Inför säsongen 2022 har Triumph lanserat en helt ny fem modeller stor Tiger 1200-familj, uppdelade på tre GT-versioner och två Rally-versioner. I det här fallet har Fastbikes.se provkört Rally Pro och Rally Explorer. 

Innan vi går in mer i detalj på just Rally-versionerna av nya Tiger 1200 så kör vi en övergripande genomgång av vad som är nytt för Tiger 1200-modellerna 2022, och listan på nyheter är lång, mycket lång.

 

Nya Tiger 1200-serien kommer med ett distinkt nytt utseende, med en mer upprätt, ”stoltare” hållning som förstärks av de nya slimmade kåporna, stilrena moderna linjer som ger en visuellt tydligt lättare front. Och nya Tiger 1200 ser inte bara lättare ut. Enligt Triumph har modellen bantats på över 25 kilogram, i jämförelse med föregångaren. 25 kilo är inte en liten bantning, och tillsammans med en toppeffekt som ökat med 9 hästkrafter och 8Nm mer vridmoment, är skillnaden slående.

Den nya generationen har också en mycket smalare midja och mer kompakt design, vilket inte bara gör det lättare att nå marken med fötterna, utan också gör det lättare att skifta körställning, inte minst från sittande till stående, medan du kör. 

Vi är olika, och smaken är som baken. Det är därför Triumph erbjuder fem olika Tiger 1200-modeller där respektive Tiger 1200-modell nu är bättre anpassad för att bäst passa den typ av hojåkning som en specifik förare föredrar, där GT är bäst lämpad för den som lägger fokus på landsvägskörning medan Rally-maskinerna är det givna valet för förare som föredrar att utforska världen på löst underlag. 

 

Triumph Tiger 1200 GT Pro

 

Den nya landsvägsfokuserade GT och dess syskonmodell GT Pro kommer med gjutna aluminiumhjul, 19" fram och 18" bak, plus Showa semi-aktiv fjädring (200mm fjädringsväg), optimerad för att leverera bästa förutsättningar för landsvägsfokuserade motorcykeläventyr. 

Nya Tiger 1200 Rally Pro kommer med trådekrade, slanglösa hjul, 21" fram och 18" bak, plus den nya semi-aktiva Showa-fjädringen med ännu längre fjädringsväg (220mm), grundinställd för att leverera fjädringsegenskaper optimerade för offroadbruk, med fokus på grusvägskörning, men samtidigt fungera klanderfritt även på landsväg.

 

Metzeler Tourance-däcken sitter standardmonterade på alla GT-modeller, medan Rally-modellerna kommer med Metzeler Karoo Street-däck. För seriöst grussmisk rekommenderar handboken grovnabbade Michelin Anakee Wild, vilket var däcken som den Tiger 1200 Rally Pro jag provkörde var kittad med, medan Explorer-versionen var skodd med Metzeler Karoo Street.

Triumph kompletterar den nya fem modeller stora Tiger-familjen med nya Rally Explorer och GT Explorer – båda med 30 liters bensintank och nya Triumph Blind Spot Radar-systemet (som håller koll på döda vinkeln) som standard.

 

Den nya trecylindriga T-plane-motorn är designad för att erbjuda det bästa av två världar, med gott om twin-vridmoment på låga varvtal, perfekt vid offroadkörning, kombinerat med prestandafördelarna hos en trippel högre upp i registret, vilket gör Tiger 1200 ännu bättre lämpad för landsvägskörning, där många Tiger-förare tillbringar större delen av sin tid.  Tekniskt sett ger T-plane-veven den nya Tiger 1200-motorns tändpulser vid 180, 270 och 270 grader, vilket resulterar i ett kort mellanrum och två långa luckor mellan tändpulserna, vilket ger förbättrad karaktär och vridmoment på låga varvtal.

Den nya 1160cm3-motorn tar ett rejält kliv upp vad gäller prestanda med 150 hk toppeffekt vid 9 000 varv/minut, 9 hk mer än motorn hos föregående generation. Vridmomentet är också betydligt högre än tidigare, med 130 Nm vridmoment vid 7 000 varv/minut, 8 Nm mer än tidigare.

 

Den nya lätta kardandrivningen ger bland annat fördelar i form av minimalt underhållsbehov. 

Jämfört med föregående generations motor är allt nytt, ny vev, topplock, växellåda och koppling, och en helt ny kardandrivning. Sammantaget har varje enskild komponent utformats för att vara betydligt lättare och mer kompakt än tidigare. Lägg där till den nya lättviktsljuddämparen, som bidrar till en ny distinkt trippel-avgasläte. 

Tiger 1200 har ett helt nytt lättare chassi, helt nya komponenter och helt ny förarergonomi. Efter en omfattande viktoptimering uppger Triumph att den nya generationen är över 25 kg lättare än tidigare, dessutom med bättre viktoptimering och lägre tyngdpunkt.

 

 

Brembo Stylema-bromsar är monterade på samtliga Tiger 1200-modeller, där bromskraften från Brembo-bromsoken hanteras av kurv-ABS-systemet, som är standard på alla nya modeller, tillsammans med IMU-enheten (Inertial Measurement Unit), som kontinuerligt håller koll på motorcykelns rörelse i flera olika riktningar (pitch, girning, roll, vertikal acceleration, lateral acceleration, longitudinal acceleration) för att alltid leverera den optimala ABS-nivån.  

Magura HC-1 kopplings- och bromsgrepp, justerbara för bästa personlig anpassning, bidrar till en progressiv känsla och förbättrar förarens komfort och kontroll.

Tigers nya ram, som lära vara 5,4 kg lättare än den tidigare motsvarigheten, bidrar avsevärt till viktminskningen och smidigare hantering. Den har en påbultad bakram i aluminium, och påbultade hållare för passagerarfotpinnar.

Ytterligare viktbesparingar kommer från den nya bensintanken av aluminium och den helt nya svingarmen, som uppges vara 1,36 kg lättare och starkare än den tidigare enkelsidiga versionen och rymmer en mindre och lättare kardanaxel.

För att underlätta körningen vid låga hastigheter, samt bidra till förbättrad komfort och hantering, kommer alla nya 1200-modeller med ny sadel- och tank-ergonomi, där sadeln har slimmats framtill, där den möter tanken. Den integrerade lätt justerbara tvåläges sadelmekanismen gör det möjligt att ändra sadelhöjden med 20 mm.

GT, GT Pro och GT Explorer erbjuder – 850 mm/870 mm, medan sadelhöjden hos Rally Pro och Rally Explorer är 875 mm/895 mm. I tillbehörsutbudet finns även ett alternativ för dig som vill sänka sadelhöjden med ytterligare 20 mm.

 

En ytterligare förbättring av komforten tillhandahålls av den nya lätt justerbara kåpglaset, vars läge enkelt justeras, även under körning, plus nya ”vingar” som avleder vinden från både föraren och passageraren. 

Styrets position har optimerats för att passa respektive modell i Tiger 1200-serien, för optimal smidighet och förarkomfort. Styret är dessutom 20 mm bredare än föregående generation för förbättrad kontroll. Hos GT Explorer och Rally Explorer är styret placerat 16 mm högre än hos de övriga Tiger 1200-modellerna, för att leverera en ännu mer avslappnad körposition. Fotpinnarnas position har också förfinats för att ge optimal förarkomfort och kontroll. 

Alla modeller inom Tiger 1200-familjen kommer med handtagsskydd som standard. Hos GT Pro och GT Explorer är även en mindre hasplåt av aluminium standard, medan en mer heltäckande hasplåt av aluminium sitter standardmonterad på Rally Pro och Rally Explorer. Ytterligare skydd ges hos GT Explorer och båda Rally-varianterna i form av motorskyddsbågar, där Rally Explorer också levereras med bensintanks-skyddsbågar. Dessa artiklar kan även läggas till som tillbehör till modellerna där det inte är standard. 

Den nya Tiger 1200-generationen sätter en ny standard vad gäller teknik, med en mängd avancerade funktioner som är utformade för att förbättra körupplevelsen och leverera förbättrad säkerhet, komfort och kontroll.

 

Tiger 1200 Rally Explorer

 

GT Explorer och Rally Explorer levereras med det helt nya Triumph Blind Spot Radar-systemet, utvecklat i samarbete med Continental, som levererar två viktiga säkerhetsfunktioner. Blind Spot Assist använder en bakåtvänd radar för att meddela föraren (orange LED-lampa lyser i nederkant hos vänster respektive höger sidospegel) när ett annat fordon är i den så kallade döda vinkeln, och Lane Change Assist, som varnar om Tiger-föraren aktiverar blinkers för att byta körfält och ett annat fordon samtidigt närmar sig.

Optimerad kurv-antispinn levereras som standard på alla nya Tiger 1200-maskiner, som stöds av motorcykelns avancerade IMU-enhet för att leverera optimal antispinnfunktion i alla lägen.

 

All viktig information som du som förare kan tänkas behöva presenteras via den nya 7" TFT-instrumenteringen med ett helt nytt grafikpaket. My Triumph Connectivity System är också standard på alla modeller, vilket möjliggör telefonsamtal, turn-by-turn-navigering och GoPro-manövrering.

Beroende på modell finns det upp till 6 körlägen tillgängliga, som justerar gasrespons, ABS, antispinn och fjädringsinställningar för maximal körkontroll under alla körförhållanden. Off-Road Pro-körläget, exklusivt för modellerna Rally Pro och Rally Explorer, är Triumphs mest extrema off-road-inställning för häftigare äventyr, med ABS och antispinn avstängd och ett motorprogram för offroadbruk. Regnläget har skräddarsytts för att ge extra känslig antispinn-funktion och där motoreffekten är begränsat till 100hk för förbättrad säkerhet och kontroll när förhållandena äventyras.

Körlägen:

Tiger 1200 Rally Pro och Rally Explorer: Road, Rain, Sport, Rider (möjliggör personlig anpassning), Off-Road och Off-Road Pro

Tiger 1200 GT Pro och GT Explorer: Road, Rain, Sport, Rider (möjliggör personlig anpassning) och off-road 

Tiger 1200 GT: Rain, Road och Sport

 

Den nya LED-strålkastaren kommer med en distinkt ny DRL-lykta som ger ett distinkt ljus som syns bra i dagsljus. Ytterligare synlighet och belysning under kurvtagning tillhandahålls av de lutningskänsliga nya adaptiva kurvljusen, som kommer som standard på samtliga modeller utom Tiger 1200 GT.

 

Triumph Shift Assist är en standardfunktion på alla modeller, utom Tiger 1200 GT där den finns som tillbehörsuppgradering. Triumph Shift Assist möjliggör enkel upp- och nedväxling utan att behöva använda kopplingen. Hill Hold är standard på alla modeller utom Tiger 1200 GT. Hill Hold förhindrar att motorcykeln rullar bakåt vid start i en brant lutning och ansätter den bakre bromsen tills du gasar iväg.

För förbättrad körkomfort, i synnerhet under längre körsträckor, i alla väderförhållanden, har alla modeller utom Tiger 1200 GT eluppvärmda handtagsgrepp som standard, dessutom har GT Explorer och Rally Explorer även eluppvärmd förar- och passagerarsadel, och ett däcktrycksövervakningssystem (TPMS). För alla andra Tiger 1200-modeller kan eluppvärmda sadlar och TPMS läggas till som tillbehör.

 

Nya Tiger 1200-familjen kommer med en mängd funktioner som är utformade för att förbättra körupplevelsen ytterligare, inklusive intuitiva och lättillgängliga styrreglage med unik 5-vägs joystickstyrning, plus upplysta knappar, och förvaring under sadeln, där även ett USB-uttag finns. Justerbar elektronisk farthållare och centralstöd är också som standard på alla modeller utom Tiger GT.

Ett ord som bäst beskriver vad jag känner kring mycket hos nya Tiger 1200 är ”självklar”. Exempelvis känns den stående körställningen helt självklar för mig, där jag direkt får bra känsla och kontakt med motorcykeln, i synnerhet gå jag gasar fram på löst underlag med Rally Pro. 

 

Inget sticker ut, eller känns udda. Vidare är tillvänjningstiden för exempelvis bromsar, koppling, växellåda och att köra denna äventyrsmodell i stort sett noll. Jag bara startar motorn och gasar iväg, ut på grusvägarna och kör, och allt bara känns helt självklart, som om Triumph skräddarsytt Tiger 1200 Rally Pro för att passa perfekt för mig och min 183 centimeter långa kropp.

 

Det enda som jag inte lirar helt bra med är att ha sadeln i dess lägsta läge (det finns två lägen att välja mellan, med 20 mm skillnad), då sittande körställningen i det fallet blir allt för ihopkrupen.

 

Egentligen är det helt galet, att gasa fram på grusväg med en 150 hästkrafter stark motorcykel. Men det är inte så att jag klagar. Tvärtom så är det helt galet underbart. Och på något underligt vis så känns även detta helt självklart. För även om motorstyrkan räcker och blir över för en ohälsosamt snabb körning, så levereras kraften på ett så pass finavstämt vis att jag aldrig blir överraskad. 

 

Inte ens när vi kör in på en av alla områdets stigar, ja du läste rätt, tänk mellanting mellan vandrarstig och traktorstig, i kuperad bergsterräng, där underlaget stundtals är minst sagt snorhalt till följd av ihärdigt regnande, protesterar Tigern. Tvärtom blir jag imponerad över hur lättkörd och smidig den är, sina 249 kilogram (angiven fulltankad vikt) till trots.

 

Som jag varit inne på tidigare passar körställningen perfekt för mig, i synnerhet vid stående körning, där jag enkelt kan flytta runt och samtidigt får naturligt och bra stöd från bensintanken. Givetvis gäller det att hålla tungan rätt i mun, gasa och bromsa försiktigt på det hala underlaget, även om lättdoserade bromsar tillsammans med ABS- och antispinn-systemen hjälper till på ett fantastiskt bra vis med att hålla mig på hjulen, utan att påverka körglädjen negativt nämnvärt.  

När underlaget tillåter får jag även ett fint kvitto på att det finns gott om bromsverkan, något som jag senare även får möjlighet att utvärdera på landsväg, då bakom styret på Rally Explorer. I mångt och mycket är det små skillnader mellan Rally Pro och Rally Explorer på papperet. Men ute i verkligheten anser jag att det är betydligt större skillnad mellan dessa. Framför allt är det körergonomin, där den 30 liter stora bensintanken hos Rally Explorer visserligen ger betydligt större räckvidd mellan tankstoppen, i jämförelse med Rally Pro och dess 20-literstank.

För den som mestadels ska grusbusa, är det tveklöst Rally Pro som gäller, och om det nalkas lite mer långväga äventyr där du både vill utforska grusvägar och även avverka längre landsvägssträckor är Rally Explorer att föredra, inte minst för att den större tanken och aningen högre styre också ger lite bättre komfort. Och ute på landsvägen stortrivs den, inte minst på de minst sagt ringlande bergsvägarna. Dessutom tycker jag att den ser häftigare ut också, med sin större tank och dess rejäla skyddsbågar. 

Oavsett om det handlar om stenhård offroadkörning eller mer avkopplande landsvägskörning så levererar fjädringen på topp. Samtidigt som den är komfortabelt utan att upplevas som mjuk och gungig, är även den semi-aktiva fjädringen sportigt snabb på att anpassa sig efter olika körförhållanden. En smart och bra finess är att att fjäderförspänningen anpassar sig automatiskt efter hur mycket vikt som motorcykeln är lastad med, för att alltid vara optimalt grundinställd oavsett om du kör själv, med eller packning, eller med passagerare. En annan detalj som jag gillar skarpt är hur väl Triumph lyckats trolla bort all form av gungighet, trots 220 mm fjädringsväg, och ”nigningstendenser” vid häftig inbromsning.

 

Utöver det finns det inte mycket för mig att tillägga. Motorn går som en dröm. Chassit känns bergstadigt samtidigt som det svänger exakt och lätt. Jag störs inte av några vibrationer, kraft finns i överflöd, växlingarna går som smort, och förarergonomin är som skapt för mig. Kåpglasets enkla justering gör att jag faktiskt ändrar på dess läge flera gånger under körningen, lägre vid lite aktivare körning och högre för bättre komfort i högre fart ute på landsvägen. Och jag anser att kåpglaset faktiskt gör ett bra jobb med att styra undan fartvinden från överkroppen och till viss del även hjälmen, utan att jag upplever någon störande turbulens kring huvudet.

 

För att avsluta så upprepar jag vad jag redan nämnt flera gånger tidigare. Återigen är ordet självklart det som bäst sammanfattar min upplevelse efter att ha provkört Tiger 1200 Rally Pro och Rally Explorer. Allt känns självklart, naturligt, givet, helt enkelt så som jag tycker att det ska kännas. Och då menar jag allt, motor, bromsar, koppling, växellåda, körställning (inte minst stående). Dessutom känns även kardandrift helt självklart när det fungerar så pass bra som det gör i det fallet, utan hissningar eller störande klonk.

 

Det enda som jag måste klura lite på under körningen är alla knappar, för det finns gott om knappar, som styr allt från sadel- och handtagsvärme, till olika motorprogram och belysning med mera. När du väl funnit alla knappar, och klurat ut hur allt fungerar, så funkar det enkelt och smidigt, för att inte säga självklart. 

LÄNK: Mer om Triumph Tiger 1200