Bakom styret på nya BMW M 1000 XR får du möjligheten att njuta av allt vad det innebär att köra en fullblods sporthoj med komforten hos en sporttourer. Johan Ahlberg har provkört.

Kort beskrivet är M 1000XR en sportig touringhoj, eller som BMW beskriver modellen, en crossover. Nya BMW M 1000 XR är helt enkelt en komfortabel sportmotorcykel designad för att möta de högsta kraven från prestandakrävande förare, från dynamisk körning på landsvägar till långturer och bankörning. Kanske tycker du att körställningen hos en konventionell sportmotorcykel är lite för extrem, eller så vill du helt enkelt ha en mer allsidig motorcykel, men utan att tappa allt för mycket av sportmotorcykelns karaktär och prestanda. Kanske älskar du bankörning, men vill även kunna njuta av god komfort på vägen dit och hem igen. 

BMW M 1000 XR, BMW Motorrad Media Test Days 2024

Den fyrcylindriga radmotorn uppges erbjuda en toppeffekt på 201 hk, och uppe på det har vi en torrvikt som anges vara 223 kg och fjädringsteknik och aerodynamik som är utformade för att leverera det som krävs för högpresterande landsvägskörning, långresor och snabba varv på racebanan. 

BMW M 1000 XR, BMW Motorrad Media Test Days 2024

Allt för ofta blir en kompromiss mellan olika motorcykeltyper, en hoj som ska vara bra på lite av varje, en motorcykel som inte är riktigt bra på något. Men i fallet med M 1000 XR har BMW lyckats med konststycket att skapa en motorcykel som levererar grymma sporthojsprestanda utan att tumma allt för mycket på komforten. 

BMW M 1000 XR, BMW Motorrad Media Test Days 2024

Men som man brukar säga, smakar det så kostar det. För M 1000 XR kostar lite mer än en ”vanlig” motorcykel. I standardutförande kostar den i skrivande stund från 285.000 kronor. Modellen som jag provkörde var kittad med ”M Competition Package” (+66.600 kronor), komplett med kåpor och hjul av kolfiber som minskar vikten med 3 kilogram, maskinbearbetade aluminiumdelar och M GPS-lapptrigger för att hålla koll på dina varvtider. Det kan tyckas vara mycket pengar för en motorcykel, men i det här fallet handlar det om så mycket mer än bara en motorcykel. 

I standardutförande kommer den laddad med launch controll för riktigt snabba starter, smidda aluminiumhjul, ett litiumbatteri, eluppvärmda handtag, farthållare, nyckelfri tändning (Keyless Ride), kurvljus och ett lågt, tvåstegs justerbart mörktonat kåpglas. Vidare kommer den med flera körlägen (Rain, Road, Dynamic, Race, Race Pro 1–3) tillsammans med Pit Lane Limiter, Dynamic Traction Control (DTC) +/- Shift, Wheelie Control, Slide Control, Dynamic Brake Control (DBC), Shift assistant Pro, Automatic Hill Start Control (HSC). Andra godbitar är Headlight Pro med adaptiv strålkastare, Dynamic Damping Control (DDC), M-batteri, M-ljuddämpare i titan, M-bromsar med BMW Motorrad ABS Pro, justerbar styrdämpare, M sadel, M broms- och kopplingsreglage, däcktryckskontroll (TPC), farthållare, USB-ladduttag.

BMW M 1000 XR, BMW Motorrad Media Test Days 2024

Det första jag slås av när jag sätter mig i sadeln är instrumenteringen med dess 6,5-tums TFT-skärm, där en startanimation med M-logotyp poppar upp efter att jag aktiverat tändningen.

Instrumenteringen hos nya M XR är i stort sett detsamma som M 1000 RR, där TFT-skärmen hos M XR erbjuder skräddarsydda skärmvisningar för olika ändamål. Pure Ride-skärmen visar till exempel all nödvändig information för normal landsvägskörning, medan de tre Core-alternativen är designade i första hand för bankörning. Dessutom visas varvräknaren här både i analog form (Core 1 och 2) och i form av ett stapeldiagram (Core 3).

Instrumenteringen har bland annat en optimerad varvräknardisplay. En annan ny funktion hos varvräknaren är att den blinkar tillsammans med växlingslampan. Förutom den digitala visningen av aktuell hastighet, varvtal, valda körlägen, inställningar för ABS Pro och DTC kan ytterligare information hämtas via displayen, såsom exempelvis aktuell lutningsvinkel, maximal nedläggningsvinkel, aktuell retardation (bromsverkan), maximal retardation, medelhastighet, genomsnittlig bränsleförbrukning, trippmätare, bränslenivå, beräknad räckvidd på resterande bensinmängd, för att nämna några finesser.

Som tillvalsutrustning kan omfattande datamaterial för användning av M GPS Laptrigger och M GPS Datalogger (original BMW Motorrad-tillbehör) tillhandahållas med hjälp av en upplåsningskod via OBD-gränssnittet. TFT-menyn erbjuder också ett speciellt reserverat menyalternativ för M GPS Laptrigger.

BMW M 1000 XR, BMW Motorrad Media Test Days 2024

Hos BMW är bokstaven M synonymt med racingframgång och fascinationen av högpresterande BMW-modeller. BMW:s fordon med denna modellbeteckning riktar sig i första hand till kunder med särskilt höga krav på prestanda, exklusivitet och individualitet.

Nya M XR har en vattenkyld 4-cylindrig Shift Cam radmotor baserad på kraftenheten hos sportmotorcykeln S 1000 RR. Dess toppeffekt uppges ligga på 201 hästkrafter vid 12 750 varv per minut, vilket är 31 fler hästkrafter än hos nya S 1000 XR. Det maximala vridmomentet på 113 Nm uppnås vid 11 000 varv per minut, och det maximala motorvarvtalet för M XR är 14 600 varv per minut. Ökad bakhjulsdragkraft på alla växlar tillhandahålls också av en lägre sekundär utväxling genom användning av ett bakdrev med 47 tänder, i stället för 45 som hos S 1000 XR. Dessutom är utväxlingarna på 4:e, 5:e och 6:e växeln nu lägre jämfört med S 1000 XR, vilket också gynnar acceleration och dragkraft.

BMW M 1000 XR, BMW Motorrad Media Test Days 2024

Det här handlar onekligen om en motorcykel som levererar prestanda utöver det vanliga. Enligt BMW ligger toppfarten hos M XR på över 275 km/h, och den kan accelerera från stillastående till 100 kilometer i timmen på 3,2 sekunder; och till 200 på 7.4 sekunder.

BMW M 1000 XR, BMW Motorrad Media Test Days 2024

Förutom motor- och fjädringsteknik hade aerodynamik också hög prioritet under utvecklingsarbetet av M XR. Nya M XR fick vingar, så kallade ”winglets” i området kring de främre sidokåporna i syfte att uppnå ännu snabbare varvtider på racebanan och bästa möjliga körstabilitet i höga hastigheter. Från en hastighet på cirka 100 km/h ger dessa ett ökat tryck på framhjulet tack vare den genererade aerodynamiska nedåtkraften. För att du ska förstå vidden av denna teknik så menar BMW att nedåtkraften ökar med cirka 12 kg i 220 km/h.

BMW M 1000 XR, BMW Motorrad Media Test Days 2024

Chassit är i grunden finavstämt för sportigt aktiv körning på landsvägar och racebanor med Dynamic Damping Control (DDC), justerbar fjäderbas och justerbar styrdämpare.

Fjädringen och chassit hos nya M XR är baserat på S 1000 XR med aluminiumramen som dess centrala mittpunkt. M XR kommer med en 45mm upp-och-nedvänd framgaffel, med 138 mm fjädringsväg, elektroniskt självjusterande retur- och kompressionsdämpning (Dynamic ESA), closed cartridge-insatser och separata hydrauliska kolv-cylindersystem. En annan nyhet hos M XR är den extra justerbarheten av gaffelns fjäderbas i kombination med Dynamic Damping Control (DDC). Stötdämparen bak erbjuder även den 138 mm fjädringsväg, liksom justering av fjäderförspänningen och elektroniskt självjusterande retur- och kompressionsdämpning (Dynamic ESA).

BMW M 1000 XR, BMW Motorrad Media Test Days 2024

Dessutom har framgaffeln hos M XR en övre gaffelkrona med en exklusivt maskinfräst styrklämma samt ett svart aluminiumstyre med den lasergraverade texten "BMW M 1000 XR". Gaffelbenen är nu designade för att rymma de nya M-bromsoken, där M-bromsarna kommer med radiell handbromspump som toppas av lätta smidda aluminiumhjul för optimal kördynamik.

BMW M 1000 XR, BMW Motorrad Media Test Days 2024

M 1000 XR kommer med smidda aluminiumfälgar som standard. Exklusiva M Carbon kolfiberhjul finns som en del av M Competition-paketet eller som ett individuellt tillval. Efter M 1000 RR och M 1000 R är nya M XR den tredje BMW-motorcykeln som kommer med M-bromsar. Dessa har utvecklats direkt med hjälp av erfarenheterna från racingbromsarna som används hos BMW Motorrads fabriksracingmaskiner i Superbike-VM. M-bromsoken i det här fallet har en blåanodiserad beläggning i kombination med den berömda M-loggan.

BMW M 1000 XR, BMW Motorrad Media Test Days 2024

Tillsammans med dubbla 320 mm bromsskivor, fyrkolvsok och en ny radiell handbromspump fram erbjuds bromsprestanda som räcker och blir över. Bak greppar ett tvåkolvsok kring en 265 mm bromsskiva.

M1000XR ser måhända ut som en sporttourer men tänk på M XR mer som en bekväm sportmotorcykel. Den levererar riktigt snurriga prestanda, och körupplevelsen är långt ifrån det ”vanliga”. 

BMW M 1000 XR, BMW Motorrad Media Test Days 2024

Motorkraften finns där, i överflöd, och i kurvorna svänger den självklart, som en sporthoj ska. Från exaktheten, kopplingen mellan hjärnan hos mig som förare, till handen på gasreglaget och gasresponsen till exaktheten i styrningen och det fantastiska bromsbettet. 

Det aktiva fjädringssystemet gör att du enkelt kan anpassa fjädringsinställningarna under körning, genom några få knapptryckningar. Med körläge Road, Race eller Dynamic aktiverat anpassar sig fjädringens inställningar till din körning och förhållandena per automatik. Då du i stället kör i något av Race Pro-lägena har du själv möjlighet att finjustera fjädringen, anpassa kompressions- och returdämpning elektroniskt, och där inställningarna sedan inte kommer att ändras per automatik under körningen.

BMW M 1000 XR, BMW Motorrad Media Test Days 2024

Jag tänker inte hymla. Det här är i första hand inte för dig som vill ha en komfortabel motorcykel för mysiga söndagsturer. Det här en motorcykel som erbjuder så häftiga prestanda att det borde vara förbjudet att inte nyttja dessa mer eller mindre fullt ut. Så mycket kraft som motorn erbjuder, i kombination med all avancerad förar-hjälpande elektronik och ett chassi som kräver att den körs som en sportmotorcykel i kurvorna. Det här är en motorcykel som med stor exakthet tar dig genom kurvorna. Det här är en motorcykel som fullkomligen skriker efter att få använda all sin prestanda.

BMW M 1000 XR, BMW Motorrad Media Test Days 2024

Och prestanda finns det gott om. Då syftar jag inte bara på radmotorns 201 hästkrafter, utan all övrig prestanda som på ett fantastiskt sätt gör denna motorcykel extremt lättkörd, tack vare exakt, snäll gasrespons och oerhört sofistikerade förarhjälpmedel. Samtidigt erbjuder den en komfortabel körställning som underlättar att köra snabbt, du sitter tämligen upprätt, med händerna på det breda styret och med fin knäkontakt med motorcykeln. Jag mäter 183 centimeter och för mig finns det inget jag vill ändra på. Jag bara sitter där bakom styret. Visst när hastighetsmätaren tippar över 200 kilometer på visaren börjar det blåsa en del kring hjälmen, det är ett faktum. Men vid mer lagstadgade landsvägshastigheter erbjuder den sportigt designade kåpan och dess kåpglas imponerande bra skydd mot fartvinden för mig som förare.

BMW M 1000 XR, BMW Motorrad Media Test Days 2024

Det är inte bara körställningen som känns självklar. Med så här häftiga prestanda är det lätt att tro att det per automatik betyder att det här är en best som kräver ett försiktigt hanterande. Givetvis kräver M 1000XR respekt och att du som förare är försiktig, som alltid vid motorcykelkörning. Däremot är det här en motorcykel som jag vill påstå är betydligt mer lättkörd än många effektsvaga instegsmaskiner ofta är.  Kraftleveransen är brutal, men samtidigt mjuk, exakt och förutsägbar tack vare en motor som är perfekt inställd i alla dess körlägen, och där dess fantastiska anti-wheelie och antispinnsystem tjänar till att göra den ännu mer lättkörd. 

Motorn är med på minsta förändring hos gasreglaget. Gasresponsen är perfekt, där det känns som att M 1000XR är direktansluten till min hjärna, med en acceleration som är underbart häftig samtidigt som växlingarna via quickshiftern (som gör att du inte behöver blippa på kopplingsgreppet) går av bara farten, ackompanjerat av ett fantastiskt härligt insugsljud och avgasvrål.

BMW M 1000 XR, BMW Motorrad Media Test Days 2024

Stoppkraften är också imponerande, medan ABS-systemet är lutningskänsligt och anpassningsbart. Motorbromskraften kan också skräddarsys för att matcha körningen.

Helheten hos M1000XR kan enkelt beskrivas med ett ord, underbar. Kanske har du kört äventyrsmotorcykel och insett att du sällan, för att inte säga aldrig, är ute på den typen av offroadäventyr som du kanske tänkte att det skulle bli. Eller du sporthojsförare som tröttnat på att sitta som en kratta, med ömmande handleder, och studsa fram med stötigt sportig fjädring på all världens tjälskadade vägar. Med M 1000XR får du, med hjälp av ett uttjatat uttryck – det bästa av två världar. Prestanda som spöar merparten av marknadens renodlade sportmotorcyklar och med komfort som ligger i nivå, eller kanske rentutav är bättre än den hos  många Adventurehojar.

BMW M 1000 XR, BMW Motorrad Media Test Days 2024

Få motorcyklar är så prestandastarka, sportiga, snabba och samtidigt så komfortabel att köra som BMW M 1000 XR. En naken streetfighter erbjuder måhända samma häftiga sporthojsprestanda och liknande körställning, men inte lika bra vindskydd eller komfort.

BMW M 1000 XR, BMW Motorrad Media Test Days 2024

Bakom styret på M 1000XR får motorcykelkörningen en helt ny dimension, och även om det givetvis inte är förstahandsvalet för grusvägskörning så är det fullt möjligt. Men det är på välkurvade asfaltsvägar som den trivs bäst. Sällan har kurvor slukats med så stor aptit som under provkörningen av denna motorcykel.

MER FAKTA OM BMW M 1000 XR – LÄNK