På nyårsdagen går starten i det ultrahäftiga Dakarrallyt i Buenos Aires, Argentina. Nu är det dags för Ronnie Bodinger att debutera i rallyt. Fastbikes.se har tagit Ronnie på pulsen inför starten, några dagar innan avfärd till det stora äventyret.

 

Ronnie Bodinger är till vardags kostymklädd IT-chef på Avanza bank, som just i dagarna blev utsedda till Årets Bank av tidningen Privata Affärer och deras läsare.

-Ibland händer det att jag direkt till crossbanan från jobbet iklädd kostym, och då är det en och annan som brukar dra på smilbanden när jag byter om till crosskläderna, förklarar Ronnie.

fb_IMG_0651_2

Under tiden hos Avanza bank har Ronnie bland annat gjort sig känd för kostnadseffektiva IT-lösningar och spektakulära sätt att göra sig av med gamla datorer, såsom att exempelvis att skrota en gammal server (som kostade 5,5 miljoner i slutet av 90-talet) genom att helt enkelt ”tappa” den i marken från en helikopter…

Ronnie bor ute på Ingarö med sin sambo Kerstin och sina döttrar Emma (6 år) och Sofia (8 år), och han sticker inte under stol med att han är en kär familjefar som snarare är en mjukis som kan gråta en skvätt, än en hårdnackad tuffing.

På frågan om vad hans främsta styrka är, som han kommer ha särskild nytta av i Dakar-rallyt förklarar Ronnie att han är oerhört envis.

-Att ge upp finns inte för mig. Målsättningen är att komma i mål i Dakarrallyt, förklarar Ronnie.

fb_DSCF0420_2

Inför Dakarrallyt har Ronnie förberett sig genom att köra ett antal Tuaregrallyn, otaliga roadbookvändor såsom 100% Offroad (som arrangeras årligen av Svenska Offroad Entusiasterna) och liknande och Novemberkåsor. Målsättningen har varit att komma i mål i Novemberkåsan, och så länge han inte uppfyller denna målsättning ”straffar” han sig själv med att köra Vasaloppet på skidor. Under årets Novemberkåsa drabbades Ronnie av en elak feber under första nattsträckan, och valde att bryta.

Ronnie berättar om en uppväxt i värmländska Storfors som var starkt präglad av motorsport, med en bror som körde rally och en far som ägde en bensinmack. 1994 flyttade Ronnie till Stockholm för att börja plugga på Kungliga Tekniska Högskolan, KTH.

-Jag misstänker att det inte är så vanligt med personer som både mekar med motorer, jackar mopedkolvar, och samtidigt ägnar stor tid åt datorprogrammering, kommenterar Ronnie.

fb_IMG_0576

Efter att ha renoverat och mekat med mängder av motorer, både till bilar, mopeder och motorcyklar, under årens lopp, har Ronnie god koll på det mekaniska, något som kan komma till väl pass under Dakarrallyt.

-Jag är mest rädd för att drabbas av ett allvarligt motorhaveri i ett tidigt skede av rallyt, förklarar Ronnie.

Ronnie ingår i Team Scandinavia tillsammans med Thomas Berglund och Pål-Anders Ullevålseter. Precis som Thomas Berglund kör Ronnie en FE450 Husaberg RR Dakar edition, och med sig i servicebilen finns ytterligare en FE450 som reservdelsmaskin.

fb_IMG_0505

Förutom stor hjälp från Husaberg och Karlströms Motor i Sala har Ronnie bekostat det mesta på egen hand. Och bortsett från motorcykelkostnaden så har det kostat honom mellan 250-500.000 kronor (Ronnie är lite oklar över den exakta kostnaden i dagsläget), i form av startavgifter, resor, servicekostnader och diverse annat smått och gott…

På annandag jul har Ronnie för avsikt att flyga till Buenos Aires tillsammans med stora delar av de tävlande i 2011 års Dakarrally. Det är nu den stora utmaningen börjar, och på hemmafronten har han förberett familjen så gott det går. Bland annat har han preparerat familjens Ipad med filminspelningar där han läser sagor. Dessutom är paketinslagningen hektiskt värre i år, då Ronnies döttrar kommer att få varsitt litet paket varje dag under tiden då Ronnie är bortrest, vilket betyder 48 paket.

 

fb_DSC_0066

 

Efter att personligen ha träffat Ronnie vid ett antal tillfällen så vet jag att det är en positiv och trevlig person som har förmågan att pressa sina gränser långt utöver vad som kan verka hälsosamt… I Somras blev jag bland annat vittne till hur han tog ut sig i Erzberg Red Bull Hare Scramble så till den milda grad att han låg på marken och såg ut att vara medvetslös en stund, och jag var uppriktigt rädd att han skulle behöva uppsköa sjukhus akut. Men det visade sig senare bara vara "fullt normalt"...

Givetvis kommer Fastbikes.se följa Ronnies framfart i Dakarrallyt (dagliga rapporter via satellittelefon) med stort intresse, och nu återstår bara att att önska stort lycka till!

 

 

MER OM RONNIE BODINGER HÄR