanken är också handtillverkad av 1,5 mm plåt. Den nedre delen är skuren från den ursprungliga XV950-bränsletanken. En av detaljer som kanske sticker ut lite extra är prototyp-stötdämparen bak från K-Tech, baserade på deras Bullit-enhet.

2016 YAM_XV950UL_005

Den handgjorda bakdelen av stål sveper runt en Shin Yo bakljusenhet och sadeln är en handgjord affär av läder från Jose Rey Saddlery. Den vackra övre gaffelkronan av aluminium har bearbetas av Asic Robotics. Hjulen är också rena rama konstverket, där originalnaven användes och sedan kompletterades med 18-tums bak och 21-tums framfälgar och nya ekrar, och bromsarna är med ABS.