Första veckan i mars presenterade Husqvarna Motorcycles officiellt nya Norden 901 Expedition. Några dagar senare flög Johan Ahlberg söderut, och efter två dagars hårdnackat äventyr i Sydafrika kan vi nu presenterade den första provkörningen av den nya äventyrs-huskyn.

Vad är egentligen en expedition? Enligt det digitala uppslagsverket Wikipedia är det ”En organiserad, "avsänd" upptäckts- eller forskningsresa, även om forskningen inte behöver vara vetenskaplig utan lika gärna kan gälla en utforskning av naturen, kulturen eller den egna förmågan.”

 

Enligt Husqvarna Motorcycles betyder Expedition kort och gott den inre önskan att utforska mer… Att köra där få andra ha kört tidigare, men framför allt handlar det om att kunna inleda ditt livs motorcykeläventyr direkt från butiken, utan att du behöver extrautrusta motorcykeln med något. Exakt hur dina kommande motorcykeläventyr kommer att se ut, dina expeditioner, oavsett om det handlar om att utforska vårt vackra land eller dra jorden runt, är det bara du som styr över, men en sak är säker. Husqvarnas nya Norden 901 Expedition levererar på riktigt hög nivå.

I grund och botten är nya Norden 901 Expedition en uppgraderad Norden 901, Husqvarnas populära äventyrsmaskin som lanserades för lite mer än ett år sedan och redan har sålts i över 4500 exemplar. Expedition-versionen inkluderar i standardutförande, fullt justerbar fjädring med längre fjädringsväg, en upp-och-ner-vänd WP Xplor 48 mm framgaffel med 240mm fjädringsväg, i jämförelse med basmodellen som kommer med WP Apex 43 mm och 220mm fjädringsväg. 

Genom att använda en delad dämpningsfunktion hos framgaffelbenen kan kompressions- och returdämpningen justeras enkelt (utan verktyg) med hjälp av de lättåtkomliga justerings-vreden som återfinns uppe på gaffelrören. Dessa gör att föraren snabbt kan anpassa köregenskaperna efter sina egna preferenser och olika körförhållanden.

Även bak har fjädringen uppdaterats, med en WP Xplor PDS-enhet, snarare än Apex-stötdämparen som sitter standard hos basmodellen av Norden 901. Precis som fram är fjärdingsvägen 240mm. En styrdämpare sitter också på plats.

Markfrigången hos Norden 901 Expedition anges till 270mm, att jämföra med 252mm hos Norden 901. Samtidigt ökar sadelhöjden med 21 millimeter till 875 / 895 mm (sadelhöjd valbar i två steg).

En mjuk och smidig, men samtidigt vridstark 899 cm3, 100 Newtonmeter vridmoment och 105 hästkrafter stark parallelltwin sätter fart på Norden 901 Expedition, medan dubbla balansaxlar minimerar vibrationerna. Motorn sitter monterad i en lätt fackverksram av krom-molybdenstål med motorn som bärande element. 

Bakramen, även den en fackverkskonstruktion av stålrör, utvecklades för att vara kompakt och lätt men också stark nog att bära passagerare och bagage under de utmanande förhållanden som kan förväntas när man är upptäcktsresande utanför det asfalterade vägnätet.

Genom att använda en direktlänk hos den bakre stötdämparen (alltså inget separat länkage) reduceras komplexiteten och delarna för att möjliggöra enkelt underhåll, medan den specifika längden på svingarmen hjälper till med dragkraft, stabilitet och fjädring. 

Det progressiva dämpningssystemet (PDS) hos motorcykelns WP XPLOR-stötdämpare erbjuder inte bara mer fjädringsväg, utan även ökat bottningsmotstånd, för att minska risken för att stötdämparen ska bottna vid extrem belastning, som tillhandahålls av en andra kolv, som arbetar tillsammans med en sluten kopp (istället för en nål), mot slutet av slaget.

Dessutom kan stötdämparen ställas in individuellt för förspänning, hög- och lågfarts kompression och returdämpning. Detta gör det möjligt för föraren att anpassa stötdämparens egenskaper till mängder av olika kör-situationer, preferenser och viktbelastningar på motorcykeln, till exempel extra bagage och passagerare.

Vidare är stötdämparen monterad i en framåtlutad vinkel för att minska sitthöjden. Samtidigt är förarpositionen placerad relativt nära framhjulet, vilket förbättrar framhjulskänslan och greppet samtidigt som den kompakta ramen tillåter en lång svingarm för att optimera bakhjulsgreppet. 

Modellen kommer med fyra valbara körlägen (Street, Rain, Offroad och anpassningsbart Explorer-läge, omkopplingsbar kurv-ABS med Offroad-läge, Ride-by-wire, Easy Shift, kurvkänslig traction control och Power Assist Slipper Clutch (PASC). Motorcykeln rullar fram på slanglösa trådekerhjul (21/18-tum) och Pirelli Scorpion Rally STR-däck. 

19-liters bensintank uppges kunna ge en räckvidd på upp till 400 km. Baserat på lång erfarenhet från motorsportutveckling, placerar den rotationsformade bränsletanken sin huvudvolym framför förarens knän, svept runt den centralt monterade motorn. Den nedre delen av tanken skyddar förarens ben från fartvinden, smuts eller vattenstänk. 

Tankens utformning bidrar till att placera tyngdpunkten långt ner och hjälper till att ge en pigg hantering, både på landsvägen och offroad. Dessutom stör tanken inte rörelsefriheten, vilket ger föraren större frihet att fritt röra sig mellan körpositionerna, oavsett om det är stående eller sittande. Det möjliggör även en lägre sadelhöjd, utan att kompromissa med markfrigången.  

Visuellt skiljer sig Norden 901 Expedition från basmodellen med speciell färg och grafik, högre touring-kåpglas, löstagbara mjuka 36-liters sidoväskor och en rejäl hasplåt av fyra millimeters aluminium som ger utökat skydd åt bensintank och motorn. 

Vidare kommer Norden 901 Expedition som standard med ny typ av kåpglas, tre-läges eluppvärmda styrhandtag och sadelvärme, GPS-fäste, centralstöd och körläget "Explorer" som är tillval på basmodellen Norden 901.

Instrumenteringen utgörs av den fem tum stora TFT-färgskärmen. Displayens konfiguration kan varieras och skärmljuset anpassar sig automatiskt till förändringar i omgivningens ljus. Du kan skräddarsy instrumenteringen, och välja vilken information du vill ska visas på skärmen. Detta inkluderar trippmätare, beräknad bränsleräckvidd och bränsleförbrukning, kylvätsketemperatur och så vidare. Aktuella körläges- och ABS-inställningar syns direkt på skärmen. Dessutom blinkar en konfigurerbar växlingslampa för att indikera när du ska växla. Och växla gör du smidigt och enkelt, utan att behöva fingra på kopplingsgreppet. 

Med Ride Husqvarna Motorcycles-appen installerad på en smartphone och med enheten kopplad till motorcykelns Connectivity Unit via Bluetooth, kommer förare att dra nytta av nedladdningsbara kartor, Turn-by-Turn+-navigering, Call-In, Call-Out och se aktuell trafikinformation. Musikval och volym kan också regleras säkert medan du kör, med hjälp av de styrmonterade knapparna.

För tillfället känns körläget ”Rain” givet, med tanke på det blöta väglaget. Vi har blivit ”utlovade” sol och minst 25 plusgrader, men bjuds i stället på regn och betydligt lägre temperaturer, som sjunker dramatiskt i takt med att vi klättrar allt högre upp i bergen. Under den inledande fotosessionen, som utförs på en ringlande asfaltsväg med slående utsikt, aktiverar jag såväl handtagsvärmarna som värmeelementet hos förarsadeln, som båda har tre olika effektlägen). När jag ändå nämner just sadeln så passar jag på att flika in att sadelhöjden, som går att justera i två steg, har ökat med 21mm gentemot standardversionen, och att enbart förarsadeln kommer med uppvärmning. Eventuell passagerare får frysa om ändalykten. 

Även om Norden 901 Expedition designmässigt är inspirerad av Husqvarnas rallymaskiner, byggd för att kunna ta sig an långa, utmanande sträckor, köras på alla typer av vägar och genom mängder av olika typer av landskap. Men väl bakom styret det klart att det här är en motorcykel som erbjuder en sportig karaktär, men med god komfort för många äventyrliga mil bakom styret. Och i jämförelse med dess syskon Norden 901 är Expedition snäppet bättre när det kommer till att hantera riktigt häftig offroadkörning. Dessutom anser jag att den erbjuder ytterligare en högre nivå av förarkomfort under längre resor. 

En bidragande sak till den ökade förarkomforten kommer genom det högre touring-kåpglaset, som ger ökat vindskydd och mindre turbulens kring hjälmen, vilket i sin tur minskar tröttheten under långa körpass, särskilt i högre hastigheter. Och i praktiken fungerar denna utformning, med ett litet rektangulärt hål i kåpglaset, mycket bra för att effektivt ta bort den jobbiga turbulensen kring framför allt hjälmen. Visst, i rejält uppskruvat tempo blir det självklart en del vind kring hjälmen och överkroppen, men den jobbiga turbulensen är som bortblåst.

Det breda avsmalnande aluminiumstyret bidrar till god kontroll och en bekväm körställning, och där de sex monteringspositionerna för styret ger ett justeringsintervall på 30 mm (fram till bak) för anpassningsbar körergonomi. Plus också för att såväl kopplings- som bromsreglaget har justerbara grepp, för bästa personliga anpassning. 

Tåliga handskydd av plast skyddar förarens händer från väder och vind, stenskott och piskrapp från grenar som kommer i din väg. Robustare dito med aluminium-förstärkning finns som tillbehör. Och här passar jag på att det i vanlig ordning finns gott om extragodis i Husqvarnas tillbehörsutbud, med exempelvis stenskottsskydd för strålkastare och dimljusen, liksom rymligare aluminiumväskor, istället för mjuka väskorna som ingår, för att nämna några.

Dessutom har fotpinnarna gummiinsatser som kan tas bort när du vill ha extra grepp i utmanande terräng, och där den vändbara toppen hos bromsspaken möjliggör en skräddarsydd anpassning för mer slimmade landsvägs- eller klumpigare offroadstövlar. Under hela provkörningen körde jag utan fotpinnarnas gummiinsatser för bästa fotgrepp, utan att det ger upphov till störande vibrationer eller märkbart försämrad komfort. 

Baserat på erfarenheter under utvecklingen av Husqvarnas rallyhojar sitter en fronthållare med en integrerad LED-strålkastare och standarddimljus på plats. En invändig spoiler fungerar både som ett strukturellt element för dimljusen och instrumenthållaren, samt en detalj som leder luft genom kåpan för ökad stabilitet vid höga hastigheter. Dessutom möjliggör ett integrerat 12-voltsuttag enkel laddning av enheter monterade på styret eller på monteringspunkten ovanför huvudinstrumenteringen (där du exempelvis kan montera GPS eller roadbookhållare).

Förarsadeln erbjuder välkommen komfort för längre resor, och där du snabbt och enkelt skiftar sadelhöjd i två steg (875 / 895 mm) utan behov av verktyg. Förarsadeln, som är åtskild från passagerarens sadel, smalnar av framtill, vilket gör det lättare att placera fötterna på marken vid behov.

Norden 901 Expedition hejdas av bromsar från spanska J.Juan med radiellt monterade fyrkolvsok och dubbla 320 mm bromsskivor fram. Bakbromsen har en 260 mm bromsskiva som manövreras av ett flytande monterat tvåkolvsok. De isolerade bromskolvarna tillsammans med isoleringsplattor mellan beläggen och kolvarna uppges bidra till förbättrad värmestabilitet när bromsen belastas under långa stunder. Summasummarum erbjuder bromsarna både suverän bromsverkan och är samtidigt lätta att dosera rätt i alla lägen.

Standardmonterade ABS-systemet från Bosch förhindrar hjullåsning vid hård inbromsning och kan avaktiveras på bakhjulet för dig som vill kunna bromsa stopp på bakhjulet av olika anledningar. Till i år har Husqvarna valt att uppdatera ABS-systemet så att det per automatik anpassas till respektive körprogram. Detta för att minska risken för att du exempelvis stänger av ABS-funktionen med offroadläget aktiverat, och när du sedan växlar till landsvägsläge, av misstag, missar att aktivera ABS-systemet.

Den vätskekylda 889 cm3 parallelltwinnen kommer med dubbla överliggande kamaxlar. Den maximala uteffekten uppges vara 105 hk vid 8000 varv/minut och maximalt vridmoment på 100 Nm vid 6500 varv/minut. Motorn väger, enligt Husqvarna, endast 53,4 kg utan olja men inkluderar alla komponenter som elstart, spjällhus, koppling och kylvätskeledningar. Med ett serviceintervall på 15 000 km sänks kostnaderna för ägande av denna äventyrsmaskin.

För att öka komforten och minska vibrationerna har motorn två balansaxlar, en framför vevaxeln och den andra hos cylindertoppen mellan de två kamaxlarna. Den tvåcylindriga motorn matas med bränsle via två 46 mm spjällshus tillverkade av Dell’Orto. Det finns ingen mekanisk koppling till gashandtaget. I stället, när föraren vrider på gashandtaget, styrs gasventilerna elektroniskt av motorstyrningssystemet (EMS). EMS jämför kontinuerligt motorparametrar med data från sensorer och justerar spjällhusets ventiler därefter, vilket resulterar i perfekt kraftleverans och gasrespons. Och under provkörningen upplevde jag inga ryck, eller andra konstigheter hos bränsleförsörjningen, eller motorgången heller för den delen.

För att eliminera störningar mellan cylindrarna vid små gasspjällsöppningar har respektive cylinder ett separat insugningsrör medan en sensor hos varje spjällhus mäter och reglerar grenrörstrycket. Dessutom sitter en knackningssensor på plats för att upptäcka förtändning eller "knackning" hos förbränningskamrarna - en viktig funktion om du skulle råka ut för bränsle av dålig kvalitet när du utforskar världen. Motorelektroniken reagerar på vibrationer orsakade av knackningar genom att fördröja tändningen och därmed skydda motorn mot eventuella skador. 

Slirkopplingen, Power Assist Slipper Clutch (PASC), maximerar bakhjulsgreppet vid hård acceleration samt förhindrar bakhjulsinstabilitet och studsande vid hårda inbromsningar eller då du växlar ner kraftigt, vilket säkerställer maximal kontroll och smidig nedväxling. Eftersom slirkopplingen öppnar när motorns bromseffekt blir för kraftig, vilket förhindrar destabiliserande bakhjulsstudsande vid kraftig nedväxling eller inbromsning. När föraren öppnar gasreglaget minskar det handkraften som krävs för att manövrera kopplingsreglaget. De speciellt konstruerade friktionsplattorna hos kopplingen ger ett högt friktionsvärde, vilket ger ökad hållbarhet och värmebeständighet, medan stålskivorna garanterar tillräcklig oljeseparering för enkel inkoppling av neutralt växelläge. 

Motorn har en sexväxlad sekventiell växellåda. Växellådan är i sin tur kopplad till en Easy Shift-sensor som ger sömlösa upp- och nedväxlingar utan att du behöver använda kopplingen. Easy Shift använder två sensorer, en sensor hos växelspaken, som känner av växelspaken rörelse när föraren växlar upp, och som gör att systemet kopplar ifrån tändningen omedelbart. Så snart den andra sensorn upptäcker växelinkopplingen återaktiverar den insprutningen och öppnar gasspjällsventilerna, vilket säkerställer snabb och smidig verkan, oavsett motorbelastning och motorvarvtal. Vid nedväxling anpassar systemet motorvarvtalet till hastigheten hos den lägre växeln. 

Körlägena gör det enkelt att möjligt att anpassa motorkaraktären. Själva styrningen av detta, och övriga elektroniska anpassningar sker via menyomkopplaren på vänster styrhalva, där vi även finner farthållarknappar. Perfekt för tillfällen då du inte vill sköta gasandet själv.

Street-läget erbjuder temperamentsfull och direkt gasrespons med matchande MTC-inställningar, som i första hand är tänkt för körning på asfalterade ytor. MTC:n är inställd för att tillåta minimalt däckspinn innan den aktiveras. Smidig och lättillgänglig nog för mindre erfarna förare, som kanske kör med passagerare, men ändå tillräckligt dynamisk för rolig och inspirerande körning på slingrande berg-och-dal-vägar.

Offroad-läget ger mjuk gasrespons och tillåter betydligt mer däckspinn innan det ingriper. På underlag med lågt grepp krävs en viss mängd hjulspinn för att säkerställa rörelse framåt. Dessutom tillåter det förare att bromsa stopp på bakhjulet, för att styra med bakhjulet. Läget är inte känsligt för lutningsvinkeln, så MTC ingriper inte om du exempelvis använder en vall för att svänga. Dessutom är anti-wheelie-funktionen inte inkopplad i detta läge, vilket gör att du kan lyfta framhjulet över hinder, med hjälp av gasen. 

Regnläget har mycket mjuk gasrespons, reducerad toppeffekt och antispinn ingriper tidigt för maximal kontroll. Perfekt för dåligt väder, utmanande väglag, spara på bakdäcket eller bara köra hem i lugn och ro efter en lång resa. Under provkörningen körde jag stundtals med detta läge aktiverat, och jag är imponerad över hur pass mjukt och fint det kliver in och styr upp, även i riktigt kärva lägen. 

Explorer-läget ger direkt och på många sätt och vis stor kontroll över de olika funktionerna, så att du kan skapa ett körprogram som är som du önskar.

Norden 901 kommer även med Motor Slip Regulation (MSR) som styr motorbromskontrollen och fungerar som motsatsen till antispinnsystemet MTC. Om motorns vridmoment är för högt på grund av kraftig nedväxling eller abrupt gasstängning, balanserar ride-by-wire-systemet gasreglaget exakt så mycket som behövs för att säkerställa kontrollerad retardation. MSR kompletterar slirkopplingen och är särskilt effektiv i situationer med lågt grepp.

Motormässigt finns det gott om kraft i alla lägen, en kraft som levereras på ett trevligt och väl avstämt vis, utan ryck eller andra konstigheter. Under hela körningen uppstår inte ett enda strul eller något som får mig att rynka på näsan, allt bara funkar som jag vill att det ska. Bromsarna, fjädringen och chassit känns väl avstämt och samlirar perfekt. Den svänger lekande lätt och håller samtidigt tryggt kursen då det går snabbt rakt fram. 

Ute på landsvägen är fjädringens grundinställning aningen för mjuk för min smak, men det åtgärdas enkelt, men tyvärr inte utan att du behöver verktyg för att öka på fjäderförspänningen hos stötdämparen. En enkelt åtkomligt justeringsvred saknas, vilket är synd, framför allt på den här typen av motorcykel. Däremot är fjädringen rent prestandamässigt, inte minst då det kommer till grusvägskörning i lite högre tempo. Och när underlaget blir riktigt tufft och elakt sväljer fjädringen ojämnheterna med stor aptit på ett föredömligt vis.

Annat som saknas, och som enligt mig borde vara standard på Expedition, liksom alla andra motorcyklar, är automatisk återgång av blinkers och USB-ladduttag.  Men bortsett från avsaknaden av dessa är det här en mycket potent och komplett äventyrsmotorcykel, som lämpar sig perfekt för såväl långväga landsvägskörning som riktigt tuff offroadkörning, och allt där emellan.

Husqvarna Norden 901 Expedition är onekligen en motorcykel som trivs bra på alla typer av vägar, oavsett om det handlar om tråkig transportkörning på motorväg, härligt inspirerande njutning på ringlande små asfaltsvägar eller grussmiskande på löst underlag. 

Överlag är komforten mycket bra, även om jag reserverar mig för att vi aldrig fick köra riktigt långa landsvägssträckor i ett svep, och det därför är svårt att avgöra hur komforten är under mer ”enformig” touringkörning. Men baserat på det jag faktiskt fick uppleva under provkörningen, tillsammans med många års erfarenhet av den här typen av motorcyklar, så är förarkomforten mycket bra totalt sett, och precis som hos de flesta motorcykel misstänker jag att träsmaken lär komma smygande förr eller senare. Men i övrigt kommer du kunna köra många, många mil i sadeln på Expedition och bara njuta till fullo av äventyret. Och bäst av allt är kanske att den här motorcykeln på riktigt käkar alla typer av vägar och stigar med god aptit. 

Jag vill inte på något vis utmåla Norden 901 Expedition som en enduromaskin, som är skapt för att vara race-snabbast på skogsstigar. Men under provkörningen kör vi på traktorstigar som mycket väl hade kunnat använts som specialsträcka på just en endurotävling. Att köra fram som vi gjorde under provkörningen, i det höga tempot, i den tuffa men underbara miljön, gör att jag imponeras djupt över potentialen hos den här motorcykeln, inte minst vad gäller fjädringen. 

Flera gånger under provkörningen slås jag av just det faktum att det egentligen är helt galet att det är möjligt att köra med den här motorcykeln, trots allt är det en stor motorcykel, och inte någon liten lättvikts enduromaskin. Den är betydligt lätthanterligare än den ser ut att vara, och betydligt sportigare än den kan verka vid blotta anblicken, samtidigt som det även går enkelt och självklart att skifta mellan sittande och stående körställning, och oavsett om jag står eller sitter ned och kör så känns det självklart och välpassande för min 183 centimeters kropp.

Så låt dig inspireras, peka ut en lämplig tältplats på kartan och kör dit bakom styret på Husqvarnas nya Expeditions-maskin. Och när du väl är där kan du njuta av stunden och den fantastiska utsikten medan du kollar in kartan för att bestämma nästa resmål.

Hur ser ditt livs motorcykeläventyr ut?

Svenskt cirkapris: från 169 900,00 SEK

MER FAKTA OM HUSQVARNA NORDEN 901 EXPEDITION – 2023 : LÄNK